تحصیل در خارج از کشور

تحصیل در خارج از کشور

بسیاری از افراد سودای تحصیل در خارج از کشور را دارند و برای بسیاری از افراد تحصیل در خرج از کشور صرفا یک آرزوی دست نیافتنی محسوب می شود. چرا که عامل متعددی از جمله هزینه های سنگین اقامت و تحصیل در دانشگاه های خارج از ایران مانع بزرگی برای رسیدن به این آرزوست. بنابراین افراد بهتر است با شناخت کامل از معایب و مزایای تحصیلات در خارج از کشور اقدام نمایند.

هزینه تحصیل در خارج از کشور

هزینه زندگی در خارج از کشور بسیار زیاد بنظر می آید برای همین افرادی که تمایل به ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارند عمدتا سه راه را پیش روی خود می بینند.

  • از طریق پذیرش بورسیه  و وارد دانشگاه مورد نظر خود شوند.
  • دریافت ویزای تحصیلی برای اجازه ورود به کشور مورد نظر و ادامه تحصیل در آن کشور با صرف زمان کم.
  • اقدام به مهاجرت با هزینه های سنگین مهاجرتی که در بسیاری از موارد فرد زمان بسیار زیادی را باید صرف گذراندن پروسه مهاجرت خود نماید.

ویزای تحصیلی

ویزای تحصیلی نوعی از ویزا می باشد که صرفا برای افرادی که تمایل به دریافت اجازه ادامه تحصیل در کشور ثالث دارند اخذ می شود. قوانین و مقررات کشورها و دانشگاه ها برای صدور مجوز ویزای تحصیل ممکن است متفاوت باشد. لذا برسی و تحقیق قبل از درخواست ویزای تحصیلی اهمیت فراوانی دارد. در این مقاله به بررسی هزینه های اخذ و دریافت ویزای تحصیلی برای علاقه مندان به ادامه تحصیل در خارج از کشور خواهیم پرداخت.

فهرست مطالب

ویزای تحصیلی

درباره ویزای تحصیلی

ویزا یک سند رسمی می باشد برای دریافت مجوز مسافرت به کشوری غیر از کشور مقیم. چنانچه فردی موفق به دریافت ویزا از کشور مورد نظر خود شود، مجوز و ویزا بصورت یک مهر یا برچسب (لیبل) در پاسپورت وی درج خواهد شد و به شخص اجازه داده می شود تا بصورت قانونی از کشور خارج شود. ویزا انواع مختلفی دارد که یکی از آنها ویزای تحصیلی می باشد که البته نسبت به هر کشوری شرایط دریافت آن متفاوت می باشد.

انواع ویزای تحصیلی:

ویزای تحصیلی به دو بخش تقسیم می شود.

  • ویزای دانش آموزی.
  • ویزای دانشجویی.

نکته ای که حائز اهمیت می باشد آن است که افراد متقاضی برای دریافت این نوع ویزا تا لحظه ای که در یکی از دوره های تحصیلی تقاضا داده شده در کشور مقصد پذیرفته نشود اجازه اقدام به اخذ و دریافت ویزای تحصیلی نمی تواند بکند. به بیان ساده تر اجازه درخواست ویزای تحصیلی را نخواهد داشت. لذا اولین قدم درخواست پذیرش در دانشگاه یا دوره مورد نظر، در کشور ثالث می باشد.

عوامل پذیرش درخواست ویزای تحصیلی

عوامل متعددی جهت  پذیرش درخواست ویزای دانشجویی وجود دارد که با توجه به آنها می توان تصمیمات بهتری  جهت دریافت مجوز  برای تحصیل در خارج از کشور را گرفت.

به عنوان مثال ملیت افراد متقاضی، کشور مورد نظر و دانشگاه درخواست شده توسط متقاضی، مقطع تحصیلی متقاضی و موارد دیگر بستگی دارد.

تحصیلی در یک دانشگاه کشور خارجی نیازمند برنامه ریزی های دقیق توسط متقاضی می باشد. بگونه ای که فرد متقاضی می بایست با توجه به شرایط دانشگاه مقصد و مهلت پذیرش آن دانشگاه  اقدام به درخواست صدور ویزای تحصیلی نماید. برخی از این دانشگاه ها قبل از صدور مجوز اقدام به برگزاری امتحان ورودی می کنند که غالبا به زبان انگلیسی می باشد.

طبقه بندی صدور ویزای تحصیلی توسط دانشگاه های کشور مقصد

همانگونه که در مطالب قبل عنوان کردیم ویزای تحصیلی به دو نوع ویزای دانش آموزی و ویزای دانشجویی تقسیم می شود.

