دانشگاه های برتر ترکیه

دانشگاه های برتر ترکیه

دانشگاه های ترکیه جزو معتبرترین و بهترین دانشگاه ها در سراسر جهان شناخته شده اند. دانشگاه های برتر ترکیه به دلیل داشتن هزینه پایین، کیفیت عالی آموزشی و امکانات خوب، توجه بسیاری از دانشجویان ایرانی و بین المللی را به خود جلب کرده اند.
اکثر دانشگاه های ترکیه در قرن پانزدهم تاسیس شده اند اما دولت در قرن بیستم و زمانی که استقلال خود را به دست آورد این دانشگاه ها را مدرن سازی کرده و یک سیستم آموزشی متمرکز ایجاد کرد.
دانشگاه های برتر ترکیه

دانشگاه های ترکیه

دانشگاه‌های برتر ترکیه هرساله مقصد تحصیلی بسیاری از دانشجویان خارجی است. ترکیه دانشگاه‌های بسیار زیادی دارد که برخی از آن‌ها از رتبه‌های بالایی برخوردار هستند و سیستم آموزشی‌ آن‌ها مانند دانشگاه‌های اروپا و آمریکاست. ترکیه کشوری است که به‌خاطر نزدیک بودن به ایران مورد توجه افراد بسیاری برای تحصیل واقع شده و زندگی در ترکیه و تحصیل در ترکیه و کار کردن در آنجا برای جوانان بسیار راحت و آسوده است.
در این مقاله تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه، معرفی دانشگاه‌های برتر ترکیه، بهترین دانشگاه‌های پزشکی و رتبه‌بندی دانشگاه‌های کشور ترکیه توضیحاتی ارائه خواهیم داد.

تحصیل در دانشگاه های برتر ترکیه برای ایرانیان

سوالی که در بحث تحصیل در خارج پیش می آید این است که چرا دانشجویان ایرانی دانشگاه های برتر ترکیه را برای تحصیل انتخاب می کنند؟ چند دلیل بسیار مهم برای این انتخاب وجود دارد:

بیشتر دانشگاههای ترکیه اعم از خصوصی یا دولتی در مقایسه با دانشگاههای داخل کشور، رتبه و اعتبار جهانی بالایی دارند.
تحصیل در دانشگاههای ترکیه می تواند در آینده شغل خوب و تضمین شده ای برای فارغ التحصیل دارد.
از دلایل دیگر نزدیکی ترکیه به ایران از بابت رفت و آمد است.
علاوه بر اینها کشور ترکیه یک کشور اروپایی حساب می شود و از مزایای زندگی و تحصیل در یک کشور اروپایی برخوردار خواهید شد.
سازگاری خوب بین فرهنگ و شباهت آب و هوای ایران و ترکیه وجود دارد.
در پایان تحصیل در دانشگاه های برتر ترکیه، در هر کشوری که بخواهید می توانید مشغول به کار شوید.
در عین حال که سطح کیفیت زندگی و رفاه بیشتر است اما مخارج شما کمی بیشتر از داخل کشور است و این برای خلی ها فرصت خوبی است.

10 دانشگاه برتر ترکیه

کشور ترکیه بیشتر از 200 دانشگاه دولتی و خصوصی دارد. از بین این دانشگاه ها 17 دانشگاه در بین 1000 دانشگاه برتر دنیا قرار دارند. 101 دانشگاه از بین این دانشگاه ها در 26 مرجع جهانی رتبه دهی  دانشگاه ها ثبت شده اند. این مساله نشان از اعتبار و کیفیت دانشگاه های برتر ترکیه دارد. در ادامه 10 دانشگاه برتر از دانشگاه های برتر ترکیه را برایتان معرفی می کنیم:

دانشگاه کوچ

دانشگاه کوچ ترکیه (Koç University) در سال 1993 پایه گذاری شد. یک دانشگاه خصوصی است که در طول سالهای 2018 و 2019 بهترین دانشگاه کشور ترکیه در رتبه بندی داخلی بوده است. 5 درصد از ظرفیت دانشجویان این دانشگاه به دانشجویان بین المللی اختصاص یافته است. از مهم ترین رشته های این دانشگاه می توان به رشته های مدیریت، اقتصاد، علوم انسانی و هنر، مهندسی و تکنولوژی، علوم فیزیک، علوم اجتماعی، پزشکی و علوم پزشکی اشاره کرد.

