معایب و مزایای تحصیل در خارج از کشور

معایب و مزایای تحصیل در خارج از کشور

معایب و مزایای تحصیل در خارج از کشور

در این نوشتار می خواهیم تا در خصوص معایب و مزایای تحصیل در خارج از کشور صحبت کرده و جزئیات و شرایط تحصیلی دانشجویان بین المللی در خارج از کشور را با هم مورد بررسی و تحلیل قرار دهیم. این روزها افراد  متقاضی زیادی به دنبال این هستند تا با هزینه و بودجه شخصی و یا با استفاده از ، بورسیه های تحصیلی به تحصیل در خارج از کشور بپردازند و با دریافت مدرک تحصیلی، شرایط را برای فعالیت در بازار کار بین المللی، کسب درآمد بالا و زندگی دائمی در خارج از کشور فراهم کنند. و یا به ایران بازگشته و با بهترین و بروز ترین اطلاعات در خدمت هم وطنان عزیزشان باشند.

معایب و مزایای تحصیل در خارج از کشور

شرایط تحصیل در خارج از کشور

 اشخاص به دلایل مختلف اعم از بالا بردن سطح علمی خود و جامعه ، علاقه به تحصیل و کسب دانش ، یافتن شغل مناسب ، ارتقاء رتبه شغلی ، چشم و هم چشمی با اقوام ، فرار از سربازی ( در آقایان ) و … اقدام به تحصیل می کنند. همیشه سوالاتی در راستای تحصیلات دانشگاهی در خارج از کشور از قبیل این که چه قاره ای یا چه کشوری برای تحصیلات دانشگاهی مناسب است ، آیا امکان تحصیل در خارج از کشور رایگان هست ، ملاک ها و معیار های انتخاب یک کشور خارجی برای تحصیل چیست و موارد مشابه به گوش می رسد. شرایط تحصیل در خارج از کشور در هر قاره و کشور متناسب با نوع انتظارات شخص از تحصیل در خارج متفاوت است . امکان دارد یک کشور در یک مقطع برای تحصیل مناسب باشد یا کشوری دیگر برای یک رشته تحصیلی خاص مناسب باشد . این که شخصی متقاضی دارای چه رزومه و معدلی است و چه شرایطی و انتظاراتی دارد در امر انتخاب یک کشور مهم و ضروری است.

برنامه ریزی و تمرکز برای تحصیل در خارج ازکشور

اپلای فرآیندی پر هزینه، پر استرس و وقت گیر می باشد. به همین دلیل نیازمند تمرکز زمانی و ذهنی، حداقل در فاصله سه ماهه منتهی به Deadline ها می باشد. با این حال توصیه میشود دانشجویان ترجیحاً ۱ سال قبل از اتمام مقطع تحصیلی خود در ایران و یا ۱ سال قبل از تصمیم به ادامه تحصیل در خارج از کشور، با کسب اطلاعات دقیق و از منابع موثق (وبسایت های رسمی وزارت کشور ، سفارت خانه در ایران و دانشگاه های معتبر و مشاوره با افراد با تجربه در امر تحصیلات بین المللی ) به انتخاب برنامه دقیق و مقصد نهایی خود اقدام نمایند.

نکته مورد توجه : گاهی به تعویق انداختن کار حتی برای یک روز میتواند متقاضی را یک ترم، یا یک سال عقب بیاندازد و حتی کاملاً از نتیجه گرفتن باز دارد. لذا برای انتخاب کشور مورد نظر مثلا جهت تحصیل ترکیه ، می باید از قبل برنامه ریزی های درستی را داشته باشید.

هزینه زندگی و هزینه تحصیل در خارج از کشور

(( هزینه )) ، غول بزرگی به نظر می آید که چه متقاضی تحصیل در ایران باشید و چه متقاضی تحصیل در خارج ، باید حتما به آن فکر کنید . فکر کردن به هزینه های زندگی و هزینه های تحصیل در روند تحصیل شما بسیار تاثیر گذار است . افرادی که قصد تحصیل در خارج از کشور را دارند باید این موضوع را بسیار جدی بگیرند چون کشوری غریب با کشور خودمان کاملا متفاوت است .

