دانشگاه بیلکنت ترکیه

دانشگاه بیلکنت ترکیه

دانشگاه بیلکنت ترکیه یکی از بهترین دانشگاه های خصوصی گشور ترکیه و در پایتخت این کشور یعنی آنکارا واقع شده است و در سال ۱۹۸۴ به عنوان اولین دانشگاه خصوصی ترکیه و با هدف افزایش کیفیت آموزش عالی ایجاد شد. دانشگاه بیلکنت مرکز فعالیت‌های دانشگاهی اجتماعی و فرهنگی است. اعضای هیئت علمی این دانشگاه متشکل از محققان و پژوهشگران ممتازی است. دانشگاه بیلکنت با داشتن امکانات عالی در پردیس، این دانشگاه را آماده جذب دانشجویان مستعد و علاقه‌مند نموده است. دانشگاه بیلکنت برای متقاضیان تحصیل در ترکیه گزینه بسیار مناسبی می تواند باشد.
دانشگاه بیلکنت ترکیه

کلیاتی درباره دانشگاه بیلکنت

در این دانشگاه هم‌اکنون 13 هزار دانشجو در ۲۹ رشته کارشناسی و ۵۸ رشته در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در حال تحصیل هستند. بسیاری از دانشجویان بیلکنت، بورسیه‌های تحصیلی بدست می آورند. این دانشگاه از طریق آزمون SAT دانشجو می گیرد. زبان تحصیلی این دانشگاه انگلیسی بوده و همین امر باعث شده است تا از بیش از ۴۰ کشور دنیا به جذب دانشجوهای مستعد بپردازد.
سالانه دانشجویان زیادی از کشورهای: استرالیا، بلغارستان، چین، دانمارک، فرانسه، آلمان، اردن، انگلستان، آمریکا، روسیه، یونان، ژاپن، اکراین، ایران و … دانشگاه بیلکنت ترکیه را برای تحصیل انتخاب می‌کنند. بیلکنت دارای ۲۶ خوابگاه دانشجویی با امکانات مختلف در مرکز و شرق پردیس می‌باشد. باتوجه به اینکه از کشورهای زیادی برای تحصیل به این دانشگاه وارد می شوند، در حال حاضر بیش از ۴۰۰۰ دانشجو با فرهنگ‌های مختلف در این دانشگاه در حال تحصیل هستند.
اطلاع از جایگاه علمی دانشگاه، شهریه دانشگاه و امکاناتی که در اختیار دانشجویان می گذارد برای داوطلبان، دانش آموزان و حتی والدین آن ها حائز اهمیتاست. در این مقاله به طور کامل به سؤالات احتمالی داوطلبان در مورد این دانشگاه و شرایط تحصیل در آن می پردازیم.

معرفی دانشگاه بیلکنت ترکیه

نام دانشگاه در زبان انگلیسی: Bilkent-University
نام دانشگاه در زبان ترکی: Bilkent-Üniversite
موقعیت جغرافیایی دانشگاه : شهر آنکارا
سال تاسیس: 1984 میلادی
نوع دانشگاه: خصوصی (غیر دولتی)
کل دانشجویان تا سال 2020 میلادی: 13000 نفر
تعداد دانشجویان بین المللی: 4000 نفر
تعداد دانشکده ها: 7
تعداد رشته های مقطع کارشناسی: 29
تعداد رشته های مقطع کارشناسی ارشد و دکتری: 58
زبان تدریس دانشگاه: انگلیسی
دانشگاه بیلکنت ترکیه

