آزمون یوس دانشگاه استانبول

آزمون یوس دانشگاه استانبول

دانشگاه استانبول یکی از دانشگاه های مطرح ترکیه است که مانند بسیاری از دانشگاه های ترکیه هر سال آزمون یوس دانشگاه استانبول را برای دانشجویان غیر بومی (خارجی) برگزار می کند، این دانشگاه در شهر زیبای استانبول و در حوالی میدان بیاضیت قرار گرفته است. دانشگاه استانبول در رتبه بندی دانشگاه های جهان در سال 2010 در بین 500 دانشگاه برتر جهان رتبه 401 را از آن خود کرد؛ کسب جایزه نوبل یکی از افتخارات دانشگاه استانبول است.
آزمون یوس دانشگاه استانبول

درباره دانشگاه استانبول ترکیه

دانشگاه استانبول یک دانشگاه دولتی است. در سال 1933 در شهر استانبول ترکیه تاسیس شده است. اولین نهاد دانشگاهی ترکیه که دوره های آموزشی را آغاز کرد. و اولین دانشگاه سبک اروپایی در امپراتوری عثمانی بود. ریاست این دانشگاه را پروفسور دکتر محموت آک بر عهده دارد. پردیس اصلی این دانشگاه در منطقه فاتح استانبول واقع شده است.
دانشگاه استانبول از سال 2006 در میان 500 دانشگاه برتر جهان بوده است. این دانشگاه همچنین در بین 100 دانشگاه برتر قاره آسیا و منطقه اقیانوسیه قرار دارد.
مجموعا 73000 دانشجوی کارشناسی، کارشناسی ارشد و کاردانی در این دانشگاه تحصیل می کنند. این دانشگاه توسط 12000 عضو هیئت علمی و مدرس به کار آموزش مشغول است. رتبه دوم بین دانشگاه های ترکیه از آن دانشگاه استانبول می باشد.

آزمون یوس دانشگاه استانبول

آزمون برون ‌مرزی دانشگاه استانبول (İstanbul University Foreign or Overseas Students Exam) یا آزمون یوس YOS آزمونی است که دانشجویان خارجی یا غیر بومی که  قصد دارند در دانشگاه استانبول به تحصیل مشغول شوند در آن شرکت می کنند. برای گرفتن پذیرش درسهمیه‌های دانشجویان خارجی دانشگاه استانبول می توان از نتایج این آزمون استفاده کرد. البته کسانی که نمره بالایی در این آزمون کسب کنند می توانند جهت اخذ بورسیه دانشگاه استانبول نیز اقدام کنند. آزمون یوس دانشگاه استانبول توسط خود دانشگاه برگزار می‌شود.
بیشتر دانشگاه‌های دولتی و خصوصی ترکیه از طریق این آزمون اقدام به پذیرش دانشجویان خارجی می‌کنند و تنها چند دانشگاه با آزمون SAT پذیرش دارند.
آزمون یوس دانشگاه استانبول

شرایط شرکت در آزمون یوس دانشگاه استانبول:

متقاضیانی که می خواهند در این آزمون شرکت کنند باید شرایط زیر را نیز باید داشته باشند:

  • دوره دبیرستان را تمام کرده باشند یا در حال تحصیل در سال آخر دوره متوسطه باشند.
  • متقاضی باید تابعیت کشور ترکیه را نداشته باشد.
  • متقاضی باید پاسپورت معتبر داشته باشد.

آزمون یوس برای چه رشته هایی است؟

شما با شرکت در آزمون یوس دانشگاه استانبول می توانید در بسیاری از رشته های دانشگاه‌های کشور ترکیه تحصیل کنید. رشته خلبانی از این رشته ها مثتثنی است و برای قبولی در رشته خلبانی ترکیه یا باید شهروند ترکیه باشید و یا به جای دانشگاه در مدرسه های خلبانی ثبت نام کنید.
رشته هایی که بیشتر مورد توجه متقاضیان ایرانی است، شامل رشته پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، فیزیوتراپی، مامایی، پرستاری و برخی رشته های علوم انسانی است. بعد از بدست آوردن نمره قبولی در آزمون یوس دانشگاه استانبول شما می توانید در همان دانشگاه و یا در دانشگاه‌هایی که نمره آزمون yos دانشگاه استانبول را قبول دارند انتخاب رشته کنید.