هزینه زندگی و هزینه تحصیل در خارج از کشور

انتخاب دانشگاه مناسب برای تحصیل در خارج از کشور

واضح است که دانشگاه صرفا یک لغت برای نامیدن یک مکان خاص نیست ، بلکه مکانی است که می تواند آرزو ها و رویاهای اشخاص مختلف را به حقیقت تبدیل کند. پس طبیعتا انتخاب یک دانشگاه خوب مخصوصا برای تحصیل در خارج از کشور ، بسیار مهم است.

روند اقدام جهت اخذ بورسیه تحصیلی در خارج

تهیه اسناد مورنیاز، ارسال پروپوزال و CV خود برای استاد جهت چک کردن و تایید توسط وی

نکته : متاسفانه اگر در نامه خود تمام جزییات را را ذکر نموده و  نامه را طولانی نمایید صحیح نیست و در برخی موارد اداره پذیرش و یا استاد اصلا وقت خواندن نامه را هم ندارد.

چه کشور هایی برای تحصیل مقرون به صرفه هستند ؟

در هر کشوری دانشگاه هایی با عنوان دولتی، خصوصی و نیمه خصوصی وجود دارد که شرایط ورود به هر کدام از آنها متفاوت است. البته که پذیرش در دانشگاه های دولتی بسیار سخت می باشد به دلیل اینکه ورود به دانشگاه دولتی هر کشور با توجه به شرایط آن متفاوت می باشد. برخی از کشورها به گرفتن آزمون های ورودی از داوطلبان اقدام می کنند. هزینه تحصیل در دانشگاه های خصوصی بسیار زیاد می باشد و با توجه به کشورهای مختلف متفاوت است.

شرایط تحصیل با مدرک دیپلم در ترکیه

در ارتباط با تحصیل می توان به چندین نکته توجه کرد:

  • مدرک دیپلم معادل ۱۲ سال تحصیل است.

در نظام جدید آموزشی ایران مدرک دیپلم معادل پیش دانشگاهی سابق یا همان ۱۲ سال تحصیل است. از همین رو این دسته از متقاضیان به راحتی می توانند برای ادامه تحصیل در کشور های مختلف اقدام نمایند.

  • مدرک دیپلم معادل ۱۱ سال تحصیل است.

برای ورود به دانشگاهها در مقاطع لیسانس و یا دوره های پزشکی بصورت معمول مستلزم ارائه پایان ۱۲ سال تحصیل می باشید که در صورت نداشتن مدرک لازمه، دوره ای به نام  foundation یا پیش دانشگاهی را در خاک کشور مقصد سپری کنید.

شرایط تحصیل با مدرک دیپلم در ترکیه

مزایای تحصیل در خارج از کشور

زمانی که عزم خود را جزم می کنید تا برای ادامه تحصیل در خارج از کشور برنامه ریزی کنید، بهتر است تمام فاکتورهای هزینه، مدت زمان دوره، پروسه اخذ ویزای تحصیلی و البته مزایا و معایب تحصیل در کشور مورد نظر خود را بررسی کرده و با آگاهی کامل در این راه قدم بگذارید.

چه تمایل به ادامه تحصیل در ترکیه  داشته باشید و یا تحصیل در اروپا و یا هر نقطه دیگر از جهان، در هر صورت توجه به مزایا و معایب تحصیلی می تواند کمک بسیار بزرگی در تصمیم گیری نهایی شما و انتخاب مقصد تحصیلی نماید.

آشنایی با فرهنگ جدید تحصیل در خارج

یکی از مزایای کلیدی تحصیل در خارج، آشنایی کامل با فرهنگ و آداب و رسوم یک کشور جدید است. فرقی نمی کند که مقصد تحصیلی شما در آسیا و کشوری نظیر مالزی و یا چین باشد و یا یک کشور اروپایی، در هر صورت، آشنایی با فرهنگ و سبک جدید زندگی، چالش متفاوت و بسیار مثبتی را برای شما به همراه داشته و موجب کسب تجربه های فراوان، گسترش افق زندگی و آشنایی با روش ها و سبک های مختلف زندگی در خارج از کشور می شود.