رتبه دانشگاه بیلکنت ترکیه

دانشجویان زیادی دانشگاه بیلکنت ترکیه را برای تحصیل انتخاب می‌کنند زیرا که این دانشگاه اقدام به جذب اساتید و هیئت علمی و دانشجویان مستعد بدون در نظر گرفتن دین، نژاد، ملیت، قومیت، رنگ و … می‌کند. همچنین روابط بسیار خوبی با بهترین دانشگاه‌های اروپا و آمریکا از طریق برگزاری سمینار، تبادل دانشجویان و اساتید، برگزاری دوره‌ها و برنامه‌های تحقیقاتی و… دارد. از جمله این دانشگاه‌ها می‌توان دانشگاه جورجیا، دانشگاه کالیفرنیا، دانشگاه میشیگان آمریکا و مک گیل کانادا را نام برد.
بر اساس رتبه بندی بین بهترین دانشگاه های جهان دانشگاه بیلکنت ترکیه توانسته در سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۲ رتبه ۲۰۴ را به خود اختصاص دهد و درطول سال های متمادی توانسته رتبه بهترین دانشگاه در خاورمیانه را کسب نماید. بیلکنت در سال ۲۰۱۷ در رتبه‌بندی موسسه QS به عنوان بالاترین رتبه دانشگاه در ترکیه قرار گرفته است. همچنین در لیست دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت علوم ایران قرار  دارد و به عنوان یکی از دو دانشگاه برتر کشور ترکیه می باشد.

آدرس دانشگاه بیلکنت کجاست؟

دانشگاه بیلکنت همان‌طور که گفته شد، اولین دانشگاه خصوصی در کشور ترکیه و شهر آنکارا می باشد. آنکارا پایتخت کشور ترکیه است و امکانات رفاهی ویژه و منحصر به فردی را در اختیار دانشجویان قرار می دهد. زبان اصلی مردم این شهر ترکی استانبولی است اما به دلیل اهمیت دادن زیاد اهالی و ساکنان این شهر به توسعه و پیشرفت علمی در رشته های علمی معتبر در دنیا، بسیاری از مردم این شهر به راحتی به زبان انگلیسی صحبت می کنند.

دانشکده ها و رشته های دانشگاه بیلکنت ترکیه

دانشگاه بیلکنت ترکیه ۷ دانشکده دارد. در ادامه مطلب این دانشکده‌ها را به همراه رشته های مختلف آن‌ها برای شما توضیح می دهیم:

دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه بیلکنت ترکیه

این دانشکده شامل گروه‌های مهندسی کامپیوتر، گروه برق و الکترونیک مهندسی، مهندسی صنایع، مهندسی مکانیک و گروه عمران است. در این دانشکده آزمایشگاه‌های مختلف با امکانات فوق العاده ای موجود است همانند آکوستیک، ارتعاشات و کنترل نویز، آزمایشگاه مکانیک چند محوری، آزمایشگاه سیستم‌های هوشمند مکاترونیک و… .

دانشکده هنر، طراحی و معماری دانشگاه بیلکنت ترکیه

این دانشکده ۵ گروه آموزشی دارد. که شامل گروه ارتباطات و طراحی COMD، گروه هنرهای زیبا، گروه طراحی گرافیک، گروه معماری داخلی و طراحی محیطی، گروه طراحی شهری و معماری.

دانشکده آموزش‌وپرورش بیلکنت ترکیه

در این دانشکده هم گروه‌های مختلفی مانند گروه کامپیوتر و فناوری، علوم آموزش‌وپرورش معلم، مدرک کارشناسی ارشد در رشته آموزش زبان انگلیسی می‌باشند و دوره‌های خود را به متقاضیان ارائه می‌کنند.

دانشکده ادبیات و علوم انسانی بیلکنت ترکیه

این دانشکده شامل دو گروه فرهنگ و ادبیات آمریکایی و گروه باستان‌شناسی می‌شود که این رشته‌ها امکان تحصیل دانشجویان را در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد امکان‌پذیر می‌سازند.

دانشکده اقتصاد، اداری و علوم اجتماعی بیلکنت ترکیه

این دانشکده به ۵ گروه تقسیم می‌شود. این ۵ گروه به ترتیب گروه اقتصاد، تاریخ، روابط بین‌الملل، علوم سیاسی و اداره دولتی و واحد روانشناسی هستند. در این دانشکده مدارک کارشناسی تا دکترا به دانشجویان ارائه می‌شود.