کدام دانشگاه ها نتیجه آزمون یوس دانشگاه استانبول را می پذیرند؟

دانشگاه آجی بادام ACIBADEM UNIVERSITY
دانشگاه ADIYAMAN
دانشگاه AFYON KOCATEPE
دانشگاه AĞRI İBRAHİM ÇEÇEN
دانشگاه ANKARA HACI BAYRAM VELİ UNIVERSITY
دانشگاه علوم اجتماعی ANKARA
دانشگاه آنکارا YILDIRIM BEYAZIT
دانشگاه ERCIYES
ERZINCAN BUILDING UNILERSITY YILDIRIM
دانشگاه فنی ERZURUM
دانشکده حرفه ای FARUK SARAÇ DESIGN
دانشگاه FATİH سلطان MEHMET VAKIF
دانشگاه GAZİANTEP
دانشگاه BAYBURT
دانشگاه BEZM-İ MLEM VAKIF
دانشگاه BİLECİK ŞEYH EDEBALİ
دانشگاه BİTLİS EREN
دانشگاه ARTVİN UORUH
دانشگاه ATATÜRK
دانشگاه BAHÇEŞEHİR
دانشگاه BANDIRMA ONYEDİ EYLÜL
دانشگاه BAŞKENT
دانشگاه BURDUR MEHMET AKİF ERSOY
دانشگاه فنی BURSA
دانشگاه BURSA ULUDAĞ
دانشگاه ÇANKAYA
IRANKIRI KARATEKİN UNIVERSITY
دانشگاه DİCLE
دانشگاه فنی GEBZE
دانشگاه GÜMÜŞHANE
HATAY MUSTAFA UNIVERSITY KEMAL
دانشگاه HİTİT
دانشگاه IĞDIR
دانشگاه 19 ماییس سامسون
دانشگاه ISTANBUL AYANANARARAY
دانشگاه ISTANBUL BİLGİ
ISTANBUL GEDIK UNIVERSITY
دانشگاه GELISIM ISTANBUL
ISTANBUL MEDIPOL UNIVERSITY
دانشگاه ISTANBUL RUMELI
دانشگاه ISTANBUL-CERRAHPAŞA
دانشکده حرفه ای İZMİR KAVRAM
موسسه فناوری پیشرفته HIGHZMİR
KAHRAMAN MARAŞ SÜTÇÜ UNAM UNIVERSITY
دانشگاه KAYSERİ
دانشگاه KIRIKKALE
دانشگاه KIRSEHIR AHI EVRAN
دانشگاه فنی KONYA
دانشگاه KTO KARATAY
دانشگاه LOKMAN HEKİM
دانشگاه MARDİN ARTUKLU
دانشگاه MEF
دانشگاه MUĞLA SITKI KOÇMAN
دانشگاه MUŞ ALPARSLAN
دانشگاه NECMETTİN ERBAKAN
دانشگاه NEVŞEHİR HACI BEKTAŞ VELİ
NİĞDE ÖMER HALİSDEMiR UNIVERSITY
دانشگاه NİŞANTAŞI
دانشگاه NUH NACİ YAZGAN
دانشگاه ORDU
دانشگاه OSMANİYE KORKUT ATA
دانشگاه فنی OSTİM
PIRI REIS UNIVERSITY
دانشگاه YAŞAR
دانشگاه YEDİTEPE
دانشگاه YÜKSEK İHTİSAS
دانشگاه یوزگات BOZOK
دانشگاه ZONGULDAK BÜLENT ECEVİT
دانشگاه SINOP
دانشگاه TOROS
دانشگاه UFUK
دانشگاه UŞAK
دانشگاه SİVAS CUMHURİYET
دانشگاه TOKAT GAZİOSMANPAŞA

آزمون یوس دانشگاه استانبول شامل چه مباحثی است؟

آزمون یوس این دانشگاه از دو بخش اصلی تشکیل شده است اولین بخش شامل آزمون هوش، ریاضی و هندسه است و بخش دوم آزمون سنجش سطح زبان .
آزمون یوس 80 سوال دارد که بودجه بندی سوالات در هر دانشگاه متفاوت است. آزمون یوس دانشگاه استانبول 5 سوال هندسه، 40 سوال هوش و 35 سوال ریاضی دارد ولی در دانشگاه دیگری شاید بودجه بندی سوالات فرق کند و به جای 5 سوال هندسه، 7 سوال هندسه داشته باشد.
لازم به ذکر است که تعداد دقیق سؤالات و زمان پاسخگویی را می توانید از سایت رسمی هر دانشگاه در اطلاعیه های مربوط به آزمون دریافت کنید.
آزمون یوس دانشگاه استانبول

بخش هوش آزمون یوس

حدود ۴۰ الی ۵۰ سوال آزمون یوس از سوالات هوش تشکیل شده است. این سوالات فصل بندی خاصی نداشته و هر دانشگاه به سلیقه خود با مدل های مختلف سوال طرح می کنند. ولی دانستن این نکته خالی از لطف نیست که سوالات هوش چندان سخت نیستند و شما راحت می توانید به آنها پاسخ دهید. تست های کتاب پوزا ر این خصوص می تواند بسیار به کمک شما بیاید اگر فرصت داشتید تست های کتاب متروپل نیز مفید هستند. با تمرین سوالات این دو مجموعه شما براحتی به تمامی سوالات آزمون یوس دانشگاه استانبول می توانید پاسخ بدهید و نمره قبولی کسب کنید.

