دانشگاه آتاتورک ترکیه

دانشگاه آتاتورک ترکیه

دانشگاه آتاتورک ترکیه یک موسسه‌ی آموزش عالی است که در شهر ارزروم ترکیه واقع شده است. این دانشگاه در سال ۱۹۵۷ تاسیس شده و دارای چندین دانشکده و کالج است. این دانشگاه رشته‌های مختلفی را در مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا ارائه می‌دهد. از لحاظ کیفیت علمی و آموزشی دانشگاه آتاتورک یکی از دانشگاه‌های خوب در ترکیه به شمار می‌آید و مدرک تحصیلی اعطاء شده به دانشجویان توسط این دانشگاه دارای اعتبار بسیار بالایی است.

دانشگاه آتاتورک ترکیه

تاریخچه دانشگاه آتاتورک ترکیه

تاریخچه دانشگاه آتاتورک ترکیه، داستان تحقق یکی از مهم ترین پروژه های جمهوری ترکیه است. مصطفی کمال آتاتورک قبل از وفات خود در یکی از سخنرانی هایش که در 1 نوامبر سال 1937.م معادل 10 آبان 1316.ش برگزار شد، بر ضرورت تاسیس دانشگاه در منطقه آناتولی ترکیه تاکید کرده و دستور داد تا اقدامات لازم برای ساخت آن انجام شود.
پس ازگذشت دوازده سال توقف کار در پی مرگ مصطفی کمال آتاتورک، رئیس جمهور سوم ترکیه ( سلطان بایار) بود که این موضوع را دوباره گوشزد کرد و به دفتر دانشگاه های وزارت آموزش و پرورش یادداشتی را فرستاد و از آنها خواست تا کمیسیون علمی برای تاسیس یک مرکز آموزش عالی و فرهنگ تشکیل دهند. سپس، کمیسیون علمی تشکیل شد که 15 نفر عضو آن بودند.

موسسه‌های آموزشی دانشگاه آتاتورک شامل چه بخش هایی است؟

این دانشگاه شامل ۲۲ دانشکده، ۱۸ کالج، ۸ موسسه‌ی آموزشی و ۳۰ مرکز پژوهشی و تحقیقاتی است. پردیس اصلی دانشگاه آتاتورک ترکیه در شهر ارزروم قرار دارد. باید بدانید که شهر ارزروم بزرگ‌ترین شهر آناتولی شرقی به شمار می‌آید. امروزه این دانشگاه به عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز علمی و تحقیقاتی شهر ارزروم محسوب می‌شود. در طول سال‌های بعد از تاسیس، این دانشگاه توانسته است موفقیت‌های بسیاری را در زمینه‌های مختلف آموزشی و علمی و همچنین زمینه‌های فرهنگی در منطقه‌ی شرقی ترکیه به ارمغان بیاورد. در این مطلب به معرفی دانشکده‌ها و رشته‌های موجود در این دانشگاه خواهیم پرداخت. همچنین اطلاعاتی در مورد نحوه‌ی اخذ پذیرش تحصیلی، تحصیل در ارزروم و به طور کلی شرایط زندگی دانشجویی در ترکیه در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه آتاتورک ترکیه

آن دسته از داوطلبانی که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه آتاتورک ترکیه در شهر ارزروم را دارند، باید در آزمون ورودی دانشگاه شرکت کنند. دانشجویان بومی و دانشجویان خارجی در آزمون معین شرکت می‌نمایند. داوطلبان برای اخذ پذیرش تحصیلی باید حداقل نمره‌ی قبولی تعیین شده را در این آزمون کسب کنند. با این حال کسب حداقل نمره قبولی، موافقت با درخواست اخذ پذیرش تحصیلی داوطلبان را تضمین نمی‌کند. چرا که دانشگاه با بررسی سوابق تحصیلی و توانایی‌های علمی داوطلبان به صورت رقابتی آنها را به عنوان دانشجویان آینده انتخاب می‌نماید. همانطور که می‌دانید بیشتر دانشگاه‌های ترکیه مدرک آزمون YOS را قبول می‌کنند. برای ادامه تحصیل در این دانشگاه نیز داوطلبان باید نمره‌ی قبولی در آزمون YOS، GMAT، GRE یا SAT را کسب نمایند. به منظور ارسال درخواست پذیرش تحصیلی خود می‌توانید به وب سایت رسمی این دانشگاه به آدرس https://atauni.edu.tr مراجعه نمایید. شرایط تحصیل در رشته‌ها و مقاطع تحصیلی مختلف می‌توانند با یکدیگر متفاوت باشند. بنابراین لازم است قبل از اقدام به ارسال درخواست پذیرش خود از شرایط رشته و مقطع تحصیلی مورد نظر خود اطلاع کسب کرده و مدارک لازم را به صورت کامل و دقیق آماده کنید.