دانشکده مدیریت امور اداری دانشگاه بیلکنت ترکیه

این دانشکده شامل گروه آموزشی مدیریت امور اقتصادی می‌شود. برنامه این گروه‌ها در مقاطع مختلف کارشناسی و تحصیلات تکمیلی طراحی‌شده است.
دانشگاه بیلکنت ترکیه

شرایط بورسیه دانشگاه بیلکنت ترکیه

دانشگاه بیلکنت ترکیه از بهترین دانشگاه های ترکیه است که هر سال از کشورهای مختلف بویژه از ایران و مخصوصا در رشته پزشکی دانشجویان زیادی می پذیرد. برای پذیرش و ادامه تحصیل در این دانشگاه، متقاضیان ابتدا در خواست بورسیه تحصیلی موردنظر را برای دانشگاه ارسال می کنند. دانشگاه نیز کلیه مدارک و شرایط دانشجویان را بررسی کرده و کسانی که واجد شرایط باشند ثبت نام میکند. از مهم‌ترین شرایط پذیرش در این دانشگاه معدل دیپلم، معدل آزمون ورودی دانشگاه (SAT) و معدل امتحان بین‌المللی است.
همچنین در صورتی که دانشجویان قصد ادامه تحصیل در مقاطع فوق لیسانس و دکتری را دارند، مدارک و میزان موفقیت در سطح دانشگاهی آن ها را بررسی می کند. پس از آن در صورت پذیرش و قبولی در این مرحله، طی یک مرحله داوطلبان باید به صورت حضوری در دانشگاه نیز مصاحبه شوند. در حال حاضر 80 درصد از دانشجویان دانشگاه بیلکنت آنکارا در مقطع تحصیلات تکمیلی جزء دانشجویان بورسیه شده هستند.

آزمون دانشگاه بیلکنت ترکیه

از شروط دیگری که برای امکان ادامه تحصیل در دانشگاه بیلکنت تعیین شده است، قبولی در آزمون این دانشگاه است. این دانشگاه هر ساله از بین داوطلبان واجد شرایط که شرط معدل در دوره های تحصیلی مختلف را کسب کرده‌اند، آزمون های علمی و پژوهشی جداگانه‌ای برگزار می کند. این آزمون بر اساس رشته تحصیلی فرد متقاضی برگزار می شود و به همین جهت آمادگی کامل برای شرکت در این آزمون اهمیت زیادی دارد.

بورسیه دانشگاه بیلکنت

پس از بررسی شرایط پذیرش ادامه تحصیل در دانشگاه بیلکنت، دانشجویان به دو صورت بورسیه می شوند:

  1. معافیت کامل از پرداخت شهریه
  2. کمک هزینه تحصیلی به صورت ماهانه

دانشگاه بیلکنت برای بهبود وضعیت زندگی دانشجویان کمک‌های تحصیلی سالانه نیز برای دانشجویان خود ارائه می‌کند. بورسیه تحصیلی در این دانشگاه فقط بر اساس سطح علمی و پژوهشی دانشجو بوده و مسائلی جانبی مثل ملیت ، نژاد و… در اعطای این بورسیه تأثیری ندارند. متقاضیان دریافت بورسیه تحصیلی در بیلکنت در شرایطی از بورسیه تحصیلی کامل و در بعضی از شرایط از جزئی از بورسیه استفاده می کنند که میزان درصد استفاده از این امکان بورسیه به سابقه تحصیلی و آکادمیک و نمرات دوره دبیرستان و امتحانات ملی و یا بین‌المللی دانشجو می‌باشد.
دانشگاه بیلکنت ترکیه

انواع سطح های بورسیه تحصیلی دانشگاه بیلکنت

بورسیه‌های تحصیلی بیلکنت در پنج سطح مختلف وجود دارد. بورسیه در سطوح ۱۰۰ درصد، ۸۰ درصد، ۶۰ درصد، ۴۰ درصد و ۲۰ درصد به متقاضیان ارائه می‌شود. امکان دیگری که بیلکنت فراهم کرده است این است که دانشجویان می‌توانند به مدت ۲ سال از بورس تحصیلی خود در این دانشگاه برای گذراندن دوره مقدماتی زبان انگلیسی و به مدت ۵ سال برای گذراندن دوره کارشناسی استفاده نمایند.

