بهترین رشته برای تحصیل در ترکیه

بهترین رشته برای تحصیل در ترکیه

رشته های مختلف و گوناگونی در دانشگاه های ترکیه در سطوح بالا تدریس می شود. بهترین رشته برای تحصیل در ترکیه که با توجه به علاقه و استعداد هر شخص می تواند انتخاب های زیادی باشد که در اختیار علاقه مندان تحصیل در ترکیه قرار داده شده است.

بهترین رشته برای تحصیل در ترکیه کدام است؟

همانگونه که مطرح شد بسیاری از رشته های پر طرفدار در ایران در دانشگاه های ترکیه در سطوح عالی تدریس می شود. چندین رشته بعنوان بهترین رشته برای تحصیل در ترکیه را می توان در لیست زیر نام برد:

  • رشته های معماری
  • رشته های شاخه علوم پزشکی
  • رشته های فنی مهندسی
  • رشته های امور مالی
  • رشته های روابط بین الملل
  • رشته های مدیریت

علاقه مندان تحصیل در ترکیه و اعزام دانشجو به ترکیه می توانند این رشته ها را در دانشگاه های طراز اول ترکیه تحصیل کنند.

شاخه های تحصیلی در رشته علوم پزشکی

در شاخه علوم پزشکی می توان این رشته ها را نام برد:

  • رشته های پزشکی.
  • دندانپزشکی.
  • داروسازی.

برای بسیاری از متقاضیان تحصیل، بهترین رشته برای تحصیل در ترکیه رشته های شاخه علوم پزشکی همچون پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی است. این رشته ها از پر طرفدار ترین رشته های تحصیلی برای درخواست کننده های ایرانی در سال های اخیر بوده است.

بهترین رشته برای تحصیل در ترکیه

رشته های تحصیلی دبیرستان در ترکیه کدامند؟

دانش اموزانی که علاقه مند به تحصیل در دبیرستانهای ترکیه می باشند برای این منظور می توانند در رشته های مختلف با توجه به علاقه و آینده نگری خود تحصیل کنند. بهترین رشته برای تحصیل در ترکیه با توجه به علاقه دانش آموز می تواند هر کدام از گرایش های تحصیلی در دوره دبیرستان باشد چراکه هر یک از این شاخه ها در دانشگاه های کشور ترکیه دارای رشته های تحصیلی تاپی هستند که در سطح جهانی مطرح اند.

مقایسه رشته های تحصیلی در ترکیه و ایران

رشته های تحصیلی دبیرستان در ترکیه همانند کشور ایران رشته های علوم تجربی، علوم ریاضی، علوم انسانی و هنر می باشد. و در سطح دانشگاه دارای رشته های تحصیلی مشابه ایران می باشند که در ادامه مطلب به آنها می پردازیم:

دسته بندی رشته های تحصیلی دانشگاهی با توجه به رشته دبیرستان

  • رشته های علوم تجربی در دانشگاه : رشته های علوم پزشکی مانند پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، پرستاری و رشته های پیراپزشکی.
  • رشته های علوم ریاضی و فیزیک: رشته های مهندسی و فنی مانند مهندسی برق، مهندسی مکانیک، مهندسی الکترونیک، مهندسی صنایع و رشته های فیزیک، شیمی و رایاضیات و دیگر رشته های علوم ریاضی.
  • رشته های علوم انسانی: رشته های تاریخ، جغرافی، اقتصاد، مدیریت بازرگانی، روابط بین الملل، حقوق، آموزش و روانشناسی و دیگر رشته های علوم انسانی.رشته های هنر: نقاشی، معماری، طراحی، سینما، تئاتر، هنرهای نمایشی، هنرهای دستی، موسیقی و دیگر رشته های هنرهای زیبا. که می توان در دانشگاه انها را ادامه داد.بهترین رشته برای تحصیل در ترکیه

مقایسه  بهترین رشته های تحصیلی در ایران و ترکیه

سازمان آموزش عالی در کشور ترکیه با هدف کاربردی بودن رشته های تحصیلی در جامعه و آماده سازی ورود دانش آموخته گان به بازار کار تلاش های فراوانی را انجام داده است. استاندارد سازی سطح کیفی دانشگاه ها و منطبق نمودن نظام آموزشی با نظام آموزشی کشورهای اروپایی و آمریکایی از جمله این اقدامات می باشد. در واقع دولت ترکیه سعی می کند تا فارغ التحصیلان جدا از اخذ مدرک تحصیلی مهارت کاریابی و کار حرفه ای را نیز کسب کنند. و بتوانند بهترین رشته برای تحصیل در ترکیه را بر حسب علاقه و توانایی خود انتخاب کرده و به تحصیل ادامه دهند.

