آزمون یوس ترکیه

آزمون یوس ترکیه

افرادی که قصد تحصیل در دانشگاه های ترکیه را دارند، باید در آزمون یوس ترکیه (YOS) که برای متقاضیان کشورهای خارجی برگزار می شود شرکت کرده و نمره قبولی کسب کنند. هر دانشگاه در ترکیه به صورت اختصاصی این آزمون را برگزار می‌کند و سوالات آن شامل دو بخش مهارت، هوش ریاضی و زبان ترکی است.

آزمون یوس ترکیه

آزمون یوس ترکیه یکی از آزمون های بسیار مهم برای تحصیل در کشور ترکیه است. در بسیاری از دانشگاه‌های ترکیه برای پذیرش دانشجویان خارجی ،ایرانی و بین المللی مدرک آزمون یوس را یکی از معیارهای اصلی معرفی می‌کنند و دانش آموزان تنها با داشتن مدرک دیپلم متوسطه و یا پایه آخر دوره متوسطه می‌توانند برای شرکت در این آزمون اقدام کنند.
گروه مشاوران آتاکان در زمینه آماده سازی متقاضیان تحصیل در ترکیه فعالیت دارد شما می توانید برای آگاهی از شرایط شرکت در این آزمون و تحصیل در ترکیه با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

آزمون یوس ترکیه

آزمون یوس ترکیه برای چه رشته هایی است؟

از نتیجه آزمون YOS شما می توانید در تمامی رشته هایی که در دانشگاه‌های ترکیه تدریس می شوند، به جز رشته خلبانی استفاده نمایید.
شرکت کنندگان آزمون یوس ترکیه می توانند در رشته‌هایی همچون: رشته های مهندسی، علوم پزشکی،علوم پایه، هنر و علوم انسانی،داروسازی،مهندسی،حقوق،پزشکی،دندانپزشکی،
هنرهای زیبا و رشته های مهم دیگری به تحصیل بپردازند.
بیشترین متقاضیان ایرانی آزمون یوس ترکیه برای رشته های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، فیزیوتراپی، مامایی، پرستاری است.

شرایط شرکت در آزمون یوس

اولین شرط شرکت در آزمون یوس این است که متقاضی تبعه ترکیه نباشد. شرط دوم برای شرکت در آزمون یوس داشتن دیپلم و پیش دانشگاهی است یا اینکه متقاضی دانش آموز سال چهارم دبیرستان (پیش دانشگاهی) باشد. نظام آموزشی ترکیه مشابه ایران است فلذا برای ورود به دانشگاه های ترکیه باید مدرک پیش دانشگاهی خود را تا زمان ورود به دانشگاه اخذ کرده باشید.
قابل ذکر است که شرط تسلط به زبان ترکی برای شرکت در آزمون یوس لزومی ندارد. برای اینکه می توانید به زبان انگلیسی هم در ترکیه تحصیل کنید.

زمان آزمون یوس ترکیه

آزمون یوس در زمان های مشخص و از پیش تعیین شده برگزار میشوند. برای ثبت نام در آزمون یوس ترکیه باید از قبل برنامه زمانبندی ثبت نام و زمان برگزاری آزمون ها را مطلع شوید.
بر اساس تقویم شمسی بهمن ماه هر سال ثبت نام این آزمون آغاز می‌شود و شما می‌توانید مراحل ثبت نام خود را انجام دهید. آزمون یوس از اردیبهشت تا تیر ماه سال بعد برگزار می‌شود و دانشگاه‌های مختلف در این بازه زمانی آزمون خود را برگزار می‌کنند، به همین خاطر شما باید بر اساس زمان اعلامی دانشگاه در این آزمون ثبت نام کنید و با توجه به زمان مقرر در محل برگزاری امتحان حاضر شوید.

سوالات آزمون یوس ترکیه

آزمون یوس از دو بخش اصلی تشکیل شده است. بخش اول هوش، دانش ریاضی و هندسه شما را مورد سنجش قرار می دهد و دومین بخش سوالاتی درباره زبان ترکی است که میزان تسلط شما به درک مطلب زبان ترکی را می سنجد.
دفترچه سوالات به دو زبان انگلیسی و ترکی آماده شده است و هر داوطلب به آن زبانی به سوالات پاسخ می دهد که هنگام ثبت نام آزمون یوس مشخص کرده است. البته به زبان های دیگری مثل فارسی، روسی و عربی نیز در آزمون برخی دانشگاه ها ارائه می شود.

