دانشگاه های خصوصی ترکیه

دانشگاه های خصوصی ترکیه

دانشگاه های خصوصی ترکیه با حمایت سازمان های خصوصی ترکیه مدیریت می شوند. ولی مانند دانشگاه های دولتی ترکیه تحت سیستم آموزشی عالی یکپارچه ترکیه به نام یوک (YÖK) می باشند. امروزه دلایل گوناگونی باعث شده تا هر ساله متقاضیان زیادی از کشورمان برای تحصیل در ترکیه چه در دانشگاه های خصوصی و چه در دانشگاه های دولتی ترکیه اقدام کنند.
سخت تر شدن کنکور سراسری از سال 94 و کم شدن ظرفیت های رشته های پر طرفدار همچون رشته پزشکی،دندانپزشکی و داروسازی قبولی در این رشته ها را بسیار سخت کرده است.

دانشگاه های خصوصی ترکیه

دانشگاه های خصوصی ترکیه

وقتی به مواردی مثل مورد بالا و اینکه هزینه تحصیل نیز در بسیاری از رشته ها در دانشگاه های خصوصی ایران نیز بالاست توجه می کنیم، می بینیم که داوطلبان زیادی به فکر تحصیل در ترکیه و حتی در دانشگاه های خصوصی این کشور می افتند.
هزینه تحصیل در دانشگاه های خصوصی ترکیه نسبت دانشگاه های دولتی بیشتر است ولی در مقابل پذیرش گرفتن از دانشگاه های خصوصی ترکیه نسبت به دانشگاه دولتی راحت تر است و معمولا نیاز به شرکت در آزمون نخواهید داشت. البته ذکر این نکته خارج از لطف نیست که بالا بودن هزینه دانشگاه های خصوصی کشور ترکیه دلیل بر کیفیت پایین تحصیل در این دانشگاهها نسبت به دانشگاههای دولتی نیست.

کیفیت دانشگاه های خصوصی ترکیه

دانشگاه های خصوصی در ترکیه برخلاف تصور اکثریت افراد نه تنها از نظر استانداردها، تجهیزات و امکانات دانشگاهی از رتبه پایینی برخوردار نیستند، بلکه تعداد زیادی از این دانشگاه ها رتبه و اعتبار خوب بین المللی دارند.
کشور ترکیه بالغ بر 200 دانشگاه دارد که حدود 120 مورد آنها دانشگاه های دولتی می باشند. تحصیل در دانشگاه های دولتی ترکیه همانند دانشگاه های دولتی ایران رایگان نیست ولی مثل ایران هزینه بسیار پایین دارد. این در حالی است که دانشگاه های خصوصی ترکیه خدمات خود با هزینه های بیشتری ارائه می کنند، به عبارتی می توان گفت با دریافت هزینه بالاتر، خدمات بیشتری را برای دانشجو در نظر می گیرند. برای دریافت اطلاعات کامل تر در رابطه با دانشگاه های خصوصی ترکیه، با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

دانشگاه های خصوصی ترکیه دارای چه ویژگی هایی هستند؟

  • برخلاف کشور ما در ترکیه، خصوصی بودن یک دانشگاه را نمی توان دلیل بر خدمات ضعیف یا رتبه پایین علمی برای ان دانست. بسیاری از دانشگاه های خصوصی در ترکیه تراز خود را به دانشگاه های دولتی و حتی دانشگاه های برتر دنیا رسانیده اند.
  • تقریباً 80 دانشگاه خصوصی در ترکیه هست. هزینه در این دانشگاه ها به نسبت دانشگاه های دولتی بیشتر است، اما در مقایسه با دانشگاه های خصوصی اروپا هزینه کمتری دارند.
  • برای ورود به دانشگاه های دولتی ترکیه رقابت شدیدی بین دانشجویان خود این کشور وجود دارد. ازین رو شرکت در این رقابت برای دانشجویان خارجی هم سخت خواهد بود. ولی قبولی از دانشگاه های خصوصی ترکیه برای دانشجویان خارجی در ترکیه حتی در رشته هایی همچون پزشکی و دندانپزشکی آسانتر است.
  • نگاهی اجمالی به رتبه بندی بین المللی دانشگاه های خصوصی و دولتی می توان متوجه شد که این دانشگاه ها از شهرت جهانی خوبی برخوردارند. بسیاری از دانشگاه های خصوصی در ترکیه در کنار دانشگاه های دولتی این کشور هم سطح با دانشگاه ه های مطرح جهانی شده اند.
  • خبر خوب اینکه حتی شما می توانید نگرانی خود از بابت هزینه تحصیل در دانشگاه های خصوصی ترکیه را از طریق بورسیه های تحصیلی بسیار خوبی که ارائه می شود برطرف کنید،برخی از این دانشگاه ها اقدام به حمایت از دانشجویان خود در داخل و خارج از کشور می کنند.
    بعنوان مثال در صورتی که شما معدل خوبی در طول ترم کسب کنید، اکثر دانشگاه های خصوصی در ترم بعدی شما را بدون پرداخت شهریه پذیرش می کنند. و یا برای دانشجویان اسکان رایگان و یا با تخفیف بسیار خوب در نظر می گیرند. حتی در دانشجویی که در حال تحصیل در مقطع دکتر باشد می تواند علاوه بر شهریه با شرکت در پروژه های تحقیقاتی کسب درامد هم داشته باشد.