دانشگاه آتاتورک ترکیه

برای کسب اطلاعات دقیق در زمینه تحصیل در دانشگاه آتاتورک ترکیه شما می توانید از مشاوره کارشناسان ما در موسسه آتاکان بهره مند شوید.

دانشگاه آتاتورک ترکیه

لیست دانشکده های دانشگاه آتاتورک ترکیه

  • دانشکده دامپزشکی
  • دانشکده کشاورزی
  • دانشکده معماری و طراحی
  • دانشکده ارتباطات
  • دانشکده دندانپزشکی
  • دانشکده اقتصاد و علوم اداری
  • دانشکده مهندسی
  • دانشکده هنر های زیبا
  • دانکشده شیلات
  • دانشکده علوم بهداشتی
  • دانشکده حقوق
  • دانشکده ادبیات
  • دانشکده پزشکی
  • دانشکده پرستاری
  • دامشکده آموزش آزاد
  • دانشکده داروسازی
  • دانشکده علوم
  • دانشکده علوم ورزشی
  • دانشکده الهیات
  • دانشکده جهانگردی
  • دانشکده علوم انسانی و علوم اجتماعی
  • دانشکده آموزش کاظم کارابکر

رتبه بندی دانشگاه آتاتورک ترکیه

رتبه دانشگاه آتاتورک ترکیه زیر یک هزار جهانی هست و به همین دلیل جزء دانشگاه های معتبر و مورد تایید وزارت بهداشت و وزارت علوم ایران می باشد. از این رو، دانشجویان ایرانی که می خواهند در این دانشگاه درس بخوانند و یا فارغ التحصیل شده اند با استفاده از مدرک تحصیلی خود می توانند در ایران و یا سایر کشور ها مشغول به کار شوند.

در دانشگاه آتاتورک ترکیه به چه زبانی تدریس می شود؟

زبان تدریس این دانشگاه به دو زبان ترکی و انگلیسی می باشد. داوطلبان می توانند به یکی از دو زبان ارائه شده تحصیل خود را ادامه دهند. بنابراین برای تقویت و یا آموزش زبان ترکی می توانید از اموزشگاه های معتبر مانند موسسه اتاکان کمک گرفته و زبان خود را تقویت نمایید.

آیا مدرک زبان مورد نیاز است؟

دانشجویان ایرانی و خارجی می بایست مطابق با زبان رشته تحصیلی خود باید مدرک زبان ارائه دهند. دانشجویانی که زبان تحصیلی شان ترکی است باید مدرک زبان ” تومر ” داشته باشند و درصورتیکه زبان انگلیسی را برای ادامه تحصیل انتخاب کرده باید مدرک زبان ” تافل ” را همراه با سایر مدارکشان به دانشگاه تحویل دهند و نیازی به ارائه مدرک زبان ترکی نمی باشد.

