کنکور ترکیه

کنکور ترکیه

کنکور ترکیه

کنکور ترکیه آزمون های مختلفی دارد داوطلبان ورود به دانشگاه های ترکیه باید از این آزمون ها قبول شوند. آزمون های ورودی دانشگاه های ترکیه بسته به رشته و دانشگاه متفاوت می باشد ولی جامع ترین آزمون کنکور ترکیه آزمون یوس است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره شرایط کنکور ترکیه و زمان برگزاری کنکور ترکیه و رشته های این کنکور با موسسه مشاوران آتاکان در ارتباط باشید.

آزمون های ورودی به دانشگاه در ترکیه

در کنکور ترکیه آزمون های مختفلی برای ورود به دانشگاه وجود دارد، این آزمون ها شامل: آزمون یوس(yos)، آزمون ست(SAT) ، آزمون(TUS) ، آزمون GMAT، آزمون ALES آزمون GRE . در این قسمت این آزمون ها شرح داده شده اند:

کنکور ترکیه

آزمون یوس

آزمون یوس نوعی از کنکور ترکیه است که آزمون ورودی دانشگاه های دولتی ترکیه و بعضی از دانشگاه های خصوصی ترکیه برای داوطلبان خارجی است . داوطلبانی که می خواهند در مقطع کارشناسی مهندسی و یا سایر رشته ها و یا رشته‌های پزشکی، دنداپزشکی و داروسازی در دانشگاه‌های دولتی ترکیه تحصیل کنند، با کسب نمره قبولی در آزمون یوس برای پذیرش در این دانشگاه ها اقدام می کنند .
اکثر دانشگاه‌های دولتی معتبر ترکیه به صورت اختصاصی آزمون یوس را طراحی و برگزار می کنند. معمولا در دانشگاه‌های دولتی ترکیه این آزمون هر سال، یکبار برگزار می شود. پذیرش در مقاطع ارشد و دکتری روند متفاوتی داشته و ارتباطی به ازمون یوس ندارد.

آزمون یوس شامل چه سوالاتی است؟

آزمون یوس(yos) از دو بخش اصلی تشکیل ‌شده است یکی سوالات زبان ترکی و دومین بخش که خودش سه قسمت سوالات هوش، ریاضیات و هندسه را شامل می شود. سؤالات آزمون یوس به صورت تستی است. نمره آزمون یوس از 100 محاسبه شده و سوالات به صورت 5 گزینه ایست، دارای نمره منفی نیز می باشد و به ازای هر 4 پاسخ غلط یک نمره منفی در نظر گرفته می شود. می توان گفت این آزمون مهمترین کنکور ترکیه و آزمون ورودی به دانشگاههای ترکیه است.

آیا تسلط به زبان ترکی برای آزمون یوس ضروری است؟

دقت داشته باشید که تسلط به زبان ترکی برای شرکت در آزمون یوس الزامی نیست. برای اینکه شما می توانید به زبان انگلیسی هم در ترکیه تحصیل کنید. به این طریق که داوطلبان می توانند با شرکت در آزمون آیلتس، و کسب نمره قبولی در این آزمون از دانشگاه های انگلیسی زبان ترکیه پذیرش بگیرند، ولی برای تحصیل دردانشگاه های دولتی باید با زبان ترکی آشنایی خوبی داشته باشند.

شرایط شرکت در آزمون یوس :

آزمون یوس مخصوص داوطلبان خارجی است که مقطع دبیرستان خود را گذرانده اند و یا در حال تحصیل در مقطع چهارم دبیرستان هستند. در واقع کنکور ترکیه برای خارجی های متقاضی تحصیل در ترکیه همان آزمون یوس است. متقاضیان ایرانی برای شرکت در آزمون یوس باید دارای مدرک دیپلم و یا پیش دانشگاهی و یا دانش آموز سال دوازدهم باشند. شرایط شرکت در آزمون یوس را می توانید در مقاله آمادگی آزمون یوس مطالعه فرمایید

زبان آزمون یوس:

به طور کلی سوالات آزمون یوس به زبان ترکی استانبولی است ولی به انتخاب داوطلب به زبان انگلیسی یا زبان های دیگر مثل فارسی، عربی و روسی نیز طرح می شود. مثلا بعضی دانشگاه ها مانند دانشگاه آتاتورک برای داوطلبان امکان انتخاب دفترچه زبان فارسی را نیز تدارک دیده اند.
البته دانسن این مورد که پاسخ دهی به سوالات آزمون یوس به دلیل ماهیت ریاضی که دارند نیاز چندانی به دانستن زبان آزمون ندارد. و متقاضی با دانستن دایره محدودی از لغات و جملات ساده براحتی می تواند به سوالات این کنکور ترکیه پاسخ دهند.