شرایط سنی بورسیه تحصیلی دانشگاه بیلکنت در سال 2021

  • برای سطح کارشناسی متولدین بعد از 11/10/1377
  • برای سطح کارشناسی ارشد متولد بعد از 11/10/1368
  • برای پذیرش دکتری در ترکیه متولد بعد از 11/10/1362

شرایط معدل بورسیه تحصیلی دانشگاه بیلکنت

  • برای سطح کارشناسی حداقل ۱۴
  • برای سطح کارشناسی ارشد و دکتری حداقل ۱۵
  • برای رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی حداقل ۱۸

هزینه تحصیل در دانشگاه بیلکنت

مبلغ هزینه پذیرفته‌شدگان قبل از سال ۲۰۱۷, ۱۳۹۵۰ دلار می‌باشد و برای پذیرفته‌شدگان از سال ۲۰۱۷ به بعد ۱۴۵۰۰ دلار تعیین شده است. این هزینه در دو نوبت در ترم‌های پاییز و بهار و به دلار از دانشجویان اخذ می شود. اگر دانشجویان بخواهند هزینه تحصیل را به واحد لیر (واحد پول ترکیه) بپردازند باید طبق نرخ ارزهای بانک مرکزی لیر را به دلار تبدیل و سپس آن را پرداخت کنند. از مزیت‌های بورسیه تحصیلی دانشگاه بیلکنت آنکارا این است که ماهانه مبلغی مقرری به دانشجویان پرداخت می‌شود:

  • برای دکتری: ۱۴۰۰ لیر
  • برای ارشد: ۹۵۰ لیر
  • برای کارشناسی: ۷۰۰ لیر
  • برای رشته‌های پژوهشی و تحقیقاتی ۳۰۰۰ لیر

هزینه‌های اقامت، خوابگاه و غذا در این دانشگاه برای بورسیه ها رایگان است.

دندانپزشکی دانشگاه بیلکنت

از رشته های پرطرفدار در دانشگاه بیلکنت ترکیه،تحصیل در رشته دندانپزشکی است. برای ادامه تحصیل در این رشته نیز لازم است که دانشجویان و داوطلبان در آزمون ورودی آن شرکت کنند. قبولی در این آزمون برای پذیرش نیز اهمیت زیادی دارد. آزمون تومر یکی از معروف‌ترین و مهم‌ترین آزمون های ورودی دانشگاه های ترکیه است.

پزشکی دانشگاه بیلکنت

از دیگر رشته هایی که در دانشگاه بیلکنت ترکیه با بهره گیری از برترین اساتید مجرب و مطرح در جهان، تدریس می شود و طرفداران زیادی دارد، رشته پزشکی است. شرط پذیرش در این رشته نیز کسب معدل 18 در مقطع دیپلم و قبولی در آزمون ورودی تخصصی است که دانشگاه برگزار می کند.

سوالات متداول

آیا میتوان از دانشگاه بیلکنت بورسیه فول فاند دریافت کرد؟

پاسخ: امکان دریافت بورسیه تحصیلی از این دانشگاه وجود دارد. بورسیه‌های تحصیلی دانشگاه بیلکنت ترکیه در پنج سطح می باشند. بورسیه در سطوح ۱۰۰ درصد، ۸۰ درصد، ۶۰ درصد، ۴۰ درصد و ۲۰ درصد به متقاضیان ارائه می‌شود.
آیا دانشگاه بیلکنت مورد تایید علوم و بهداشت است؟
دانشگاه بیلکنت مورد تایید وزارت علوم ایران است و در رتبه الف قرار دارد ،اما مورد تایید وزارت بهداشت نیست. دانشگاه بیلکنت ترکیه توانسته در بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۲ از طرف روزنامه‌ی تایمز رتبه ۲۰۴ را در بین بهترین دانشگاه‌های جهان به خود اختصاص دهد.
آزمون ورودی دانشگاه بیلکنت کدام آزمون ها است ؟
تحصیل در دانشگاه بیلکنت به زبان انگلیسی است ،و آزمون ورودی این دنشگاه آزمون انگلیسی SAT است.

سخن پایانی

برای دریافت اطلاعات بیشتر و جواب سؤالات تخصصی در زمینه ادامه تحصیل در دانشگاه های ترکیه ازجمله دانشگاه بیلکنت ترکیه، با مشاوران ما در موسسه آتاکان در تماس باشید تا شما را با شرایط تحصیل در دانشگاه های خصوصی ترکیه و همچنین دانشگاه های دولتی آشنا کنند.

‫0/5 ‫(0 نظر)

Warning: Undefined variable $posts_tags in /home/atakan/domains/atakanedu.com/public_html/wp-content/themes/atakan/single-articles.php on line 70