ویزای تحصیلی با توجه به زمان دوره مورد تقاضای متقاضی به دو صورت صادر می شود. ویزای تحصیلی کوتاه مدت و یا ویزای تحصیلی بلند مدت.

ویزاهای کوتاه مدت

اغلب ویزاهای  نوع کوتاه مدت برای دانشجویانی صادر می شود که تمایل دارند در دوره های کوتاه مدتی همانند دوره زبان بصورت کوتاه مدت و یا دوره اخذ گواهی نامه دیپلم شرکت نمایند. کل زمان دوره های کوتاه مدت غالبا بصورت سه ماهه (نود روزه) می باشد.

ویزاهای بلند مدت

ویزاهای بلند مدت برای دانشجویانی صادر می شود که تمایل دارند دوره های مدرک دانشگاهی را طی نمایند و مسلما زمان مورد نیاز بیش از 90 روز خواهد بود. این دوره ها شامل برنامه های گواهی شش ماهه و نیز دوره های کارآموزی می باشد.

طبقه‌بندی ویزای دانشجویی بر اساس نوع برنامه دانشجو

صرف‌نظر از مدت دوره، برخی کشورها ویزای دانشجویی را بر اساس نوع دانشجو طبقه‌بندی می‌کنند. این نوع می‌تواند سطح مدرک مورد استفاده برای (کارشناسی، کارشناسی‌ارشد یا دکترا)، تبادل دانشجو یا دانشجوی متقاضی یک دوره حرفه‌ای یا دیپلم باشد.

مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی

همانگونه که بیان شد هر کشور و دانشگاهی برای صدور ویزای تحصیلی قوانین و مقررات خاص و گاها متفاوتی دارند. با این همه برخی مدارک در همه کشورها مورد توجه می باشد.

  • پاسپورت معتبر
  • اثبات هدف تحصیلی فرد متقاضی
  • تمکن مالی
  • مهارت زبانی و ارائه مدرک زبان معتبر

در این بین مهارت زبان بسیار مهم می باشد زیرا فرد متقاضی می بایست بتواند در کشور مقصد امورات مربوط به تحصیل و زندگی خود را بگذراند.

روند و فرایند درخواست ویزای تحصیلی پس از دریافت نامه پذیرش از دانشگاه مورد تقاضا شروع می شود. و فرد متقاضی می بایست ادامه روند دریافت ویزای تحصیلی را آغاز نماید. متقاضیان می توانند از طریق حضوری و یا آنلاین فرایند درخواست خود را ادامه دهند.

درخواست ویزای آنلاین

همانطور که از نام آن مشخص است متقاضیان می توانند جهت تحصیل در خارج از کشور بصورت آنلاین اقدام به اخذ ویزای تحصیلی خود نمایند. در این روش افراد می بایست تمامی فرم های درخواستی را به صورت کامل و صحیح پر کنند و اسناد و مدارک لازم را در سایت مربوطه بارگذاری نمایند. هرچند بعد از درخواست آنلاین و ثبت اطلاعات، جهت انجام مصاحبه می بایست  به سفارت کشور مورد نظر که درخواست داده اند مراجعه نمایند.

درخواست ویزای حضوری

متقاضی بصورت حضوری در دانشگاه حاضر شده و اقدام به تکمیل اطلاعات خود نماید.در نهایت متقاضی می بایست هزینه درخواست ویزای تحصیلی را پرداخت نماید. فرایند نهایی شامل مصاحبه و ثبت بیومتریک است. لازم به ذکر است تعیین وقت مصاحبه، معمولاً به‌صورت آنلاین و از طریق رفتن به سایت سفارت موردنظر انجام می‌شود.

تمدید ویزای تحصیلی

هنگامی که ویزای تحصیلی صادر می شود با توجه به نوع آن یعنی ویزای تحصیلی کوتاه مدت یا بلند مدت، مدت زمان خاصی برای اعتبار آن وجود دارد. و پس از گذشت این مدت زمان، ویزای تحصیلی منقضی می شود و می بایست برای تمدید آن در صورت نیاز اقدام نمود. شایان ذکر است که بهتر است یک ما قبل از انقضای مجوز فعلی نسبت به تمدید آن اقدام نمود. داوطلبان می توانند جهت تمدید مجوز و ویزای تحصیلی خود بصورت آنلاین یا بصورت پستی اقدام نمایند.