زمان ثبت نام، برگزاری و اعلام نتیجه آزمون یوس:

دانشگاه‌های ترکیه آزمون یوس را به صورت اختصاصی برگزار می کنند به همین دلیل دارای زمان ثبت نام و برگزاری در تاریخ‌های مختص به خود هستند. برای اطلاع دقیق از زمان ثبت نام می توانید با مؤسسه مشاوران آتاکان تماس بگیرید. اکثر دانشگاه های دولتی از اواخر فروردین تا اواخر اردیبهشت ماه آزمون یوس را برگزار می‌کنند. نتایج کنکور ترکیه حداکثر 4 هفته بعد از زمان برگزاری توسط دانشگاه اعلام می شود .
البته در دوسال اخیر شیوع بیماری کرونا بر نحوه برگزاری آزمون های یوس تاثیر گذاشته و باعث شد در سال 2020 و 2021 ازمون ها با وقفه در مرداد و شهریور برگزار شوند.

نتیجه آزمون یوس

نتیجه آزمون یوس برای مدت 2 سال اعتبار دارد و شما می توانید در سال بعد نیز از این نتیجه برای انتخاب رشته دانشگاه مورد نظر خود استفاده کنید. برخی از دانشگاه های ترکیه نتایج آزمون یوس دانشگاه های دیگر را نیز قبول می کنند.

آزمون یوس

کنکور ترکیه – آزمون ورودی SAT

SAT مخفف Scholastic Assessment Test است به معنی تست ارزیابی تحصیلی که یک آزمون استاندارد(کنکور ترکیه) برای ورود به دانشگاه و برخی از رشته های دوره کارشناسی است. داوطلبان معمولا در سال یازدهم و دوازدهم تحصیلات خود در این آزمون شرکت می کنند. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که آزمون SAT Subject نوع دیگری است که در 5 رشته ریاضیات، تاریخ آمریکا و جهان، علوم و زیست شناسی، زبان های خارجی و ادبیات انگلیسی برگزار می شود. معمولا این آزمون مورد توجه متقاضیان ایرانی نیست.
این آزمون توسط هیئت کالج برگزار می شود. برگزاری کنکور ترکیه در این آزمون حداقل 6 بار در سال است که در سایت www.collegeboard.org اطلاع رسانی می شود. از سال 2016 این آزمون تغییراتی داشته و سیستم جدید امتیازدهی 1600 است. و طبق اعلام رسمی سایت کالج بورد میانگین نمره برای پذیرش 1000 است.

کنکور ترکیه – آزمون ورودی TUS

این کنکور ترکیه برای تخصص رشته های گروه پزشکی است که دندانپزشکی، دامپزشکی، داروسازی و سایر رشته ها باید برای تخصص در این آزمون قبول شوند.طبق آیین نامه پزشکان، وقتی پزشکی در آزمون TUS قبول شده و از این دوره فارغ التحصیل می شود، در واقع تحصص خود را گرفته و پزشک متخصص نامیده می شوند.

شرایط آزمون TUS

زمان برگزاری کنکور ترکیه برای این آزمون در بهار و پاییز یعنی ماه های آوریل و سپتامبر در شهر آنکارا است. تعداد شرکت کنندگان در این آزمون تقریباً 10000 تا 13000 نفر است و تقریبا نیمی از شرکت کنندگان مجاز به انتخاب رشته می شوند. این آزمون شامل 11 درس اصلی است و کل سوالات به تعداد 200 و مدت آزمون 210 دقیقه است.