دانشگاه بیلکنت

دانشگاه بیلکنت ترکیه (Bilkent University) یک دانشگاه خصوصی است که زبان آموزش آن انگلیسی است که در پایتخت کشور ترکیه یعنی آنکارا قرار دارد. در سال 1984 به عنوان اولین دانشگاه خصوصی کشور ترکیه تاسیس شد. از رشته هایی که در این دانشگاه می توانید تحصیل کنید می توان رشته های تجارت، اقتصاد، مهندسی و تکنولوژی، علوم کامپیوتر و علوم اجتماعی در این دانشگاه را نام برد.

دانشگاه فنی خاورمیانه

دانشگاه فنی خاورمیانه (Middle East Technical University) در سال 1956 میلادی پایه ریزی شد. در این دانشگاه رشته های بسیار متنوعی ارائه می شود که از پرطرفداترین رشته های آن می توان به فیزیک، جامعه شناسی ، روانشناسی، رشته های علوم زندگی، تجارت، هنر، معماری، اقتصاد، مهندسی و تکنولوژی، علوم کامپیوتر و علوم اجتماعی اشاره کرد.

دانشگاه سابانجی

دانشگاه سابانجی(Sabanci University) یکی از بهترین دانشگاه های خصوصی ترکیه است. در سال 1994 در شهر استانبول ترکیه پایه گذاری شد. آزمون ورودی اصلی این دانشگاه آزمون SAT می باشد. دانشگاه سابانجی برای دانشجویان بین المللی خود شرایط بورسیه نیز دارد. اگر رزومه خوبی داشته باشید می توانید از بورسیه های این دانشگاه نیز استفاده کنید.
مهندسی و علوم کامپیوتر، مهندسی برق، مهندسی صنای، مهندسی نانو و مواد شناسی، مهندسی الکترومکانیک، مهندسی زیست شناسی، زیست مولکولی و ژنتیک، اقتصاد، مطالعات بین المللی،علوم سیاسی و روانشناسی جزو رشته های این دانشگاه هستند.
با اینکه پزشکی یکی از پرطرفدارترین رشته ها برای دانشجویان بین المللی است اما رشته های دانشگاه سابانجی شامل گروه ریاضی و انسانی است و رشته های شاخه پزشکی و پیراپزشکی را شامل نمی شود.
دانشگاه های برتر ترکیه

دانشگاه بغازیچی

دانشگاه بغازیچی (Bogazici University) اولین دانشگاه آمریکایی است که زیر نظر ایالات متحده در ترکیه در سال 1863 میلادی در شهر استانبول تاسیس شد. در سال 1971 اداره ی آن به دولت ترکیه سپرده شد. یک دانشگاه دولتی می باشد. دانشگاه بغازیچی 6 دانشکده و 6 موسسه تحصیلی دارد. مهمترین رشته های ارائه شده در این دانشگاه علوم، علوم فیزیک، انسان شناسی، هنر و علوم انسانی می باشند.

دانشگاه حاجت تپه

دانشگاه حاجت تپه (Hacettepe University) یکی از پرطرفدارترین دانشگاه های خصوصی ترکیه است، توسط دکتر هالوک اوزن در سال 1967 پایه گذاری شد. دانشگاه دولتی حاجت تپه در آنکارا قرار  گرفته است.این دانشگاه رتبه اول را در بین دانشکده های پزشکی در ترکیه به خود اختصاص داده است. پذیرش از رشته های شاخه پزشکی در این دانشگاه مستلزم کسب نمره 1200 در آزمون SAT است.