بالا رفتن اعتماد به نفس در زندگی و تحصیل در خارج از کشور

زمانی که در مقطعی از زندگی به فکر مهاجرت تحصیلی و ادامه تحصیل در کشوری کاملاً جدید می افتید، در واقع پذیرای این موضوع می شوید که با ترس خود در برابر رویارویی با چالش های جدید از جمله، هماهنگی با سیستم آموزشی، دوری از خانواده، پیدا کردن دوستان جدید، اثبات توانایی های فردی و بسیاری از موارد دیگر در یک کشور خارجی مقابله کرده و پیروز گردید.

ارتقاء سطح تحصیلی و معلومات در هنگام تحصیل خارج از کشور

ممکن است کیفیت و استاندارد سیستم آموزشی در کشور محل زندگی شما پایین بوده و رضایت بخش نباشد و به استثنای کسب یک مدرک دانشگاهی کم اعتبار، بار علمی چندانی برای شما به همراه نداشته باشد. بر همین اساس، یکی دیگر از مزایای تحصیل در خارج از کشور، کسب یک مدرک دانشگاهی با ارزش و معتبر است که می تواند از جنبه های تئوری و عملی، موجب ارتقاء سطح علمی شما شده و به خوبی شما را برای حرفه آینده و بازار کار بین المللی آماده کند. چیزی که شاید تحقق آن در کشور مبدا برای شما بسیار سخت و دور از دسترس باشد و یا اینکه اطلاعات و دروس قابل ارائه به دانشجویان کهنه و فاقد ارزش لازم باشد.

دیدگاهی متفاوت برای ادامه زندگی و تحصیل در خارج از کشور

یکی از مزایای تحصیل در خارج از کشور که شاید کمتر کسی به آن توجه کند، ایجاد دیدگاه متفاوت و جهان شمول نسبت به زندگی در مقایسه با افرادی است که تجربه تحصیل و زندگی بلند مدت در خارج از کشور را تجربه نکرده اند. به بیانی دیگر، برخی از افرادی که تحصیل در خارج را تجربه نکرده اند، به طور پیش فرض اینطور فکر می کنند که ارزش های فرهنگی و استانداردهای زندگی که با آن بزرگ شده اند، بهترین نسخه موجود در سراسر جهان است.

ارتقاء سطح تحصیلی و معلومات

ممکن است کیفیت و استاندارد سیستم آموزشی در کشور محل زندگی شما پایین بوده و رضایت بخش نباشد و به استثنای کسب یک مدرک دانشگاهی کم اعتبار، بار علمی چندانی برای شما به همراه نداشته باشد. بر همین اساس، یکی دیگر از مزایای تحصیل در خارج از کشور، کسب یک مدرک دانشگاهی با ارزش و معتبر است که می تواند از جنبه های تئوری و عملی، موجب ارتقاء سطح علمی شما شده و به خوبی شما را برای حرفه آینده و بازار کار بین المللی آماده کند. چیزی که شاید تحقق آن در کشور مبدا برای شما بسیار سخت و دور از دسترس باشد و یا اینکه اطلاعات و دروس قابل ارائه به دانشجویان کهنه و فاقد ارزش لازم باشد.

خارج شدن از منطقه آسایش در تحصیل خارج از کشور

شاید این موضوع در نگاه اول به جای مزایای تحصیل در خارج از کشور، جزو معایب تحصیل محسوب شود، اما در واقع خارج شدن از منطقه امن و راحت تحصیل و زندگی در کشور زادگاه و پذیرش چالش های جدید مهاجرت تحصیلی، می تواند با رشد شخصیت و توانایی های فردی و تحصیلی، ارزش زیادی را برای شما به وجود بیاورد و تحصیل در خارج  را به تصمیمی سرنوشت ساز در زندگی شما بدل کند.

البته پذیرش چالش های جدید و یادگیری مهارت های مختلف در کشور مبدا نیز ممکن است، اما امکانات و شرایط پیشرفته موجود در دانشگاه ها و کشورهای خارجی، انگیزه بیشتری برای تلاش و کوشش فرد ایجاد خواهد کرد.