لیست دروس امتحان TUS

لیست دروس امتحانی در کنکور ترکیه TUS به صورت زیر است:

  1. آناتومی (10 سوال)
  2.  فیزیولوژی ، بافت شناسی ، جنین شناسی (10 سوال)
  3. بیوشیمی (20 سوال)
  4. میکروب شناسی (20 سوال)
  5. آسیب شناسی (20 سوال)
  6. داروسازی (20 سوال)
  7. بیماری های داخلی (20 سوال)
  8. کودکان (30 سوال)
  9. جابجایی عمومی (20 سوال)
  10. زنان و زایمان (14 سوال)
  11. کارآموزی (15 سوال)

5 مورد آخر مربوط به پزشکی بالینی و شش دوره اول به عنوان پایه پزشکی هستند. آزمون TUS از سخت ترین آزمون های ترکیه است که یکی از دلایل دشواری آن تقاضای بسیار زیاد برای تحصیل پزشکی در کشور ترکیه می باشد.

کنکور ترکیه – آزمون ورودی GRE

GREمخفف Graduate Record Examination است به معنی آزمون سوابق تحصیلی که دارای دو نوع عمومی و موضوعی است که نوع موضوعی فقط برای رشته های خاص انجام می شود. آزمون GRE عمومی، آزمون توانایی متقاضیان برای تحصیل در آموزش عالی است و سه موضوع را شامل می شود: مهارت های محاسباتی ریاضی، درک مطلب و مقاله نویسی.
این کنکور ترکیه برای خیلی از داوطلبان سخت بنظر می رسد. چراکه در بخش درک مقاله تحلیلی، موضوعاتی وجود دارد که بسیاری از داوطلبان آزمون قبلاً با آنها آشنا نبوده اند. قسمت ریاضی دارای 40 سوال است و سوالات ریاضی در سطح دبیرستان هستند، اما این بخش نیز به دلیل زبان انگلیسی بودن سوالات و نیاز به حل سوالات در مدت زمان کوتاه، کمی دشوار است.

کنکور ترکیه – آزمون ورودی ALES

کلمه ALES مخفف Akademik lısansüstü Eğitime Sınavı در واقع کنکور ترکیه برای ورود به تحصیلات تکمیلی یعنی دوره های کارشناسی ارشد و دکترا است و همینطور امتیازات آن برای ورود به دوره تخصصی پذیرش مربیان در دانشگاه ها نیز ضروری است.
آزمون ALES سالی دو بار توسط سازمان آموزش عالی ترکیه (YÖK) در ماه های می و دسامبر برگزار می شود. آخرین مهلت ثبت نام در آزمون بهار در ماه مارس و در آزمون پاییز در ماه اکتبر است. امتحانات در دو سطح و در قالب 40 سوال ریاضیات، هوش و ترکی استانبولی است. میزان پاسخ به سوالات ریاضی برای ورود به رشته های مهندسی حائز اهمیت است.

آزمون ورودی GMAT به دانشگاه های ترکیه

GMAT مخفف Graduate Management Admission Test است که به معنی آزمون پذیرش فارغ التحصیلان مدیریت می باشد. و به عنوان یکی از معتبرترین ابزارها برای ارزیابی مهارت های فردی و ذهنی متقاضیان دوره های رشته های مدیریتی مانند MBA و MPA در نظر گرفته شده است. بسیاری از موسسات آموزشی و دانشگاه های معتبر این دوره ها را برگزار می کنند و نمره آزمون GMAT را ملاک ارزیابی دانشجویان متقاضی قرار می دهند.
آزمون GMAT معمولا به صورت رایانه ای برگزار می شود. در این آزمون پاسخ هر سوال توسط دانش آموز در تعیین سوال بعدی موثر است. سوالات در این آزمون نمی تواند بی پاسخ رها شود و باید قبل از پاسخ به سوال بعدی جواب سال قبلی را داده باشد. و اینکه نمی توانند جوابی که داده اند را تغییر دهند. نمره شرکت کننده بلافاصله محاسبه می شود و به محض تمام شدن به آنها اعلام می شود.

کنکور ترکیه

آیا ورود به دانشگاه های دولتی ساده است؟

ورود به دانشگاه های دولتی یا همان کنکور ترکیه در بعضی رشته ها مثل فیزیوتراپی و مهندسی راحت تر است ولی در رشته های پزشکی نسبتا سخت بوده و به دلیل هزینه های کم ورود به این دانشگاه ها رقابت شدید تری دارند. کسانی که دوره های یوس را گذرانده باشند، راحت تر می توانند در آزمون های ورودی دانشگاه های دولتی ترکیه قبول شوند. و کسانی که دوره های SAT را گذرانده باشند می‌توانند در آزمون ورودی دانشگاه های خصوصی شرکت کرده و نمره قبولی را کسب نمایند.