مدارک لازم برای  پذیرش از دانشگاه آتاتورک ترکیه

  1. ارائه‌ی مدرک تحصیلی مقطع قبلی به همراه ترجمه‌ی رسمی آن به زبان ترکی
  2. ارائه‌ی ریز نمرات مقطع تحصیلی قبلی به همراه ترجمه‌ی رسمی به زبان ترکی
  3. ارائه‌ی مدرک معتبر زبان ترکی یا مدرک معتبر زبان انگلیسی
  4. دریافت فرم مربوط به ثبت نام و تکمیل صحیح و کامل آن
  5. پرداخت هزینه‌های تعیین شده برای ثبت نام
  6. ارائه‌ی گواهی تمکن مالی به منظور اثبات پشتیبانی مالی برای ادامه تحصیل و زندگی در کشور ترکیه
  7. ارائه‌ی تصویر صفحات گذرنامه
  8. ارائه‌ی عکسی که در سال جاری گرفته شده و با ظاهر کنونی داوطلب و عکس گذرنامه همخوانی داشته باشد

  9. ارائه‌ی مدارک مربوط به بیمه‌ی دانشجویی

دانشگاه آتاتورک ترکیه

شرایط زندگی و تحصیل در شهر ارزروم ترکیه

همان طور که می‌دانید شهر ارزروم یکی از شهرهای تاریخی و فرهنگی ترکیه به شمار می‌آید. بودن دانشگاه آتاتورک ترکیه در این شهر اعتبار ویژه ای از آن این شهر کرده است. این شهر دارای قدمت ۴۰۰۰ ساله است. بناهای تاریخی و فرهنگی بسیاری در این شهر ساخته شده‌اند و سالانه گردشگران زیادی از سراسر نقاط جهان برای بازدید از مناطق فرهنگی و تاریخی و آثار باستانی به شهر ارزروم سفر می‌کنند.

هزینه تحصیل در دانشگاه آتاتورک ترکیه

می‌توان گفت که ارزروم یکی از بهترین شهرهای دانشجویی و مقصدهای تحصیلی در کشور ترکیه وبه شمار می‌آید. و دانشگاه آتاتورک ترکیه نیز از بهترین دانشگاه های این شهر بحساب می اید. چرا که هزینه‌ی زندگی در این شهر در مقایسه با دیگر شهرهای ترکیه و شهرهای اروپایی بسیار پایین‌تر و مقرون به صرفه‌تر است. می‌توان گفت هر دانشجو برای تحصیل و زندگی در دانشگاه آتاتورک ترکیه و شهری مانند ارزروم ماهانه به ۳۰۰ الی ۶۵۰ دلار در ماه نیاز دارد. دانشجویان می‌توانند از امکانات رفاهی دانشگاه مانند خوابگاه یا سلف دانشجویی بهره مند شوند و با هزینه‌ی کمتری اقامت و خوراک خود را تهیه نمایند. همچنین دانشجویان می‌توانند به منظور کاهش هزینه‌های اجاره‌ی مسکن و هزینه‌های قبوض انرژی به صورت مشترک یک آپارتمان را اجاره کنند.

شهریه دانشگاه های ترکیه

در حال حاضر شهریه‌ی تحصیلی دانشگاه‌های دولتی در ترکیه افزایش یافته است. با این حال هنوز هم هزینه‌ی تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه بسیار پایین‌تر از دانشگاه‌های اروپایی است. شهریه‌های تحصیلی هر ترم در دانشگاه می‌توانند بسته به رشته‌ی تحصیلی و مقطع تحصیلی متفاوت باشند. به طور میانگین برآورد هزینه‌ی شهریه دانشگاه در سال بین ۱۵۰۰ الی ۳۰۰۰ یورو است.

دانشگاه آتاتورک ترکیه

کیفیت تحصیل در دانشگاه آتاتورک ترکیه

می‌توان گفت که ترکیه یک مقصد تحصیلی عالی برای دانشجویان بین المللی، به ویژه دانشجویان ایرانی است و سالانه دانشجویان ایرانی بسیاری برای ادامه‌ی تحصیل در دانشگاه‌های کشور ترکیه اقدام می‌کنند. دانشگاه‌های معتبر ترکیه همچون دانشگاه آتاتورک ترکیه دارای کیفیت علمی و آموزشی بالایی در سطح جهانی هستند و خدمات خوبی را به دانشجویان خود ارائه می‌دهند.
بنابراین مدرک اعطاء شده توسط دانشگاه‌های معتبر ترکیه مورد قبول بیشتر موسسات و دانشگاه‌های بین المللی است و شما با داشتن یک مدرک معتبر تحصیلی می‌توانید در انتظار آینده‌ی شغلی خوبی نیز باشید.
علاوه بر اینها نزدیکی فرهنگی و جغرافیایی با کشور ترکیه دانشگاه‌های این کشور را به یکی از پرطرفدارترین مقصدهای تحصیلی برای ایرانیان تبدیل کرده است. تشابهات دینی و فرهنگی با کشور ترکیه باعث شده که ایرانیان مهاجر در این کشور احساس غربت نکنند. همچنین کشور ترکیه دارای مرز مشترک با کشور ایران دارد و رفت و آمد به این کشور بسیار آسان‌تر از سایر کشورها است. هزینه و زمان رفت و آمد به کشور ترکیه در مقایسه با سایر کشورها بسیار پایین‌تر است.