سوالات ریاضی آزمون یوس

سوالات ریاضی آزمون خودش از مباحث ریاضیات عمومی،مثلثات و … تشکیل شده است. بخش هوش شامل سوالاتی بر پایه تفکر منطقی،هوش انتزاعی و اشکال سه بعدی است. تمامی سوالات بخش ریاضی از سرفصل های  ریاضی ۱ و ریاضی ۲ گرفته شده اند. بهترین منبع برای تمرین سوالات ریاضی کتاب های پوزا و بعد از آن کتاب های متروپل هستند.

بخش سنجش سطح زبان آزمون یوس

متقاضیانی که در آزمون یوس نمره قبولی را کسب کرده و در دانشگاه پذیرش می شوند در صورتی که در آزمون زبان ترکی استانبولی نیز نمره قبولی بگیرند یعنی سطح زبانی آنها قابل قبول باشد می توانند مستقیم وارد دانشگاه شده و شروع به تحصیل از ترم یکم بنمایند در غیر این صورت باید یک دوره 6 ماهه زبان را قبل از شروع دوره تحصیلی در دانشگاه مورد نظر بگذرانند.

زمان بندی ثبت نام و برگزاری آزمون یوس دانشگاه استانبول 2021

آزمون یوس توسط هر دانشگاه بصورت مجزا برگزار می گردد و هر دانشگاه زمانبندی مخصوص خود را برای ثبت نام و برگزاری آزمون دارند.
زمان ثبت نام آزمون یوس معمولا از اوایل اسفند ماه شروع می شود و بین اردیبهشت ماه تا تیر ماه ای آزمون برگزار می شود.
تاریخ اعلام نتایج یوس معمولا دو هفته بعد از برگزاری آزمون نتایج در سایت دانشگاهی که در آزمون یوس آن ثبت نام کرده اید منتشر می شود. هزینه ثبت نام آزمون یوس دانشگاه استانبول حدود 450 لیر ترکیه است.
آزمون یوس دانشگاه استانبول

حوزه های آزمون یوس دانشگاه استانبول

آزمون یوس دانشگاه استانبول در برخی شهر های بزرگ کشور ترکیه برگزار می شود. شهرهای استانبول ،آدانا، آنکارا، ارزوروم، قاضی انتپ، ازمیر، هاتای، اسپارتا، ماردین، شانلی اورفا، ترابزون، وان قهرمان مارشا جزو حوزه های برگزاری آزمون یوس  دانشگاه استانبول هستند.
نکته: این آزمون در تهران نیز حوزه برگزاری دارد.

شهریه دانشگاه استانبول در رشته های مختلف

هزینه حدودی تحصیل در دانشگاه استانبول به لیر ترکیه برای یک سال در رشته های مختلف به شرح زیر می باشد:

دانشکده پزشکی استانبول  17500
دانشکده داروسازی 7000
دانشکده دندانپزشکی 7000
دانشکده حقوق 4500
دانشکده ادبیات 2500
دانشکده علوم 2500
دانشکده اقتصاد 2600
دانشکده علوم سیاسی 2750
دانشکده ارتباطات 2500
دانشکده علوم آب 4500
دانشکده تجارت 2750
دانشکده الهیات 2500
دانشکده عدالت 2000
هنرستان دولتی 9000
دانشکده حمل و نقل و تدارکات 2500
دانشکده معماری 4000
فوق لیسانس 2500
آزمون یوس دانشگاه استانبول

شرایط خوابگاه دانشگاه استانبول

خوابگاههای دانشگاه استانبول زیرنظر وزارت جوانان و ورزش و مسسه خوابگاه ها فعالیت می کنند این خوابگاه ها در نزدیکی محوطه دانشگاه استانبول وجود دارد. دانشگاه استانبول استانداردهای بالایی از فضای زندگی اجتماعی و فرهنگی را به دانشجویان خود ارائه می دهد. هزینه این خوابگاه ها بسیار مناسب بوده چراکه زیر نظر دولت فعالیت می کنند.

برای اسکان در شهر استانبول می توان از خوابگاه های خصوصی و خانه های اجاره ای مخصوص دانشجویان  نیز استفاده کرد. و هزینه ای بین 500 تا 2500 دلار است.

‫5/5 ‫(1 نظر)

Warning: Undefined variable $posts_tags in /home/atakan/domains/atakanedu.com/public_html/wp-content/themes/atakan/single-articles.php on line 70