تقویم آموزشی ترکیه و تشابه آن با ایران

تقویم آموزشی ترکیه برای تحصیل تقریبا مشابه ایران است و در نیمه‌های ماه سپتامبر ینی شهریور ماه آغاز می‌شود و با برخی از تغییرات در مناطق حاشیه‌ای و حومه‌ها تا نیمه ماه ژوئن ادامه پیدا می‌کند. بازه زمانی آموزش مدارس مثل ایران شیفت صبح و بعد از ظهر برگزار می شود. موسسات آموزشی پنج روز در هفته از روزهای دوشنبه تا جمعه مشغول به کار هستند که در حدود 35 تا 40 ساعت کاری را تشکیل می‌دهد.
دو هفته در بازه زمانی ماه‌های ژانویه و فوریه تعطیلی زمستانی مدارس وجود دارد. این در حالی است که مدارس و دانشگاه‌های ایران در فواصل روزهای شنبه تا پنجشنبه به کار خود ادامه می‌دهند و به غیر از تعطیلات رسمی، نوروز، طولانی‌ترین دوره تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها است. سال تحصیلی دانشگاه های ترکیه نیز همانند ایران در دو ترم تحصیلی برگزار می شود.

سیستم اموزشی ترکیه در پایه دبستان

سیستم آموزشی پایه رایگان در ترکیه در ترکیه تحصیل در دوره دبستان برای کلیه شهروندان در این کشور رایگان است. زبان ترکی استانبولی زبان رایج در سیستم آموزشی کشور ترکیه است. تحصیل در ترکیه برای کلیه دختران و پسران و به مدت 12 سال اجباری است که این دوره تحصیل به سه دوره 4 ساله تقسیم‌بندی می‌شود. در حالی که در سیستم آموزشی ایران، مدت تحصیلات پایه به دو دوره 6 ساله تقسیم شده است.
وزارت آموزش ملی ترکیه MEB، مسئولیت برنامه‌ریزی آموزشی و اجرای آن، نظارت بر کار ارگان‌های خصوصی آموزشی، ساخت و طراحی مدارس، فراهم آوردن و توسعه وسایل کمک‌آموزشی و … را بر عهده دارد.
استانداردهای آموزشی بالا در ترکیه سطح آموزش‌های ارائه شده در دانشگاه های ترکیه بالا بوده و در حد استاندارد جهانی می باشد. و دارای آموزش با کیفیت، اساتید موفق و سیستم آموزشی یکپارچه جهانی است. با توجه به این برتری های دانشگاه های ترکیه، دانشجویان به راحتی می‌توانند تحصیلات عالی موفقی در این کشور داشته و از پله‌های ترقی بالا رفته و برای زندگی و حرفه خود آماده شوند.

اعتبار مدارک دانشگاه های ترکیه در ایران

دانشگاه های ترکیه مدارک معتبر بین المللی ارائه می کنند مدارک تحصیلی دریافتی دانشجویان خارجی که در ترکیه تحصیل می کنند در بسیاری از کشورهای اروپایی، آمریکا و جهان معتبر است. با توجه به اینکه ارزش مدرک تحصیلی در هر دانشگاه متفاوت از دانشگاه دیگر است بهتر اینست که دانشجو قبل از انتخاب دانشگاه در این زمینه هم اطلاعات مفیدی کسب کند تا از تحصیل بهتری بهره‌مند شود.

کنکور ترکیه در ایران

بسیاری از افرادی که تمایل به ادامه تحصیل در ترکیه را دارند بنا به ناشنایی و یا مشکل اقامت بصورت کوتاه مدت(صرفا تا روز آزمون) مشکلات زیادی را برای ورود و ماندن در ترکیه دارند. این افراد ترجیح می دهند تا کنکور را در داخل ایران شرکت نمایند و بعد ازکسب نتیجه مناسب و دلخواه بار سفر و اقامت را در کشور ترکیه ببندند.  کنکور ترکیه در ایران توسط برخی موسسات که مجوز های لازم را از وزارت فرهنگ و علوم ترکیه دریافت کرده اند برگذار می شود. موسسه آتاکان یکی از موسساتی ست که مجوز برگذاری آزمون یوس در ایران را از طرف ترکیه دارد . افراد و متقاضیان می توانند مشاوره های لازم را از این موسسه دریافت نمایند و نهایتا در داخل کشور زیر نظر این موسسه در آزمون یوس شرکت نمایند.