مقایسه سیستم آموزشی ایران و ترکیه

این نکته را باید در نظر گرفت که یکی از معیارهای انتخاب یک رشته بعنوان بهترین رشته برای تحصیل در ترکیه بازار کار است. با توجه به آموزش های عملی و تئوری در کنار هم در سیستم آموزشی کشور ترکیه در حین تحصیل متقاضیان پس از فارغ التحصیل شدن از دانشگاه ها آمادگی کامل برای ورود به بازار کار ترکیه را دارند.
متاسفانه عدم کاربردی بودن بسیاری از مباحث آموزشی در رشته های تحصیلی و همچنین عدم کیفیت سطح آموزشی موجب عدم آمادگی فارغ التحصیلان در ورود به بازار کار ایران می شود.
علاوه بر این کم بودن دوره های عملی و کارآموزی اجباری در هر رشته تحصیلی باعث شده است تا فارغ التحصیلان در انتهای تحصیلات فقط دارای یک مدرک تحصیلی بدون  مهارت های کاری کافی باشند.

رشته تحصیلی پول ساز در ترکیه کدامند؟

بسیاری از دانش آموختگان در ترکیه و یا در کشور های دیگر که تمایل به تحصیلی در دانشگاه های ترکیه را دارند علاقه مند به انتخاب رشته های درسی به اصطلاح پولساز می باشند. چرا که معتقد هستند با تحصیل در رشته های پردرآمد و یا به اصطلاح پول ساز در ترکیه می توانند آینده کاری خود را تأمین کنند. مطمئنا این رشته بهترین رشته برای تحصیل در ترکیه نیز خواهد بود.

 رشته های تحصیلی در دانشگاه ترکیه و شغل های پردرآمد عبارت است از:

معمولا از دید محصلان یکی از ملاک ها ی خوب بودن یک رشته درامد مالی حاصل از کار در آن رشته پس از فارغ التحصیلی است. ازین رو بهترین رشته برای تحصیل در ترکیه را می توان از میان رشته های زیر که به ترتیب میزان درامد سالانه ردیف شده اند و با توجه به علاقه خود شخص انتخاب کرد.

  1. رشته شاخه مهندسی نرم افزار با تخمین درآمد سالانه در حدود مبلغ 220.000 لیر.
  2. رشته خلبانی با تخمین درآمد سالانه در حدود مبلغ 130.000 لیر.
  3. رشته وکالت با تخمین درآمد سالانه در حدود مبلغ 118.000 لیر.
  4. رشته مدیر IT با تخمین درآمد سالانه در حدود مبلغ 113.000 لیر.
  5. رشته پزشک متخصص با تخمین درآمد سالانه در حدود مبلغ 112.000 لیر.
  6. رشته مهندسی معدن و نفت با تخمین درآمد سالانه در حدود مبلغ 100.000 لیر.
  7. رشته مشاور مدیریت با تخمین درآمد سالانه در حدود مبلغ 122.000 لیر.
  8. رشته متخصص بیمه با تخمین درآمد سالانه در حدود مبلغ 100.000 لیر.
  9. رشته کنترل ترافیک هوایی با تخمین درآمد سالانه در حدود مبلغ 100.000 لیر.
  10. رشته مشاور مالی با تخمین درآمد سالانه در حدود مبلغ 80.000 لیر.
    بهترین رشته برای تحصیل در ترکیه

 

رشته‌های پولساز بازار کار ایران کدامند؟

در ایران متاسفانه تنها برخی رشته ها از جمله رشته مهندسی، رشته های پزشکی با تخصص های خاص و رشته های وکالت جزو رشته‌های پردرآمد در ایران محسوب می شوند و رشته‌هایی همانند رشته های فنی‌ و حرفه‌ای و یا شاخه های کار و دانش و بیشتر رشته‌های علوم انسانی به فراموشی سپرده شده‌اند که به عقیده بسیاری از جامعه‌شناسان، این نیاز جامعه نیست بلکه اولویت‌هایی است که دولتمردان برای جامعه تعریف کرده‌اند.
از نظر برخی جامعه شناسان برای مثال اگر دولتمردان به‌ تک‌تک افراد جامعه اهمیت می‌دادند و برای مسائل اجتماعی به دنبال راه‌حل‌های ریشه‌ای بودند، حالا رشته‌ای همچون روانشناسی جزو رشته‌های با اهمیت و باارزش به حساب می‌آمد. و رغبت دانش‌آموزان و جوانان برای کشش به سمت این رشته‌ها به التبع بیشتر می‌شد.