مدارم لازم جهت اخذ پذیرش تحصیل در خارج

  • رزومه شخصی شامل سوابق تحصیلی ، علمی ، تحقیقاتی ، ورزشی ، شغلی
  • ترجمه گواهی آخرین مدارک تحصیلی و ریز نمرات بر حسب مورد با تائید وزارت دادگستری و امور خارجه و در صورت لزوم سفارت کشور مورد نظر
  • پاسپورت معتبر با حداقل 6 ماه اعتبار + کپی صفحات 9-2
  • مدرک رسمی مربوط به آموزش به زبان انگلیسی (مانند IELTS و TOEFL) یا تحصیل در دانشگاه به زبان انگلیسی
  • ترجمه شناسنامه بر حسب مورد

دارک لازم جهت اخذ روادید تحصیل در خارج

  • 12 قطعه عکس 4×3 رنگی پاسپورتی
  • ترجمه سند ملکی والدین یا اسپانسر
  • گواهی موجودی حساب بانکی والدین یا اسپانسر، حداقل معادل هزینه‌های سال اول
  • گواهی اشتغال به کار والدین یا اسپانسر
  • آزمایشات سلامت جسمانی
  • گواهی وضعیت سلامت جسمانی و روانی توسط پزشک
  • بر حسب مورد، قبولی در مصاحبه سفارت کشور مورد نظر از جمله شرایط صدور روادید تحصیلی می‌باشد.
  • پایان خدمت یا معافیت سربازی برای مشمولان در گروه‌های مختلف سنی در مقاطع گوناگون از جمله معافیت تحصیلی (فقط در مقاطع بالاتر از لیسانس) ، جهت خروج از کشور ضروری است.

مدارس ایرانی برای تحصیل در خارج

یکی از معضلاتی که بسیاری از خانواده‌های ایرانی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، انتخاب مدرسه‌ی مناسب برای فرزندانشان است. قضیه از جایی پیچیده‌تر می‌شود که گاهی بسیاری از ایرانیان مجبور می‌شوند برای مدت زمان مشخصی در کشوری خارجی اقامت داشته باشند و عملا در این زمان کوتاه امکان هماهنگی با سیستم آموزشی و یادگیری زبان برای دانش آموز وجود ندارد. در این موارد بهترین راه، ثبت نام در مدارس ایرانی است که خوشبختانه در بیش‌تر کشورهای دنیا مشغول به فعالیت هستند.

ایرانیان بسیاری وجود دارند که مجبورند برای مدت زمان کوتاهی در کشور دیگری اقامت داشته باشند یا بنا به هر دلیلی دوست دارند اگر در کشور دیگری هم هستند، فرزندانشان مطابق با نظام آموزشی ایران به تحصیل بپردازند. در گذشته مشکلات بسیار زیادی برای این دسته از افراد وجود داشت تا اینکه مدارس ایرانی به عنوان یک راه حل بسیار خوب در بسیاری از کشورهای دنیا افتتاح شد.

سیستم آموزشی در مدارس ایرانی در شهرهای گوناگون، مطابق با سیستم آموزشی ایران است و همه‌ی این مدارس زیر نظر سازمان آموزش و پرورش فعالیت می‌کنند. زبان آموزشی در مدارس ایرانی، فارسی است و آغاز و پایان سال تحصیلی مطابق با کشورمان است؛ یعنی سال تحصیلی مدارس ایرانی کشورهای دیگر از مهر آغاز و در خرداد ماه به پایان می‌رسد.

مدارس ایرانی می تواند گزینه‌ی مناسبی برای افرادی باشد که هنوز به زبان کشور محل اقامتشان تسلط ندارند و می‌خواهند به آرامی با فرهنگ این کشور آشنا شوند؛ همچنین افرادی که قصد اقامت موقت و بازگشت به ایران را دارند، می‌توانند این دسته از مدارس را انتخاب کنند تا در صورت بازگشت به کشور دچار دردسر نشوند.

