دانشگاه استانبول

دانشگاه استانبول

تاریخچه دانشگاه استانبول (Istanbul University)

دانشگاه استانبول (Istanbul University) در سال ۱۴۵۳ تاسیس شده است. تاریخی که توسط سلطان محمد دوم عثمانی به عنوان مدرسه فلسفه، پزشکی، حقوق و ادبیات پایه‌گذاری شد. این دانشگاه از آن زمان به بعد دچار فراز و نشیب‌های بسیاری شده است؛ به طوری که برای مدتی به عنوان مدرسه (مدرسه اسلامی الهیات) و در قرن نوزدهم به عنوان موسسه آموزش عالی دارلفنون (خانه علوم) مورد استفاده قرار گرفت.
پس از اصلاحات سیستم آموزشی ترکیه توسط آتاتورک، این دانشگاه در سال ۱۹۳۳ به عنوان دانشگاه استانبول شناخته شده است. این دانشگاه نیز مورد توجه دانشجویان ایرانی علاقمند به تحصیل در ترکیه می باشد.
دانشگاه استانبول

درباره دانشگاه استانبول

دانشگاه استانبول یکی از دانشگاه های دولتی کشور ترکیه است که در بزرگ ترین شهر این کشور یعنی استانبول واقع شده است. پردیس اصلی دانشگاه در نزدیکی میدان بیازیت، یعنی مرکز استان، در ضلع اروپایی شهر است. این دانشگاه از سال 2006 در میان 500 دانشگاه برتر دنیا قرار گرفته است. این دانشگاه جزو  100 دانشگاه برتر منطقه آسیا و اقیانوسیه قرار دارد. این دانشگاه دارای 17 دانشکده، 5 پردیس و 14 انیستیتو است.
حدود 73000 دانشجوی کارشناسی، کارشناسی ارشد و کاردانی در دانشگاه به تحصیل مشغول هستند. این فرایند آموزش عالی توسط 12000 عضو هیئت علمی و اعضای هیئت علمی اداره می شود. این دانشگاه دارای 2 برنده جایزه نوبل کسب کرده است که، پروفسور عزیز سانکار (در شیمی) و اورهان پاموک (در ادبیات) این 2 جایزه را برای این دانشگاه به ارمغان آورده اند. دانشگاه استانبول دارای مجموعه کتابخانه بسیار بزرگی است که حدودا 1.5 میلیون کتاب در ان جای گرفته است.

دانشکده های دانشگاه استانبول

دانشکده پزشکی
دانشکده دندان پزشکی
دانشکده داروسازی
دانشکده دامپزشکی
دانشکده فنی و مهندسی
دانشکده علوم سیاسی
دانشکده مدیریت بازرگانی
دانشکده علوم
دانشکده اقتصاد
دانشکده ارتباطات
دانشکده شیلات
دانشکده الهیات
دانشکده مدیریت کسب و کار
دانشکده حقوق
دانشکده روزنامه نگاری
دانشکده ادبیات و علوم اجتماعی
دانشکده آموزش و پرورش حسن علی یوسل

اسکان و امکانات رفاهی دانشگاه

دانشگاه استانبول

دانشگاه استانبول ۷ مجتمع اقامتی برای دانشجویان در نظر گرفته است. در خوابگاهها خدمات بهداشتی بصورت شبانه روزی است. تعداد ۲۰۰ باشگاه در سطح دانشکده ها فعالیت فرهنگی انجام میدهند. هر باشگاه دارای سالن سینما و نمایش است که می تواند در طول سال اقدام به فعالیتهای فرهنگی مختلف نماید. همچنین یک سالن مطالعه نیز که دارای نشریات روز است به دانشجویان ارائه می شود. دانشگاه در آغاز هر سال تحصیلی با مشارکت باشگاههای فرهنگی یک مراسم شادی با عنوان «روزهای فرهنگی دانشگاه استانبول» برگزار می نماید.