تمدید ویزای تحصیلی

مدت زمان اقامت در کشور مقصد بعد از پایان تحصیلات

پس از پایان تحصیلات و فارغ التحصیلی دانشجویان خارجی با توجه به  قوانین مهاجرتی کشور مقصد، می توانند برای مدت کوتاهی در آن کشور حضور داشته باشند. این مدت زمان غالبا با توجه به قوانین مهاجرتی کشور مقصد به مدت  شصت روز الی چهار ماه اعلام می گردد. البته شایان ذکر است برخی کشورها همین مدت را نیز در اختیار افراد قرار نمیدهند.

هزینه های تحصیل در کدام کشورها مناسب است؟

این سوالی ست که بسیاری از افراد تمایل دارند با علم و آگاهی از شرایط تحصیلی در کشورهای پیشرفت اروپایی اقدام به درخواست مراحل اخذ ویزای تحصیلی نمایند. در ادامه میزان هزینه تحصیل و زندگی در برخی از این کشورها را در اختیار شما عزیزان می گذاریم. به این نکته توجه نمایید ممکن است با توجه به تورم موجود در جهان این هزینه ها متفاوت تر مقادیر ذکر شده گردند.

هزینه زندگی و تحصیل در خارج (اروپا)

هزینه تحصیل در خارج از کشور براساس انتخاب کشور مقصد می تواند متفاوت باشد مثلا در کشورهای اروپایی بسته به اینکه اروپای شرقی یا غربی باشد می تواند برای دانشجویان ایرانی متفاوت باشد. اما بطور کلی هزینه های تحصیل در چند کشور پیشرفته اروپایی را برایتان بیان می کنیم.

هزینه تحصیل در نروژ

جالب است بدانید ما برای تحصیل در دانشگاه های نروژ نیازی به پرداخت شهریه ندارید و به نوعی دانشگاه های نروژ رایگان می باشند. و تنها هزینه ای که باید پرداخت نمایید هزینه های اداری دانشگاه می باشد. این هزینه ها به قرار زیر است:

  • برای هر ترم حدود 500 کرون (واحد پول نروژ).
  • و هزینه زندگی بطور متوسط  برای هر ماه 1000 کرون می باشد.

هزینه تحصیل در آلمان

تمامی افرادی که مقطع لیسانس خود را از دانشگاه های المان دریافت کرده اند. برای دوره ارشد و همینطور دکترا دیگر نیاز به پرداخت هزینه  شهریه نخواهند بود و برای این دو مقطع بطور رایگان می توانند ادامه تحصیل بدهند.
هزینه تحصیل بطور سالانه در مقطع کارشناسی 20000 یورو می باشد و برای دوره ارشد 30000 یورو می بایست پرداخت نمایند. هزینه اداری در دانشگاه های اداری المان برابر 300 یورو برای هر ترم می باشد. هزینه زندگی در المان بصورت ماهیانه حدود 900 یورو می باشد.

هزینه تحصیل در فرانسه

در دانشگاه های دولتی فرانسه هزینه تحصیلی  بسیار پایین است و در بعضی از آنها حتی  رایگان می باشد و نیازی به پرداخت هزینه های اداری نمی باشد و فقط شما باید هزینه هر ترم را پرداخت کنید.هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی فرانسه به شرح زیر می باشد:
در مقطع لیسانس هزینه قابل پرداخت 190 یورو بصورت سالیانه می باشد. و در مقطع فوق لیسانس 260 یورو می بایست پرداخت شود. شهریه سالانه دانشگاه دولتی فرانسه در مقطع دکتری 400 یورو می باشد.
اما در خصوص دانشگاه های غیر دولتی و خصوصی فرانسه هزینه دانشگاه ها عموما مابین 1500 و 20000 یورو هست. هزینه زندگی در فرانسه برای یک ماه حدودا 600 یورو می باشد.

ترکیه ارزان ترین کشور اروپایی

اغلب ما ایرانیان ترکیه را بعنوان یک کشور گردشگری می شناسیم. اما در این کشور دانشگاه های بین المللی با سطح دانش بالا وجود دارد. هزینه های پایین زندگی و همینطور هزینه ثبت نام و تحصیل در ترکیه نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر مناسب تر بوده و در کنار آن برای ایرانیان دارا بودن پاسپورت کافی بوده و نیازی به دریافت ویزا نمی باشد. اما لازم به ذکر است جهت تحصیل در هر یک از دانشگاه های ترکیه می بایست متقاضیان در آزمون ورودی آن دانشگاه که بنام آزمون یوست یا یوس شناخته می شود نمره قبولی را دریافت نمایند.

‫5/5 ‫(1 نظر)