دانشگاه فنی استانبول

دانشگاه فنی استانبول (Istanbul Technical University) در سال ۱۷۷۳ توسط سلطان مصطفی سوم به عنوان دانشکده سلطنتی مهندسی دریایی تاسیس شد و به عنوان سومین دانشگاه فنی قدیمی در جهان شناخته می‌شود. بیشترین تمرکز خود را بر روی تحقیقات و توسعه قرار داده است. دانشجویان بین الملل در دانشگاه فنی استانبول این فرصت را دارند که آینده ی کاری خود را به طور تضمینی بسازند. آزمون ورودی این دانشگاه آزمون یوس و SAT  می باشند. اکثر رشته ها در این دانشگاه به انگلیسی تدریس می شوند بنابر این ارائه مدرک زبان برای تحصیل در ای داشگاه الزامی است.

دانشگاه استانبول

دانشگاه استانبول (Istanbul University) در سال 1453 به عنوان یک مدرسه دینی پایه ریزی شد. در طول زمان تغییرات زیادی در آن ایجاد شده و امروزه تعداد 22 دانشکده و بالغ بر 50000 دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند. رشته های  علوم اجتماعی، انسان شناسی، هنر، علوم پایه، تجارت و اقتصاد، مهندسی و تکنولوژی، علوم فیزیک،و همچنین علوم پزشکی در این دانشگاه تدریس می شوند.

دانشگاه قاضی

دانشگاه قاضی (Gazi University) از بهترین دانشگاه ترکیه است که در سال 1926 در شهر آنکارا به عنوان مرکز تربیت معلم پایه گذاری شد. رشته دندانپزشکی  مورد تائید وزارت بهداشت ایران  و بسیاری از رشته های دیگرش نیز مورد تایید وزارت علوم ایران می باشند. این دانشگاه از 21 دانشکده، 4 مدرسه، 11 موسسه فنی و حرفه ای، 48 مرکز تحقیقاتی و 7 موسسه تحصیلات تکمیلی تشکیل شده است. شما می توانید برای پذیرش از این دانشگاه هم از طریق آزمون اقدام کنید و هم پذیرش بدون آزمون را انتخاب نمائید.می باشد.

دانشگاه آنکارا

دانشگاه آنکارا (Ankara University) اولین دانشگاه ترکیه می باشد که در دوره جمهوری ترکیه در سال 1946 بنا شد. دانشگاه آنکارا نزدیک به 70 هزار دانشجو دارد که از این تعداد 3127 دانشجو بین المللی می باشد. برای پذیرش از این دانشگاه باید در آزمون ورودی یوس یا SAT نمره قبولی کسب کنید. رشته های متفاوتی در این دانشگاه تدریس می شود در این بین رشته پزشکی دانشگاه آنکارا رتبه سوم در بین تمامی دانشگاه های برتر ترکیه است. تدریس در این دانشگاه به دو زبان ترکی و انگلیسی  صورت می گیرد.

رتبه های دانشگاه های برتر ترکیه

مسلما از ملاک هایی که در انتخاب یک دانشگاه برای تحصیل مهم است رنکینگ دانشگاه می باشد. خبر خوب این است که دانشگاه های برتر ترکیه بهترین دانشگاههای دنیا هستند. عواملی که در رتبه بندی یک دانشگاه موثر هستند یکی سوابق پژوهشی و میزان فعالیت های علمی دانشگاه و دیگری تعداد هیات علمی و دانشجوها و امکانات تحقیقاتی دانشگاه است.
هرچه فعالیت های پژوهشی و موفقیت ها و دستاوردهای یک دانشگاه بیشتر باشد، ارتقا رتبه پیدا می کند. از طرفی میزان پذیرش دانشجو و فارغ التحصیلان آنها نیز بر رتبه دانشگاهها موثر است. تعدادی از دانشگاه های برتر ترکیه در رتبه بندی های مختلف در سال های 2020 و  2019 در جدول زیر آورده شده است:
دانشگاه های برتر ترکیه

بهترین دانشگاه های پزشکی در ترکیه

کسانی که علاقه مند به تحصیل در رشته های شاخه علوم پزشکی در ترکیه هستند، مسلما در پی آن هستند که در دانشگاه معتبر و خوبی در ترکیه تحصیل کنند در ادامه مطلب لیستی از دانشگاه های پزشکی برتر ترکیه را آورده ایم.