شرایط ورود به دانشگاه استانبول ترکیه

دانشگاه استانبول هر سال تعداد زیادی دانشجوی بین­ المللی در مقاطع مختلف تحصیلی پذیرش می­کند. پذیرش دانشجویان در این دانشگاه به سه صورت امکان پذیر است. از طریق شرکت در آزمون یوس دانشگاه، پذیرش بدون آزمون و یا دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه turkiye burslari صورت می‌ پذیرد. شرایط ثبت نام و پذیرش در این دانشگاه با سایر دانشگاهای کشور ترکیه کمی فرق دارد. زیرا رقابت برای ورود به این دانشگاه بسیار شدید است و داوطلبان برای اخذ پذیرش این دانشگاه علاوه براین که باید در آزمون ورودی دانشگاه نیز نمره بالایی کسب کنند، باید رزومه و معدل بالایی داشته باشند. همچنین برای این دانشگاه شرط سنی بسیار مهم است و هرچقدر سن شرکت کننده کمتر باشد شانس او برای قبول شدن بیشتر می شود.

پذیرش در دانشکده‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی

برای پذیرش در رشته‌ پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی دانشگاه استانبول، چه به زبان ترکی و چه به زبان انگلیسی باشد، متقاضیان باید در آزمون ورودی یوس(YOS )دانشگاه شرکت کنند و پس از اخذ نمره قبولی در آزمون ورودی یوس دانشگاه استانبول می‌توانند وارد این دانشگاه شوند. نمره قبولی برای این رشته ها بالای 90 می باشد. هرچقدر نمره بالاتر باشد بهمان نسبت شانس قبولی بیشتر می شود.  ازآنجایی‌که آزمون یوس در بیش از ٣٠ کشور جهان ازجمله ایران برگزار می‌شود، این دانشگاه به عنوان برترین و پرطرفدارترین دانشگاه کشور ترکیه شناخته می‌شود.

از چه مباحثی آزمون گرفته می شود؟

این آزمون همچنین برای ورود به دیگر دانشگاه‌های دولتی ترکیه و جهت اخذ پذیرش تحصیلی در رشته‌های پزشکی برگزار می‌شود. بهتر است بدانید که این آزمون در کشور ترکیه دارای دو دفترچه مجزا است که دفترچه اول شامل دروس ریاضی، هوش و هندسه و دفترچه دوم برای سنجش سطح زبان ترکی داوطلبان است.

بورسیه دانشگاه استانبول

دانشگاه استانبول بورسیه‌های مختلفی را برای دانشجویان خود قرار می‌دهد. از این بورسیه‌های تحصیلی می‌توان بورسیه دولت ترکیه، بورسیه 2021 کارشناسی ترکیه و برنامه‌های بورس تحصیلی (Turkiye Burslari) را نام برد. معمولا این بورسیه‌های تحصیلی به 500 نفر اول کنکور، دانشجویان ممتاز با معدل بالا و افرادی که دارای رزومه قوی، توصیه نامه به ویژه انگیزه نامه خوبی هستند، تعلق می‌گیرد.
برای دریافت اطلاعات کامل در مورد نحوه اخذ پذیرش (رشته‌های مختلف)، نمرات قابل قبول و همچنین مدارک مورد نیاز می‌توانید با مشاوران متخصص ما در موسسه یوس آتاکان ارتباط برقرار کنید.

شهریه دانشگاه استانبول ترکیه

شهریه دانشگاهها یکی از اصلی ترین دغدغه‌های داوطلبان تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه به حساب مب آید. میزان شهریه هر کدام از دانشگاه­ های کشور ترکیه در ابتدای سال تحصیلی با توجه به معیارهایی مشخصی توسط دولت تعیین می‌شود. دانشگاهاستانبول نیز به عنوان یک دانشگاه دولتی از شهریه بسیار کمی دارد. ولی مقدار این شهریه سالانه افزایش می‌یابد و متناسب با مقطع تحصیلی، رشته تحصیلی، زبان تحصیلی و … متغیر است. به عنوان مثال هزینه تحصیل در رشته‌هایی که به زبان ترکی ارائه می‌شوند، سالانه ۳۰۰ تا ۶۰۰ دلار است.این در حالی است که هزینه تحصیل در رشته‌هایی که به زبان انگلیسی تحصیل می شوند، سالانه ۶۰۰ تا ۹۰۰ دلار است.
دانشگاه استانبول

