هزینه تحصیل در ترکیه

هزینه تحصیل در ترکیه

در این مقاله سعی داریم شما را با هزینه تحصیل در ترکیه آشنا کنیم. هر ساله دانشجویان زیادی از کشورمان برای تحصیل در ترکیه تصمیم می گیرند تا در رشته های مختلف مهندسی، پزشکی و … به تحصیل مشغول شوند.

هزینه تحصیل در ترکیه

نسبت به سایر کشورها مقرون به صرفه تر بوده و به لحاظ اینکه مدارک دانشگاهی این کشور ارزش بالایی داشته و معتبرند و برخی مزایای دیگر که به آنها خواهیم پرداخت، انتخابی عالی برای تحصیل محسوب می‌شود. اگر می خواهید در دانشگاه های معتبر خارجی ادامه تحصل دهید ولی بدلیل وجود موانعی مانند مدرک زبان، شرط معدل، ویزای تحصیلی و هزینه ی بالای تحصیل و زندگی منصرف شده اید به شما پیشنهاد می کنیم در ادامه مقاله با ما همراه باشد تا راهکاری خوب برای شما ارائه کنیم.
توجه کنید که تنها تحصیل در کشورهایی همچون کانادا، آمریکا، انگلیس و یا استرالیا متضمن مدرک دانشگاهی معتبر و کار پردرآمد نیست و گزینه های دیگری نیز هست که می توان به این موارد دست یافت.

شرایط تحصیل در ترکیه

عوامل زیادی باعث رغبت دانشجویان به تحصیل در ترکیه شده است. کشور ترکیه با دارا بودن ویژگی های طبیعی، موقعیت ویژه جغرافیایی و همین طور نظام آموزشی بین المللی در معرض توجه بسیاری از دانشجویان ایرانی است. کشور ترکیه با ترکیب مدرنیته و سنت یکی از امن ترین کشورهای منطقه بحساب می آید. برخی دانشگاه های ترکیه به زبان ترکی و برخی دیگر به زبان انگلیسی تدریس می کنند. کیفیت بالای آموزشی از مهمترین دلایل افراد برای انتخاب ترکیه برای تحصیل است. دانشگاه های ترکیه از استانداردهای بالای تحصیلی و نیز توانایی ارائه مدارک معتبر بین المللی برخوردارند.

هزینه تحصیل در ترکیه

مزایای تحصیل در ترکیه

علاوه براینکه هزینه تحصیل در ترکیه که در بیشتر موارد برای دانشجویان خارجی بسیار کم و تقریبا رایگان است، مزایای دیگری نیز دارد:

هزینه تحصیل در ترکیه در دانشگاه های دولتی و خصوصی

همانطور که در کشور ما هزینه تحصیل در دانشگاه دولتی و خصوصی متفاوت است در دانشگاه های کشور ترکیه نیز این مورد صادق است.

هزینه تحصیل در دانشگاه های خصوصی ترکیه

در مقایسه با دانشگاه های دولتی ترکیه هزینه تحصیل در دانشگاه های خصوصی این کشور به مراتب بیشتر است، به عبارتی دیگر باید به تناسب رشته و مقطع تحصیلی خود قدرت پرداخت شهریه سالانه 5000 تا 20000 دلار را داشته باشید. اغلب دانشگاه های خصوصی ترکیه از کیفیت بالای آموزشی برخوردار هستند.
بنابر این جدا از بالا بودن هزینه‌ تحصیل در دانشگاه های خصوصی ترکیه، نیازی برای کسب مهارت زبان ترکی و گذراندن آزمون تومر و آزمون ورودی YOS زمان و هزینه مضاعف صرف کنید؛ بلکه می‌توانید با قبول هزینه تحصیل این نوع از دانشگاه های ترکیه به راحتی به زبان انگلیسی و بدون آزمون ورودی در مقطع مورد نظر خود به تحصیل بپردازید.

هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی ترکیه

بنابر اطلاعات جمع آوری شده، هزینه تحصیل و شهریه دانشگاه های دولتی ترکیه نظیر دانشگاه فنی خاورمیانه مبلغی در حدود 240 تا 1500 دلار آمریکا است. با توجه به اینکه مدارک دانشگاهی و سطح کیفیت آموزشی دانشگاه های کشور ترکیه ارزش بالایی دارد این مقدار شهریه دانشگاه و هزینه تحصیل در ترکیه در مقایسه با دانشگاه های سایر کشورهای اروپایی و آمریکا بسیار مناسب است.
متقضیان ایرانی که درآمد ریالی دارند این مورد بسیار قابل توجه است و راهی برای موفقیت در ادامه تحصیل در خارج را تضمین می‌کند. اگر بخواهیم هزینه تحصیل دانشگاه های دولتی را با شهریه دانشگاه های خصوصی این کشور مقایسه کنیم، هزینه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی ترکیه بسیار مقرون به صرفه خواهد بود.

مقطع دانشگاهی در هزینه تحصیل در ترکیه چه تاثیری دارد؟

علاوه بر اینکه شهریه دانشگاه های دولتی و خصوصی ترکیه و نیز تحصیل دانشجو به زبان ترکی یا انگلیسی، از عوامل تاثیرگذار در هزینه تحصیل در ترکیه است، مقطع دانشگاهی مورد نظر دانشجو نیز در هزینه تحصیل در ترکیه تاثیر گذار خواهد بود.