سطح سوالات کنکور ترکیه

یکی از دغدغه های اصلی متقاضیان شرکت در آزمون یوس این است که سطح سوالات این آزمون چگونه است و برای قبولی و دریافت رتبه بالا جهت ثبت نام در دانشگاه ها و رشته های محبوب خود چه اقداماتی را باید برای آمادگی در ازمون انجام دهند. سطح سوالات آزمون یوس برای داوطلبان ایرانی متوسط می باشد و از انجایی که بیشتر این مباحث در دبیرستان مورد مطالعه افراد قرار گرفته است بنابراین برای داوطلبان ایرانی آشنا می باشد. داوطلبان می توانندبا کمک نمونه سوالات آزمون یوس دانشگاه های مختلف در سالهای قبل سطح امادگی خود را افزایش دهند.

کنکور ترکیه در تبریز

کنکور ترکیه در برخی از شهرهای ایران برگذار می شود در تبریز نیز این کنکور برگذار میشود اما در ارومیه به علت نزدیکی به کشور ترکیه( تقریبا دو ساعت ) بسیاری از داوطلبان ترجیح می دهند در ارومیه و موسسه اتاکان ثبت نام نموده و علوه بر امکان شرکت در ازمون یوس از مشاورین مختلف برای یافتن آمادگی های کافی استفاده نمایند. میزان قبول شدگان متقاضیانی که از این موسسه اقدام به شرکت در آزمون یوس شرکت کرده اند نشان دهنده کیفیت مشاورین   این موسسه می باشد.

کنکور ترکیه یوس

همانگونه که بیان شد کنکور ترکیه در ایران بنام ازمون یوس یا یوست شناخته شده است. البته این ازمون فقط مختص ایرانیان علاقه مند به شرکت در کنکور تریکه نمی باشد و تمامی اتباع خارجی در همه کشورها می بایست برای دریافت مجوز برای ورود به دانشگاه های ترکیه، در آزمون یوس شرکت کرده و نمره قبولی مورد نظر دانشگاه محبوب خود نمایند.

داروسازی بدون کنکور ترکیه

داروسازی یکی از رشته هایی می باشد که مورد اقبال بسیاری از متقاضیان ورود به دانشگاه های ترکیه قرار گرفته است. اصولا بسیاری از رشته های شاخه پزشکی از جمله خود پزشکی و دندانپزشکی و دام پزشکی و همینطور داروسازی به علت پولساز بودن بخصوص در کشور ما محبوبیت بالاتری دارند. از طرفی چون دسترسی به منابع علمی و به روز دنیا برای دانشجویان پزشکی در ترکیه اسانتر می باشد لذا بسیاری از علاقه مندان به رشته طب و زیر مجموعه های آن تمایل بیشتری برای شرکت در این رشته ها دارند.

کنکور ترکیه نی نی سایت

کنکور ترکیه در زسیاری از سایتها که کاربران نظرات خود را در آنها ثبت می کنند ترند کی شود مخصولا زمان برگذاری این ازمون چون در کماه فروردین تا خرداد برگذار میشود بسیاری از متقاضیان دوست دارند تا اطلاعات و نظرات کاربران دیگر را در این خصوص دریافت کنند. سایتهایی همانند نی نی سایت که امکان قرار دادن پست ها و دریافت نظرات مردمی را دارد در این خصوص اقبال بیشتری را کسب نموده اند. اما بنظر می رسد چنانچه کاذبران نظرات و پرسش های خود را در سایتهای مرتبط درج و دریافت نمایند به نتایج بهتری دست خواهد یافت.

‫5/5 ‫(8 نظر)

Warning: Undefined variable $posts_tags in /home/atakan/domains/atakanedu.com/public_html/wp-content/themes/atakan/single-articles.php on line 70

1 دیگاه

  1. همیشه اسم کنکور یه وحشتی رو برای ادم به وجود میاره از بس که سخته قبولی توش ولی اولین باره اسم کنکور رو می خونم بدون وحشت:)