مزایای تحصیل در دانشگاه های خصوصی ترکیه:

دانشگاه‌های خصوصی ترکیه علاوه بر اینکه خدمات آموزشی کیفیت بالا در سطح جهانی دارند برخی مزایا را هم نسبت دانشگاه های دولتی دارا هستند که در زیر به انها اشاره می کنیم:

  • برای ورود به دانشگاه‌های دولتی ترکیه نیاز به قبولی در آزمون های ورودی سختی است، اما دانشگاه‌های خصوصی اینچنین نیستند و دانشجویان می‌توانند راحت تر ثبت نام کنند.
  • در شهرهای بزرگ ترکیه مانند استانبول، ازمیر و آنکارا تحصیل خواهید کرد زیرا اکثر دانشگاه های خصوصی در آن ها قرار دارند.
  • در شهریه دانشگاه به دانشجویان بین‌المللی تخفیف و کمک‌هزینه‌هایی ارائه داده می‌شود.
  • تسلط به زبان ترکی ضروری نیست و دانشگاه های خصوصی ترکیه زبان انگلیسی را بدون نیاز به ارائه مدارک زبان برای ثبت نام به عنوان زبان اصلی آموزش تعیین کرده اند.
  • از مزیت های تحصیل در کشور ترکیه حمل و نقل سریع و آسان و هزینه سکونت پایین است.
دانشگاه های خصوصی ترکیه

بهترین دانشگاه های خصوصی ترکیه

بر اساس رتبه بندی دانشگاه های خصوصی ترکیه، لیستی از آن ها را در ادامه مطلب برایتان ارائه می کنیم. اسامی این دانشگاه ها به ترتیب زیر را می توانید برای تحصیل انتخاب کنید.

دانشگاه کوچ

دانشگاه خصوصی کوچ در سال 1993 در استانبول تأسیس شده استو با 3 دانشکده فعالیت خود را شروع کرده. کمک به ارتقاء دانش عمومی، تحولات اقتصادی، اجتماعی، فناوری و فکری شعار این دانشگاه خصوصی است. اعضای هیئت علمی این دانشگاه از بهترین فارغ التحصیلان دانشگاه های بین المللی در گرایش مورد نظر انتخاب می شوند. در حال حاضر 10 هزار نفر دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.
دانستن این نکته که این دانشگاه توانسته رکوردهای جالبی را به نام خود ثبت کند و دومین بودجه تحقیقاتی ترکیه از دولت یا اتحادیه اروپا را دریافت کرده است.
دانشکده های این دانشگاه متشکل از دانشکده علوم اجتماعی، علوم انسانی، علوم اداری، اقتصاد، مهندسی، علوم پایه، حقوق، پرستاری و پزشکی است.
می توان دانشگاه کوچ به عنوان ششمین دانشگاه خوب برای تحصیل رشته پزشکی در ترکیه معرفی کرد. در این دانشگاه پذیرش دانشجو از طریق برگزاری آزمون SAT انجام می گیرد.