  • دانشگاه پزشکی آنکارا
  • دانشگاه پزشکی حاجت تپه
  • دانشگاه پزشکی استانبول
  • دانشگاه پزشکی دانشگاه مرمره
  • دانشگاه پزشکی دانشگاه دوکوز ایلول
  • دانشگاه پزشکی دانشگاه قاضی
  • دانشگاه پزشکی دانشگاه آکدنیز
  • دانشگاه پزشکی کوچ
  • دانشگاه پزشکی دانشگاه حاجت تپه
  • دانشگاه پزشکی آتاتورک
  • دانشگاه پزشکی اژه
  • دانشگاه پزشکی دانشگاه ارجیس

دانشگاه های برتر ترکیه در رشته مهندسی

برای تحصیل در رشته های مهندسی در دانشگاه های برتر ترکیه بهتر است تعدادی از بهترین آنها را بر اساس اعتبار جهانی و تخصصی بودن در این رشته ها بشناسید. در لیست زیر این دانشگاه ها را به ترتیب اولویت و رتبه برایتان آورده ایم:

  1. دانشگاه فنی خاورمیانه در شهر آنکارا
  2. دانشگاه بغازیچی در شهر استانبول
  3. دانشگاه کوچ در استانبول
  4. دانشگاه بیلکنت در آنکارا
  5. دانشگاه فنی استانبول در شهر استانبول
  6. دانشگاه گالاتاسارای در استانبول
  7. دانشگاه فنی یلدیز در شهر استانبول
  8. دانشگاه فرات در الازیغ
  9. دانشگاه اقتصاد و تکنولژی Tobb در استانبول
  10. دانشگاه اوزه یگین در شهر استانبول
  11. دانشگاه سابانجی در شهر استانبول
  12. دانشگاه استانبول در شهر استانبول

دانشگاه های برتر ترکیه در شاخه علوم انسانی

اگر علاقمند به تحصیل در رشته های علوم انسانی در دانشگاه های برتر ترکیه هستید ولی نمی دانید از کدام دانشگاه اقدام کنید، به لیست زیر توجه کنید. رشته های علوم انسانی شامل سیاست، اقتصاد، برنامه ریزی، انسان شناسی، فلسفه، روابط بین الملل و علوم ارتباطی است. در واقع شما حق انتخاب زیادی برای ادامه تحصیل در رشته ها علوم انسانی در دانشگاه های برتر ترکیه دارید. دانشگاه های زیادی در ترکیه رشته های شاخه علوم انسانی را  دارند. ما به شما بهترین دانشگاهه های این شاخه را برایتان معرفی می کنیم:

  • دانشگاه بغازیچی
  • دانشگاه آنکارا
  • دانشگاه مارمارا
  • دانشگاه گالاتاسرای
  • دانشگاه قاضی
  • دانشگاه استانبول
  • دانشگاه کوچ
  • دانشگاه دوکوز ایلول
  • دانشگاه بیلکنت
    دانشگاه های برتر ترکیه

دانشگاه های برتر ترکیه در رشته هنر

دانشگاه های خوبی در ترکیه برای تحصیل رشته های هنری وجود دارد. اگر تمایل به تحصیل در رشته های معماری، گرافیک، طراحی لباس و مد، طراحی جواهرآلات و … هستید ما به شما یکی از دانشگاه های برتر ترکیه که در لیست زیر برایتان آوردایم، پیشنهاد می کنیم:

  • دانشگاه فنی استانبول
  • دانشگاه کوچ استانبول
  • دانشگاه مارمارا استانبول
  • دانشگاه حاجت تپه واقع در آنکارا
  • دانشکده هنر و طراحی واقع در ازمیر
  • دانشکده هنر دانشگاه سابانجی استانبول
  • دانشگاه اژه در ازمیر

دانشگاه های انگلیسی زبان در ترکیه

برخی از دانشگاه های برتر ترکیه زبان تدریس انگلیسی را برای تحصیل دانشجویان خود انتخاب کرده اند. البته در برخی از همین دانشگاه ها به زبان ترکی نیز تدریس می شود. ولی اغلب زبان تدریس رشته ها به انگلیسی است. از جمله این دانشگاه ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دانشگاه بیلکنت در شهر آنکارا
  • دانشگاه چانکایا درشهر آنکارا
  • دانشکاه کوچ در شهر استانبول
  • دانشگاه اوزه یگین در شهر استانبول
  • دانشگاه سابانجی درشهر استانبول
  • دانشگاه یدی تپه در شهر استانبول
  • دانشگاه اکونومی در شهر ازمیر
  • دانشگاه فنی خاورمیانه در شهر آنکارا
  • دانشگاه باهچه شهیر در شهر استانبول
  • دانشگاه بوغازیچی در شهر استانبول
  • دانشگاه بیلگی در شهر استانبول
  • دانشگاه آرل درشهر استانبول
  • موسسه فنی در شهر ازمیر
    دانشگاه های برتر ترکیه

شهریه دانشگاه های برتر ترکیه

شهریه هر دانشگاه و هزینه های تحصیل در دانشگاه های برتر ترکیه در مقایسه با سایر کشورهای خارجی بسیار مقرون به صرفه تر و مناسب است. یعنی اگر نگاهی به کیفیت تحصیل این دنشگاه ها در سطح بین المللی بیندازیم و آن را با هزینه های تحصیل در سایر دانشگاه های اروپایی و آمریکایی مقایسه کنیم به این نتیجه می رسیم که تحصیل در دانشگاه های برتر ترکیه یک انتخاب عالی است. همانند دانشگاه های ایران دانشگاه‌های دولتی ترکیه در مقایسه با دانشگاه‌های خصوصی، شهریه های کمتری دارند.
البته شهریه در دانشگاه های دولتی با زبان تحصیلی انگلیسی مقداری بیشتر است. با این حال برای تحصیل در مقاطع ارشد و دکتری در دانشگاههای دولتی ترکیه سالانه باید مبلغی بین 300 تا 800 دلار شهریه در نظر بگیرید. این مقدار برای دانشگاههای خصوصی به 20000 دلار می رسد. رشته های تحصیلی که به زبان انگلیسی در دانشگاه های دولتی ارائه می شوند، 600 تا 1500 دلار در سال شهریه دارند.
سایر هزینه های جانبی که برای شما وجود دارد از قبیل هزینه اسکان، پوشاک و خوراک ماهیانه در حدود 400 تا 500 دلار می شود. در کنار اینها، در هر ترم 100 تا 150 دلار نیز خرج تهیه کتاب و جزوه های آموزشی خواهید کرد. این محدوده هزینه ها تقریبی است و بسته به سبک زندگی شما می تواند متفاوت باشد.

موسسه آتاکان

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تحصیل در دانشگاه های برتر ترکیه  شما می توانید با مشاوران ما در مووسه اتاکان تماس گرفته و از مشاوره های رایگان ما بهره مند شوید. موسسه آتاکان در زمینه اخذ پذیرش از بسیاری از دانشگاه های برتر ترکیه و همینطور آماده نمودن شما برای ورود به دانشگاه های دولتی ترکیه از طریق آزمون یوس و همینطور اخذ مدرک زبان ترکی در خدمت متقاضیان تحصیل در ترکیه می باشد.

‫0/5 ‫(0 نظر)

Warning: Undefined variable $posts_tags in /home/atakan/domains/atakanedu.com/public_html/wp-content/themes/atakan/single-articles.php on line 70