دلایل انتخاب تحصیل در ترکیه برای ایرانیان

همانگونه که در مباحث قبل ذکر کردیم با توجه به نیاز افراد جامعه و نیز توجه دولتمردان، برخی رشته ها بعنوان رشته های پولساز با آینده روشن تر در دانشگاه ها تدریس می شود. منتهی عاملی که موجب شده بسیاری از فارغ التحصیلان در ایران تمایل به ادامه دادن رشته دانشگاهی خود در دانشگاه های ترکیه و همچنین تغییر رشته تحصیلی به دیگر رشته ها در دانشگاه های ترکیه را دارند شرایط مناسب تر برای انتخاب و یا تغییر رشته می باشد. و بهترین رشته برای تحصیل در ترکیه را می توانند انتخاب کرده و ادامه تحصیل بدهند.
بهترین رشته برای تحصیل در ترکیه

تحصیلی دندانپزشکی در ترکیه

رشته دندانپزشکی بهترین رشته برای تحصیل در ترکیه و حتی ایران محسوب می شود که سالانه بسیاری از متقاضیان ایرانی برای تحصیل در این رشته راهی ترکیه می شوند. چراکه این رشته را بهترین رشته برای تحصیل در ترکیه می دانند. مدت زمان تحصیل در رشته دندانپزشکی در حدود 5 سال است. متقاضیان با تحصیل در دانشگاه های طراز اول ترکیه در رشته دندانپزشکی با دریافت مدرک معتبر دانشگاهی می توانند در کشورهای برتر اروپایی ادامه تحصیل دهند و یا به کار پزشکی بپردازند.

دانش آموختگان ایرانی علاقه مند تحصیل در ترکیه، با تحصیل در شش دانشگاه علوم پزشکی ترکیه در رشته دندانپزشکی می توانند پس از فارغ التحصیلی برای کار و تحصیل به ایران بازگردند. مدارک این دانشگاه ها از سوی وزارت بهداشت ایران مورد تایید است و در ورود به بازار کار مشکلی برای فارغ التحصیلان این دانشگاه ها وجود نخواهد داشت.

بهترین دانشگاه های علوم پزشکی مورد تأیید وزارت بهداشت ایران کدامند؟

دانشگاه های علوم پزشکی مورد تأیید وزارت بهداشت ایران در ترکیه

  • دانشگاه های استانبول.
  • دانشگاه آنکارا.
  • دانشگاه حاجت تپه.
  • دانشگاه اژه.
  • دانشگاه خاورمیانه.
  • دانشگاه آتاتورک می باشند.

هزینه های تحصیل دندانپزشکی سالانه درحال حاضر حدود  60.000 لیر است.
اسامی دانشگاه های ترکیه مورد تایید وزارت بهداشت ایران در سال تحصیلی 2022-2021 را می توانید در اینجا مشاهده نمایید.

رشته های غیرپزشکی قابل تحصیل در ترکیه

رشته های غیر پزشکی در کشور ترکیه مخاطبین خاص خود را دارند چه برای کسانی که تابعیت این کشور را دارند و در انجا زندگی می کنند و چه برای افرادی که تابعیت کشورهای دیگر را دارند اما علاقه مند به تحصیل در ترکیه می باشند. بهترین رشته برای تحصیل در ترکیه از میان این رشته ها برای آن دسته از دانشجویانی می باشد که می خواهند در زمینه های مهندسی و علوم انسانی و هنر و غیره تحصیل کنند. به خاطر علاقه زیاد دانشجویان به رشته های غیر پزشکی در کشور ترکیه و همچنین وجود بازارکار های بسیار مناسب برای این رشته های دانشگاهی این رشته ها را با هم در ادامه بررسی خواهیم کرد.
بهترین رشته برای تحصیل در ترکیه
معرفی رشته های غیرپزشکی تحصیل در ترکیه

به دلیل کثرت رشته های غیر پزشکی مورد ارائه در دانشگاه های ترکیه، نمونه هایی از رشته های غیرپزشکی چندین دانشگاه برتر در ادامه معرفی شده است که بعنوان بهترین رشته برای تحصیل در ترکیه شناخته می شوند و شما عزیزان علاقه مند به تحصیل در ترکیه می توانید با مطالعه ی مقاله های مرتبط با این موضوع و همچنین صحبت با کارشناسان گروه مشاوران آتاکان در ارومیه و استانبول، به فراگیری زبان ترکیه و آماده سازی خود جهت پذیرش و تحصیل در یکی از این دانشگاه ها اقدام کنید.

  • مهندسی کامپیوتر
  • مهندسی عمران
  • مهندسی معماری
  • مهندسی مکانیک
  • مهندسی برق
  • مهندسی کشاورزی
  • مهندسی علوم هوا و فضا
  • تکنولوژی آب
  • مهندسی جنگل
  • مهندسی شیمی
‫0/5 ‫(0 نظر)

Warning: Undefined variable $posts_tags in /home/atakan/domains/atakanedu.com/public_html/wp-content/themes/atakan/single-articles.php on line 70