دانشگاه یدی تپه

از دیگر دانشگاه های خصوصی ترکیه، دانشگاه یدی تپه در شهر استانبول می باشد که اداره آن نیز به صورت خصوصی و بدون دریافت کمک از سمت دولت است. این دانشگاه در سال 1996 تاسیس شده است.
تدریس در این دانشگاه به زبان انگلیسی انجام می شود. با این حال، رشته هایی همچون علوم سیاسی و ارتباطات بین المللی به زبان فرانسه تدریس می شوند. همین طور تدریس بعضی از دوره ها به زبان ایتالیایی و ترکی در این دانشگاه صورت می گیرد. اما در حالت کلی زبان تحصیلی در ایین دانشگاه انگلیسی می باشد.
دانشگاه یدی تپه 3 مؤسسه تحصیلات تکمیلی و 13 دانشکده دارد. رشته دندانپزشکی این دانشگاه از رشته های معتبر این دانشگاه است که توسط وزارت بهداشت ایران نیز مورد تایید است. از همین رو، اکثر دانشجویان ایرانی متقاضی تحصیل در این رشته هستند. تحصیل دندانپزشکی در ترکیه در این دانشگاه به دو زبان ترکی و انگلیسی بوده و مدت زمان آموزش این رشته 5 تا 9 سال طول می کشد.

دانشگاه باشکنت

دانشگاه باشکنت در آنکارا قرار دارد و در سال 1994 تاسیس شده است. و به عنوان اولین دانشگاه خصوصی پزشکی ترکیه توسط پروفسور مهمت هابرال بنیان گذاری شد. در رشته پزشکی این دانشگاه جز محبوب ترین دانشگاه ها در میان دانشجویان به ویژه در رشته پزشکی می باشد بنابراین ثبت نام و پذیرش در دانشگاه باشکنت کمی دشوار است. تحصیل در این دانشگاه برای دانشجویان فرصت زندگی در دومین شهر بزرگ کشور ترکیه را فراهم می کند. این دانشگاه در حال حاضر با دانشگاهی دولتی ترکیه رقابت خوبی دارد.

دانشگاه های خصوصی ترکیه

دانشگاه اوکان

این دانشگاه که در شهر بسیار زیبای استانبول قرار دارد، در سال 1999 توسط بنیاد فرهنگ و ورزش اوکان تاسیس شد. دانشگاه اوکان در منطقه ای بنام توزلا قرار گرفته است. رشته های تحصیلی متنوعی مانند رشته های مهندسی، علوم اجتماعی، پزشکی و هنر در این دانشگاه ارائه می شود. دانشگاه های خصوصی در استانبول که زبان آموزش در آن ها انگلیسی می باشد بسیارند، این دانشگاه ها در لیست بهترین دانشگاه های خصوصی استانبول و جهان قرار گرفته‌اند. لازم به ذکر است که دانشگاه خصوصی اوکان جزو بهترین دانشگاه های خصوصی ترکیه است.

دانشگاه سابانجی

دانشگاه سابانجی در سال 1994 در شهر استانبول تأسیس گردید و در لیست بهترین دانشگاه های خصوصی ترکیه قرار دارد.
دانشگاه سابانجی مساحتی بالغ بر یک میلیون متر مربع داردو حدود 40 کیلومتراز مرکز استانبول فاصله دارد. این دانشگاه را از بهترین دانشگاه های خصوصی ترکیه است که دارای رنکینگ بین المللی نیز می باشد و چون شهریه این دانشگاه مناسب و مقرون به صرفه است، بسیاری از دانشجویان خارجی و ایرانی متقاضی تحصیل در این دانشگاه هستند. بورسیه های تحصیلی متنوعی نیز برای دانشجویان بین المللی در این دانشگاه ارائه می شود که تضمین کننده آموزش با کیفیت بالا به همراه هزینه نسبتاً ارزان است.
اکثریت فارغ التحصیلان این دانشگاه یعنی چیزی در حدود 90 درصدشان پس از اتمام تحصیلات در بهترین شرکت ها، مراکز و حتی دانشگاه های جهان پذیرفته می شوند.
نظام دانشگاه مبتنی بر افزایش سطح دانش عمومی بوده و پشت سر گذراندن این دوره برای تمامی دانشجویان الزامی است. توسعه مبانی علمی، تفکر انتقادی از جمله مواردی است که دانشجویان این دانشگاه در مورد آنها آموزش می بینند. دانشگاه سابانجی دارای 368 نفر اعضای هیئت علمی است که اکثریت آنها مدارک خود را از دانشگاه های بین المللی دریافت کرده اند.

‫5/5 ‫(3 نظر)

Warning: Undefined variable $posts_tags in /home/atakan/domains/atakanedu.com/public_html/wp-content/themes/atakan/single-articles.php on line 70

2 دیگاه

  1. از مطالب خوبتون استفاده کردم ممنونم. هزینه تحصیل و زندگی در دانشگاه کوچ سالانه چقدره؟

    • هزینه ها هر سال کمی با تغییر همراه هستند. شما برای اطلاع دقیق از جزئیات هزینه ها با کارشناسان ما تماس بگیرید.