شرایط پذیرش دانشجویان خارجی:

دانشجویان خارجی با گرفتن نمره قبولی در آزمون ورودی این دانشگاه که یوس(YOS) و اس ای تی (SAT )می باشد میتوانند تحصیلات خود را در مقطع کاردانی و کارشناسی ادامه دهند.

نحوه پذیرش دانشجویان مقطع کارشناسی برای تکمیل ظرفیت دانشگاه آتاتورک ترکیه

  1. داوطلبانی که وارد آزمون ATAYÖS-2020 شده اند و دانشگاه آتاتورک را انتخاب کرده اند، اما پذیرفته نشده اند.
  2. داوطلبانی که در آزمون های دیگر مؤسسات آموزش عالی شرکت کرده اند و پذیرش نتیجه آزمون آنها در سایت اعلام شده باشد.
  3. داوطلبانی که در دیگر آزمون های بین المللی موفق به دریافت نمره قبولی شده باشند.

فهرست آزمون های بین المللی که مورد پذیرش دانشگاه آتاتورک ترکیه

  • آزمون SAT 1: حداقل ۴۰۰ نمره کلی و حداقل ۲۰۰ نمره ریاضیات
  • آزمون ABİTUR: حداقل ۴
  • نمره دوره متوسطه: معدل کل، حداقل ۶۰% (تنها در دانشکده آموزش های آزاد می-توانند ثبت نام کنند).
دانشگاه آتاتورک ترکیه

امکانات رفاهی دانشگاه آتاتورک

مراکز اجتماعی و فرهنگی بسیاری در پردیس دانشگاه آتاتورک وجود دارد. برای مثال سالن‌های تئاتر، سالن‌های بدنسازی و باشگاه‌های ورزشی، استخرهای شنا و … برای بهره مندی و استفاده‌ی دانشجویان ساخته شده‌اند. علاوه بر اینها دانشگاه فعالیت‌های فرهنگی و هنری بسیاری را در طول سال برگزار می‌کند که دانشجویان می‌توانند در آنها شرکت کنند. 
پردیس دانشگاه دارای چندین رستوران و کافی شاپ است. رستوران‌ها و کافی شاپ‌های دانشگاه انواع غذاها را با تنوع بالا و قیمت ارزان در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند. بنابراین دانشجویان می‌توانند با هزینه‌ی کمتر غذای مورد علاقه‌ی خود را تهیه کنند.

بیمارستان آموزشی

دانشگاه آتاتورک ترکیه به منظور تأمین رفاه و آسایش دانشجویان خود امکانات بسیاری را در اختیار آنها قرار می‌دهد. برای مثال این دانشگاه دارای یکی از بزرگ‌ترین و مجهزترین بیمارستان‌های آموزشی و تحقیقاتی در کشور ترکیه است. بیمارستان دانشگاه نقش مهمی در سلامت و بهداشت آناتولی شرقی و منطقه‌ی شرقی دریای سیاه دارد. دانشجویانی که زیر ۲۵ سن دارند، می‌توانند از خدمات بهداشتی و پزشکی دانشگاه که در طول ۲۴ ساعت روز ارائه می‌شوند، به صورت رایگان بهره مند شوند.

‫0/5 ‫(0 نظر)

Warning: Undefined variable $posts_tags in /home/atakan/domains/atakanedu.com/public_html/wp-content/themes/atakan/single-articles.php on line 70