پزشکی بدون کنکور در ترکیه

پزشکی بدون کنکور در ترکیه

شما می توانید بدون کنکور در رشته پزشکی تحصیل کنید. پزشکی بدون کنکور در ترکیه راهی برای رسیدن به این آرزوی شماست. رشته‌ پزشکی و زیر مجموعه های علوم پزشکی از جمله رشته‌های مورد توجه دانشجویان ایرانی است. اما مانع بزرگی بنام کنکور باعث شده بسیاری از علاقه مندان به این رشته تحصیلی ناکام بمانند. به همین خاطر خیلی از متقاضیان تحصیل در این رشته، به فکر ادامه تحصیل در خارج از کشور می افتند.

پزشکی بدون کنکور در ترکیه

پزشکی بدون کنکور در ترکیه

کشور ترکیه یکی از گزینه های تحصیل پزشکی بدون کنکور است که با توجه به نزدیکی به ایران و شرایط آسانی که برای پذیرش دانشجوی خارجی دارد متقاضیان زیادی را از ایران به سمت خود جلب کرده است. برای ورود به دانشگاه‌های دولتی ترکیه نیز باید از آزمون ورودی قبول شوید ولی راه‌هایی دیگری هم برای تحصیل در رشته پزشکی بدون کنکور در ترکیه وجود دارد. در ترکیه برخی دانشگاه های دولتی و اغلب دانشگاه های خصوصی اقدام به پذیرش دانشجویان برای تحصیل پزشکی بدون کنکور در ترکیه در سال تحصیلی 2021 کرده اند. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا با جزئیات بیشتر در این مورد صحبت کنیم.

تحصیل رشته پزشکی در ایران

کنکور در ایران در سالهای اخیر برای بسیاری از رشته ها و دانشگاه ها، برای مثال برخی رشته های پیراپزشکی مثل بهداشت، علوم انسانی و حتی علوم پایه  تقریبا حذف شده و شما میتوانید در این رشته ها بدون کنور به تحصیل بپردازید. کم علاقگی دانش آموزان به این رشته ها از مهم ترین علل حذف کنکور بوده است؛ ولی در مورد رشته هایی همچون پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی و … نه تنها کنکور حذف نشده بلکه رقابت شدید تری نیز به دلیل متقاضیان زیاد برای تحصیل در این رشته ها ایجاد شده است. علاوه بر این امکانات دانشگاهی در این زمینه رشد خاصی نداشته است و علاقه مندان به تحصیل در رشته های پزشمی را بر آن واداشته تا به فکر تحصیل در خارج باشند.

دانشگاه‌های ترکیه

دانشگاه‌های ترکیه همانند دانشگاه های ایران به دو گروه اصلی دانشگاه‌های دولتی و دانشگاه‌های خصوصی تقسیم بندی می‌شوند. کشور ترکیه حدود 200 دانشگاه دارد که 120 مورد از آنها دولتی و 80 مورد خصوصی است. برای تحصیل پزشکی در دانشگاه های ترکیه دو راه وجود دارد، یکی پرداخت شهریه و تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی و دیگری شرکت در آزمون ورودی یوس برای رشته‌های علوم پزشکی در دانشگاه‌های دولتی. در برخی دانشگاه‌های دولتی نیز تنها با پرداخت شهریه و بدون نیاز به آزمون می‌توان حتی در رشته پزشکی تحصیل نمود.
آزمون‌های ورودی دانشگاه‌های ترکیه هم در دانشگاه های دولتی و هم خصوصی، سراسری نیست. نوع آزمون و قوانین شرکت در آن به خود دانشگاه بستگی دارد. برخی دانشگاه‌ها در طول سال یک‌بار و برخی دیگر تا سه‌بار دانشجو پذیرش می کنند.
بعضی از دانشگاه‌های دولتی ترکیه پذیرش بدون آزمون نیز دارند. در این حالت، باید با ارائه مدارک لازم و  پرداخت شهریه یک‌سال وارد دانشگاه شد. در حالت کلی دانشگاه‌های خصوصی آزمون ورودی ندارند و فقط با پرداخت شهریه و ارائه مدارک لازم می‌توان در دانشگاه مورد نظر و رشته مورد علاقه تحصیل کرد.

پزشکی بدون کنکور در ترکیه

تحصیل پزشکی بدون کنکور در ترکیه

چندین سال پیش تحصیل پزشکی بدون کنکور در ترکیه، امری محال بنظر می رسید. تحصیل رشته پزشکی در ترکیه که امکانات قابل توجهی نیز دارد و همینطور مدارک معتبر بین المللی دانشگاه های ترکیه برای دانشجویان ایرانی قابل حصول شده است. با رویکرد جدید دولت ترکیه و با تاسیس دانشگاه های مختلف دولتی و خصوصی در ترکیه و تلاش دولت ترکیه برای رسیدن به چشم انداز خود در اقتصاد، بهداشت، انرژی باعث شد تا فضای بازتری برای تحصیل دانشجویان خارجی در این کشور ایجاد شود. از جمله اهداف دولت ترکیه این بود که در حیطه بهداشت ارتقاء تعداد پزشکان بطوریکه برای هر 470 نفر یک پزشک تامین نماید.
بنابراین زیرساخت ها و بودجه برای افزایش تعداد دانشگاه ها و گسترش امکانات فراهم گردیده و دانشگاه های زیادی در ترکیه موفق به برگزاری دوره های پزشکی شده اند.