 خدمات بانکی و مالی برای دانشجویان

ادامه تحصیل در خارج از ایران، رویای شیرینی است که بسیاری از افراد برای رسیدن به آن همه‌ی تلاش خود را می‌کنند؛ اما برای زندگی در کشوری دیگر، باید هزینه‌های زیادی را متحمل شوید که پرداخت آن‌ها تنها از طریق ارز فیزیکی ممکن نیست.

بسیاری از دانشجویان برای تامین مخارج زندگی، در کشور مقصد، مشغول به کار می شوند.

دانشجویانی که ایران را به قصد ادامه تحصیل در سایر کشورها ترک می‌کنند، در بیش‌تر مواقع آنقدر هیجان زده و سردرگم هستند که فراموش می‌کنند برای زندگی در کشوری دیگر نیاز به آشنایی با خدمات بانکی و مالی دارند.

در چند سال گذشته به‌منظور سهولت پرداخت هزینه‌های تحصیلی در خارج از کشور، به دانشجویان ارز دولتی ارائه می‌شد و دانشجویان پس از تشکیل پرونده در وزارت علوم می‌توانستند با مراجعه به بانک‌ها، هر ساله به میزان مشخصی، ارز دانشجویی دریافت نمایند.

در حال حاضر با همه‌ی اعتراض هایی که دانشجویان شاغل به تحصیل در خارج از کشور به این سیاست‌های جدید داشته‌اند، بانک مرکزی تنها به ابلاغ بخشنامه ای در 20 مرداد 97 قناعت کرد که بر اساس بندی از آن، ارز دولتی به دانشجویانی که مشغول به تحصیل هستند و تنها تا پایان شهریور ماه 97، تعلق گرفت.

مدارک مورد نیاز برای افتتاح حساب در خارج از کشور

این مدارک در کشورهای گوناگون متغیر است؛ اما به صورت استاندارد این 4 مورد نیاز است:

  • مدارک اثبات هویت (پاسپورت)
  • ویزای تحصیلی یا کاری معتبر
  • نامه‌ای از دانشگاه که نشان دهنده ی ثبت نام شما در آن باشد
  • شواهدی دال بر داشتن نشانی محل زندگی در آن کشور (که معمولا یک قرارداد اجاره است) و یا اگر هنوز در آپارتمانی زندگی نمی‌کنید، مدارکی که نشان دهد برای مدتی در آن کشور زندگی خواهید کرد (که معمولا این شواهد در قالب نامه ای از دانشگاه ارائه می شود.)

شرایط افتتحاح و انجام امور بانکی در خارج   از کشور

در نهایت توجه به نکات زیر در هنگام افتتاح حساب بانکی در کشورهای گوناگون دنیا الزامی است:

  1.  امور بانکی و مالی در بسیاری از کشورهای اروپایی در داخل بانک انجام می‌شود، به همین دلیل به شما توصیه‌ی اکید می‌کنیم تا در نزدیک‌ترین شعبه‌ی بانکِ نزدیک به محل تحصیل یا اقامت خود حساب بانکی باز کنید تا مجبور نباشید برای انجام امور بانکی در هوای غیرقابل پیشبینی و ترافیک سرسام آور بسیاری از کشورهای اروپایی، مسافت بسیار زیادی را طی کنید.
  2.  اگر به زبان کشور محل تحصیل تان تسلط کافی ندارید، پیشنهاد می‌کنیم برای تسریع امور، حتما به زبان انگلیسی تسلط کامل داشته باشید، در غیر این صورت از یکی از افراد بومی مطمئن کمک بگیرید.
  3.  فرآیند افتتاح حساب در بسیاری از کشورهای دنیا، فرآیند پیچیده ای است و زمان زیادی می برد؛ بنابراین صبر و حوصله و همکاری شما با ماموران بانک، می تواند تاثیر به سزایی در راحت شدن این فرآیند داشته باشد.
‫0/5 ‫(0 نظر)

Warning: Undefined variable $posts_tags in /home/atakan/domains/atakanedu.com/public_html/wp-content/themes/atakan/single-articles.php on line 70