مقطع کارشناسی در ترکیه
مقطع کارشناسی در ترکیه مثل سایر کشورهای دنیا 4 ساله است. و همینطور در اکثر رشته ها هم مقطع کارشناسی ارشد 2 سال و دکترا 4 سال است. متقاضیان ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی دانشگاه های ترکیه بنابر نوع دانشگاه و زبان انتخابی برای تحصیل مبلغی بین 250 تا 1500 دلار سالانه شهریه باید پرداخت کنند.
مقطع کارشناسی ارشد در ترکیه
هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه های ترکیه بمبلغی بین 300 تا 900 دلار می باشد. این مبلغ شهریه دانشگاه های دولتی ترکیه بوده و هزینه تحصیل در دانشگاه های خصوصی بسته به نوع دانشگاه و مقطع تحصیلی دانشجو بین 5000 تا 20000 دلار خواهد بود. قابل ذکر است که بورسیه های تحصیلی در دانشگاه های خصوصی ترکیه برای دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌ شود و دانشجو می تواند برای حذف و کاهش هزینه های تحصیل خود برای گرفتن این بورسیه ها تلاش کند.
اسلاید قبلی
اسلاید بعدی

هزینه های زندگی دانشجویی در ترکیه

هر زندگی شامل یک سری هزینه هایی است که در عموم مردم یکسان هستند چه دانشجو باشید چه فرد عادی این هزینه ها شما را نیز دربر می گیرد. این هزینه‌ها شامل خوراک، پوشاک، مسکن، حمل و نقل، ارتباطات با اعضای خانواده و دوستان از طریق اینترنت یا تلفن و… می‌شود. هزینه مسکن در ترکیه همانند کشور خودمان بستگی به مکان و سبک زندگی شما دارد.
هزینه پوشاک در ترکیه مناسب است؛ مبلغی در حدود 3000 لیر می‌تواند خانه دانشجویی شما را از لوازم خانه تامین کند البته اینهزینه در صورت خرید لوازم دست دوم است. چون وسایل نو ممکن است در حدود ۹۰۰۰ لیر هزینه داشته باشد.
برای دانشجویان در ترکیه بیمه درمانی ارائه می شود که راه حل خوبی برای کم کردن هزینه‌ها است. بدون بیمه ممکن است هزینه یک درمان سر پایی ساده در حدود 400 هزار تومان تمام شود.

هزینه خوراک در ترکیه

صرف غذا در سلف دانشگاه برای دانشجو مناسب تر است؛ چون همیشه به رستوران رفتن به صرفه نیست و هزینه تحصیل در این کشور را برای شما بالا می برد. قیمت آب در ترکیه نسبت به سایر انرژی ها اندک است ولی قیمت سایر انرژی‌ها بالاست و در مصرف آنها باید دقت کافی داشت.

هزینه اجاره مسکن و خوابگاه در ترکیه

هزینه تحصیل در ترکیه و هزینه مسکن در شهرهای کوچک آن نسبت به شهرهای بزرگ بسیار کم‌تر است. استفاده از خوابگاه هم نسبت به تهیه مسکن به مراتب به صرفه تر است. دانشگاه‌های دولتی خوابگاه دارند و هر کدام از خوابگاه‌ها دو یا چهار نفره می باشند.

 

 

هزینه خوابگاه های خصوصی 1

خوابگاه‌های خصوصی هزینه بالاتری نسبت به خوابگاه‌های دولتی دارند. البته این نوع خوابگاه‌ها از امکانات بهتری نسبت به خوابگاه‌های دولتی برخوردار هستند. هزینه اجاره خانه بستگی به مکان زندگی و نوع خانه فرق دارد.

هزینه خوابگاه های خصوصی

خوابگاه های خصوصی توسط شرکت های خصوصی اداره می شود که مخصوص دانشجویان است و خدمات بهتر، آسایش و آرامش بیشتری برای دانشجویان ایجاد می کند. پیدا کردن خوابگاه خصوصی در اکثر دانشگاه های ترکیه امکان پذیر است. خدمات ارائه شده توسط خوابگاه های خصوصی بیشتر از خوابگاه های دولتی است، اما هزینه آنها بیشتر است.

هزینه خوابگاه های دولتی

خوابگاه های دولتی ترکیه بر اساس شرایط اقتصادی بصورت هزینه ماهانه توسط دولت ترکیه مقرر گردیده است. ثبت نام در این خوابگاه ها از طریق خود دانشگاه محل تحصیل امکان پذیر است.

هزینه خوابگاه های دولتی 1

خوابگاه های دانشجویی دولتی متعلق به دولت ترکیه است و توسط وزارت جوانان و ورزش اداره می شود. هزینه خوابگاه دانشجویی دولتی از 200 تا 350 لیر در هر ماه است که هزینه ای بسیار مناسب است.برخی از خوابگاه های دولتی برای فعالیت دانشجویان دوره های تابستانی باز است.
‫0/5 ‫(0 نظر)

Warning: Undefined variable $posts_tags in /home/atakan/domains/atakanedu.com/public_html/wp-content/themes/atakan/single-articles.php on line 70