موسسه آتاکان، توانسته بسیاری از متقاضیان ایرانی تحصیل پزشکی بدون کنکور در ترکیه را برای نیل به این هدف خود یاری کند. و برای اخذ پذیرش بدون کنکور در رشته های پزشکی برای این داوطلبان اقدامات لازم را انجام داده و آنها را در مسیر موفقیت تحصیلی کمک کند.

پزشکی بدون کنکور در ترکیه

مزایای پزشکی بدون کنکور در ترکیه

صرفا پزشک بودن با خود مزایای زیادی بهمراه می آورد، ولی یکی از مزایای تحصیل بدون کنکور پزشکی استفاده مناسب از زمان است. جایگاه پزشکان در جامعه همیشه دارای شان و رتبه بالایی بوده است. پزشکان در تمام جوامع از به روز ترین افراد هستند و دانش آنها با تحقیقات روز دنیا پیش می رود.
در ایران رسیدن به این نقطه 7 سال زمان می خواهد با این فرض که فرد در سال اول کنکور قبول شود. در غیر اینصورت باید 8 یا 9 سال صرف گرفتن مدرک پزشکی در ایران کند. در ترکیه طول دوره دکتری 6 سال است و اگر متقاضی بتواند از مزیت پزشکی بدون کنکور در ترکیه هم استفاده کند زمان مورد نیاز برای آمادگی آزمون یوس و SAT از دست نمی رود. تحصیل پزشکی از این طریق از لحاظ امکانات، مدارک اخذ شده، اساید و کلاس ها با روش ورود با کنکور هیچ تفاوتی ندارد. در پایان دوره کارت طبابت بین المللی، امکان ادامه تحصیل برای کسب تخصص در ترکیه یا اروپا کاملاً فراهم است.

ذکر این نکته هم برای علاقه مندان به تحصیل پزشکی بدون کنکور در ترکیه بسیار مفید است که بدانید
یکی از اصلی ترین مزیت های پزشکی بدون کنکور در ترکیه امکان اخذ بورسیه تحصیلی و کاهش شهریه از 20 تا 50 درصد در دانشگاه های خصوصی کشور ترکیه است که شرایط تحصیل در این رشته پر طرفدار را راحت تر می نماید.

شرایط پزشکی بدون کنکور در ترکیه

در پذیرش پزشکی بدون کنکور ترکیه در واقع نیازی به شرکت در این آزمونهای یوس یا SAT نیست. فقط لازم است مدارک قبلی تحصیلی خود مثل مدرک و معدل دیپلم، مدرک و معدل پیش دانشگاهی و مدارک شناسایی(پاسپورت و عکس) را برای آغاز روند پذیرش در دسترس داشته باشید و با کارشناسان ما در موسسه آتاکان تماس گرفته تا جریان دانشگاه هایی که پذیرش دارند و میزان شهریه آنها قرار بگیرید.

راه های تحصیل پزشکی بدون کنکور در ترکیه

برای تحصیل پزشکی بدون کنکور در ترکیه دو راه وجود دارد. راه اول اخذ پذیرش در دانشگاه های دولتی که این روند شامل پرداخت مبلغ پذیرش، ارسال مدارک و پیگیری توسط موسسه آتاکان است. دومین راه، تحصیل پزشکی بدون کنکور در ترکیه در دانشگاه های خصوصی است. خوشبختانه راه دوم هزینه پذیرش کمتری در ابتدای کار دارد و می تواند شامل اخذ بورسیه کاهش شهریه نیز بشود.
رشته پزشکی و دندان‌پزشکی، رشته هایی هستند که بیشتر با مردم در ارتباطندو برای تحصیل در این رشته ها در کشور ترکیه نیاز به زبان ترکی احساس می شود. این رشته ها معمولا در سال های اول و دوم مانند سایر کشورها با علوم پایه شروع می شوند. سال سوم به صورت نظری و عملی می‌باشد. سال چهارم و پنجم نیز شامل کارآموزی بالینی می‌باشد. در سال آخر تحصیلات شما به عنوان یک پزشک در کلینیک و یا درمانگاه به کار مشغول می شوید.

کیفیت دانشگاه های خصوصی در رشته پزشکی

استاندارد های آموزشی در دانشگاه‌های خصوصی ترکیه که بدون آزمون رشته‌های علوم پزشکی را ارائه می‌دهند، بسیار بالا می باشد. به‌طوری‌که بسیاری از این دانشگاه‌ها در رده‌بندی‌های جهانی جایگاه ثابت و بالایی را برای خود کسب کرده اند. دانشگاه بیلکنت، دانشگاه سابانچی و دانشگاه کوچ از جمله دانشگاه‌های خصوصی ترکیه در رشته پزشکی هستند، که در رنکهای بالای جهانی هستند.