نمره آزمون یوس

نمره آزمون یوس از 100 حساب می شود و به ازای هر چهار سوال غلط، یک جواب درست شما حذف می شود. تجربه ما در سال های گذشته نشان می دهد این آزمون پندان سخت نیست و حتی دانش آموزانی که معدل دیپلم متوسط در دبیرستان های ایران دارند، به راحتی می توانند از پس سوالات هوش و ریاضی آزمون یوس بربیایند.
بخش دوم آزمون یوس به سوالات زبان ترکی مربوط  می شود. فقط برای کسانی اهمیت دارد که قصد تحصیل به زبان ترکی در ترکیه را داشته باشند. اگر شما قصد دارید از طریق ارائه مدرک زبان تافل یا آیلتس از دانشگاه های ترکیه پذیرش بگیرید و یا در دانشگاه های خصوصی این کشور که زبان آموزش آنها انگلیسی است تحصیل کنید، دیگر لازم نیست به بخش سوالات زبان ترکی آزمون یوس پاسخ بدهید.

زمان ثبت نام، برگزاری و دریافت نتیجه آزمون یوس:

دانشگاه‌های ترکیه به صورت مستقل اقدام به برگزاری آزمون یوس می کنند به همین دلیل دارای زمان ثبت نام و برگزاری در تاریخ‌های مختص به خود هستند. اما اکثر دانشگاههای دولتی از بهمن ماه ثبت نام را شروع می کنند و معمولا تا اوایل اسفند ادامه دارد. در اواخر فروردین تا اواخر اردیبهشت ماه آزمون یوس برگزار می شود. و نمرات متقاضیان حداکثر 4 هفته بعد از ازمون توسط دانشگاه اعلام می شود .
البته در دو سال گذشته بدلیل شیوع بیماری کرونا برگزاری آزمون های یوس تحت تاثیر قرار گرفته و باعث شد در سال 2020 ازمون ها با وقفه در مرداد و شهریور برگزار شوند .

آزمون یوس ترکیه

حوزه برگزاری آزمون ها :

چون هر دانشگاه ترکیه آزمون یوس مختص به خود را برگزار می‌کند. عموما غیر از شهر خود دانشگاه در کلانشهرهای دیگر کشور ترکیه یا شهرهای بزرگ دیگر کشورها مثل ایران که دسترسی آسانتری برای داوطلب ها دارند حوزه برگزاری آزمون در نظر می‌گیرد. اخیرا در ایران در شهرهای تهران، تبریز و ارومیه حوزه برگزاری آزمون برقرار شده و این امر موجب شده تا بخشی از هزینه های متقاضیان کم شود. سهولت و دسترسی راحت نیز از مزیت های دیگر برگزاری آزمون در این شهر ها است.

هزینه ثبت نام آزمون یوس ترکیه

هر دانشگاه ترکیه آزمون یوس را به شیوه خود برگزار می کند. ممکن است سطح سوالات آزمون YOS یک دانشگاه سخت تر یا آسان تر از دانشگاه دیگر باشد، هزینه ثبت نام آزمون یوس نیز در دانشگاه های مختلف با هم فرق دارد. برای مثال هزینه ثبت نام یوس چند دانشگاه ترکیه در سال 2021  آورده ایم:

  • دانشگاه الوداغ 400 لیر
  • دانشگاه جراح پاشا 500 لیر
  • دانشگاه قاضی آنتپ 300 لیر
  • دانشگاه ارجیس 375 لیر
  • دانشگاه هارران 150 لیر
  • دانشگاه کارادنیز تکنیک 400 لیر
  • دانشگاه مایس سامسون 400 لیر

موسسه مشاوران آتاکان

موسسه مشاوران آتاکان یکی از متخصص ترین موسسات در زمینه مشاوره تحصیلی ترکیه و زبان ترکی است که به صورت تخصصی دوره‌های آمادگی آزمون یوس را هم به صورت حضوری و آنلاین برگزار می‌کند. در این دوره‌ها منابع اصلی آزمون یوس ترکیه، تدریس دروس آزمون یوس، همینطور تکنیک پاسخگویی به سوالات به متقاضیان آموزش داده می شود. آزمون‌های آزمایشی، همینطور پشتیبانی درسی و مشاوره تخصصی برای آمادگی صد در صد دانشجویان ارائه میگردد.
داوطلبین عزیز می‌توانند برای ثبت نام در دوره‌های آمادگی آزمون یوس و نحوه اخذ چذیرش از دانشگاه های ترکیه با شماره موسسه 04433435049 تماس حاصل نمایند و یا به صورت حضوری با مشاوران ما ملاقات کنند.

‫5/5 ‫(1 نظر)

Warning: Undefined variable $posts_tags in /home/atakan/domains/atakanedu.com/public_html/wp-content/themes/atakan/single-articles.php on line 70