پذیرش دکتری دانشگاه استانبول

شرایط و شیوه پذیرش دانشجو در مقطع دکتری دانشگاه استانبول ترکیه به این صورت است که دانشجویان برای اخذ پذیرش این دانشگاه در مقطع دکتری باید در یکی از آزمون­های ALES و GRE شرکت کنند و حداقل نمره مورد قبول در این آزمون­ها را کسب نمایند. یا اینکه با ارائه دادن یک رزومه قوی، یک انگیزه نامه مناسب و چند توصیه نامه، بورسیه تحصیلی مقطع دکتری را دریافت کرده و از این طریق در دانشگاه پذیرش و به تحصیل مشغول شوند.

رتبه بندی دانشگاه استانبول

دانشگاه استانبول در سال 2019 در بین دانشگاه های جهان در رتبه بندی 801 تا 1000 قرار گرفت. این دانشگاه ترکیه در سال 2019 در بین دانشگاه های آسیا رتبه 191 را از آن خود کرد. رتبه بندی دانشگاه ها بر اساس سطح آموزشی دانشگاه، وضعیت کلی دانشگاه، منابع موجود درآمد، تحقیقات صورت گرفته در آن، چشم انداز جهانی و درآمد صنعتی صورت می گیرد.

دانشگاه استانبول ترکیه کجاست؟

این دانشگاه در بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهر و استان کشور ترکیه یعنی استانبول قرار دارد. شهر استانبول از مهم‌ترین مراکز فرهنگی و اقتصادی کشور ترکیه محسوب می‌شود و دانشگاه استانبول شامل 5 پردیس در این شهر میباشد. پردیس اصلی این دانشگاه در منطقه‌ای به نام فاتح و در مجاورت میدان بزرگ بیازیت «Beyazit Square» قرار گرفته است. این منطقه در مرکز استانبول و در قسمت اروپایی این شهر واقع شده است.
دانشگاه استانبول

دانشگاه استانبول در یک نگاه:

• رتبه جهانی دانشگاه: 483
• رتبه ملی دانشگاه: 2
• رتبه دانشگاه در سایت THE: 801
• رتبه دانشگاه در سایت QS World University Rankings: 801
• رتبه در بین برترین دانشگاه‌های آسیا: 191
• رتبه دانشگاه بر اساس عملکرد تحصیلی URAP: 415
• رتبه دانشگاه در بین دانشگاه‌های اروپای شرقی و شمال آسیا: 26

زبان مورد تدریس در دانشگاه

زبان اصلی تحصیل در این دانشگاه، به زبان رسمی این کشور یعنی ترکی استانبولی می باشد. با این حال برخی از رشته های این دانشگاه به زبان انگلیسی نیز تدریس می شوند. به همین دلیل داوطلبان برای اخذ پذیرش دانشگاه استانبول ترکیه باید متناسب با زبان رشته تحصیلی خود، مدرک زبان ترکی یا یک مدرک معتبر زبان انگلیسی را به دانشگاه ارائه دهند. یا اینکه در دپارتمان زبان دانشگاه و آزمون زبان دانشگاه شرکت کنند و حداقل نمره قبولی در این آزمون را کسب کنند.

سخن آخر

موسسه آتاکان در زمینه آماده سازی متقاضیان تحصیل در ترکیه و اشنا کردن متقاضیان با تدارکات لازم برای تحصیل در ترکیه فعالیت می نماید شما می توانید برای تحصیل در ترکیه و آمادگی آزمون یوس و سایر پیش نیاز های مربوطه با مشاوران ما تماس گرفته و مشاوره رایگان دریافت کنید.

‫0/5 ‫(0 نظر)

Warning: Undefined variable $posts_tags in /home/atakan/domains/atakanedu.com/public_html/wp-content/themes/atakan/single-articles.php on line 70