تحصیل در رشته پزشکی در دانشگاه های دولتی ترکیه

برای تحصیل در رشته پزشکی باید از آزمون ورودی یوس قبول شده و رزومه تحصیلی خوبی داشته باشید؛ برای شرکت در این آزمون باید مدرک دیپلم متوسطه یا پیش دانشگاهی در رشته‌های ریاضی یا تجربی ارائه دهید. برای رشته پزشکی باید معدل دیپلم یا پیش‌دانشگاهی بین ۱۸ تا ۲۰ باشد. علاوه بر مدرک تحصیلی، ارائه مدرک تافل با نمره ۸۰ و یا مدرک زبان انگلیسی آیلتس با نمره ۶ الزامی است.
کسانی که معدل آن‌ها در پیش‌ دانشگاهی کمتر از ۱۸بوده و یا دوره پیش‌دانشگاهی را نگذرانده‌اند، باید مدرک لیسانس در رشته‌های علوم طبیعی با معدل بالا ارائه دهند. باتوجه به اینکه تحصیل در ترکیه محدودیت سنی ندارد، خیلی از دانشجویان ایرانی به فکر تحصیل در رشته‌های علوم پزشکی در کشور ترکیه می افتند. ولی به‌دلیل رقابت بالا در این گرایش ها، راه‌یابی به دانشگاه‌های دولتی از طریق آزمون سخت است.

پزشکی بدون کنکور در ترکیه

دانشگاه های پزشکی بدون کنکور در ترکیه

در این قسمت از مقاله به دانشگاه های پزشکی دولتی و خصوصی که پذیرش بدون کنکور در ترکیه انجام می دهند، می پردازیم. دانشگاه های دولتی خوب و قابل قبول از لحاظ رده علمی و دانشگاه های خصوصی فوق العاده ای به دلیل سرمایه گذاری بخش خصوصی در این دانشگاه ها در کشور ترکیه و در رشته پزشکی وجود دارد. زبان تحصیل در اغلب دانشگاه های دولتی ترکی استانبولی است اما در دانشگاه های خصوصی تحصیل به زبان انگلیسی انجام می شود. اگر شما هم به دنبال تحصیل پزشکی بدون کنکور در ترکیه هستید بهتر است فاکتورهای مهارت زبانی و توان مالی پرداخت شهریه را در انتخاب دانشگاه محل تحصیل حتماً مد نظر قرار بدهید.

دانشگاه های دولتی پزشکی بدون کنکور در ترکیه:

دانشگاه های خصوصی پزشکی بدون کنکور در ترکیه

 

هزینه تحصیل پزشکی بدون آزمون در ترکیه

تحصیل پزشکی در ترکیه و در دانشگاه های دولتی که بدون آزمون دانشجو پذیرش می کنند، با توجه به امکانات و سطح جهانی دانشگاه بسیار کم هزینه نسبت به دوره های پزشکی در کل دنیاست. البته  این نکته را نیز لحاظ کنید که در ابتدای پذیرش هزینه های چند ده برابری اخذ می کنند، اما شهریه آنها کمتر از دانشگاه های خصوصی است.
درست است که به دلیل تغییرات ارزش پول ایران در مقابل ارزهای جهانی هزینه ها زیاد به چشم می رسد، ولی با توجه به شهریه دانشگاه های قوی نظیر مدیپل (صاحب بیمارستان عظیم مدیپل در استانبول) یا دانشگاه باشکنت با امکاناتی در حد بین المللی،می توان دریافت که شهریه های تحصیل پزشکی در دانشگاه های ترکیه همچنان مقرون به صرفه است.
بیشتر دانشگاه‌های خصوصی در شهر استانبول قرار گرفته اند اما تعدادی نیز در سایر شهرهای ترکیه مانند آنکارا، ازمیر و… مستقر شده‌اند. حدود ۸ دانشگاه از دانشگاه‌های خصوصی ترکیه در قبرس شمالی هستند.

مدارک مورد نیاز تحصیل پزشکی بدون کنکور در ترکیه

ابتدا مدرک تحصیلی شما باید در وزارت بهداشت تایید و به دانشگاه مورد نظر ارسال شود. شرایط و مدارک مورد نیاز برای تحصیل رشته های پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه بدون کنکور در ادامه مطلب بیان شده است.
مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی ریاضی یا تجربی با معدل بالا از 18 تا 20 و مدرک زبان انگلیسی آیلتس 6 آکادمیک یا تافل 80. در صورتی که معدل دیپلم و پیش دانشگاهی شما بالا نباشد، داشتن لیسانس رشته های علوم طبیعی با معدل بالا مثمر ثمر است.
حال اگر هیچکدام از شرایط بالا را نداشتید، باز هم شانس قبول شدن در رشته های پزشکی و دندانپزشکی ترکیه را دارید اما الزاما باید مدرک زبان انگلیسی تافل 80 یا آیلتس 6 آکادمیک را داشته باشد.

‫4.3/5 ‫(6 نظر)

Warning: Undefined variable $posts_tags in /home/atakan/domains/atakanedu.com/public_html/wp-content/themes/atakan/single-articles.php on line 70