آزمون یوس

آزمون یوس

اگر به فکر ادامه تحصیل در رشته های مختلف اعم از پزشکی، دندانپزشکی، حقوق، مهندسی، معماری و … در دانشگاه های کشور ترکیه می باشید، نیاز به شرکت در آزمون یوس (آزمون YÖS) و مشاوره با موسسه یوس خواهید داشت. در این مقاله با ما همراه باشید تا با آزمون YÖS و شرایط مختلف آن آشنا شده تا نگاهی دقیق تر به راه های تحصیل در ترکیه داشته باشید.

تحصیل در دانشگاه های ترکیه

دانشگاه های کشور ترکیه جزو دانشگاه های معتبر در سطح جهانی شناخته شده اند. و بسیاری از دانشجویان خارجی و ایرانی برای ادامه تحصیل این کشور را انتخاب می کنند. دولت ترکیه سیاستی در پیش گرفته تا بتواند از دانشجویان خارجی ممتاز در کشور خود بهره مند شود. به همین منظور دانشگاه های دولتی ترکیه آزمون های ورودی مخصوص دانشجویان خارجی در نظر گرفته اند تا متقاضیان با شرکت در این آزمون و قبولی بتوانند در رشته مورد نظر خود تحصیل کنند. جامع ترین آزمون ورودی، آزمون یوس است.

آزمون یوس

آزمون یوس (YÖS)

YÖS مخفف Yabanci Uyruklu Öğrenci Sinavi که به معنی (آزمون ورودی دانشجویان خارجی) دانشگاه های ترکیه است. دانشجویانی که می خواهند در رشته های مهندسی یا پزشکی و دندانپزشکی و یا سایر رشته ها در دانشگاه‌های دولتی ترکیه تحصیل کنند ابتدا باید در آزمون یوس برای پذیرش در دانشگاه مد نظر خود شرکت کرده و نمره قبولی کسب کنند.
کنکور ترکیه تا سال 2010 به صورت جامع زیر نظر سازمان ÖSYM انجام می‌شد و متقاضیان خارجی (غیر از شهروندان ترکیه)برای تحصیل در دانشگاه های ترکیه باید در کنکور ترکیه (YÖS) شرکت کنند.
از این سال به بعد هر دانشگاه به صورت اختصاصی این آزمون را برگزار می کند که معمولا سالی یکبار در هر دانشگاه و گاها دو یا سه بار هم در برخی دانشگاه ها برگزار می شود.
بدین منظور برای قبولی در دانشگاه های ترکیه موسسه یوس آتاکان در ادامه مطلب شما را با نکات بهتری آشنا می کند. تا احتمال قبولی در آزمون YÖS را برای متقاضیان افزایش داده و از شرایط آن مطلع گردند.

آیا آزمون یوس سخت است؟

یوس جامع ترین آزمون در سطح کشور ترکیه می باشد و هدف از سؤالات آزمون YÖS سنجش میزان هوش، تسلط به ریاضی و هندسه و همینطور تسلط متقاضی به زبان ترکی است. شرایط و میزان آمادگی شما تعیین می­‌کند که این آزمون تا چه میزان برای شما می تواند سخت باشد. ولی اگر بخواهیم کمی ساده تر بگوییم که آیا آزمون YÖS سخت است پاسخ منفی است. پاسخ این سوال از هر دانش آموز به دانش آموز دیگر متفاوت است اما در یک نظر کلی با توجه به مقایسه کنکور ایران و ترکیه می توان به موارد زیر دست یافت.

مقایسه کنکور ترکیه (YÖS) و کنکور ایران

  • تعداد سوالات کنکور یوس کمتر از کنکور ایران است و زمان در نظر گرفته شده برای هر سوال به نسبت کنکور ایران بیشتر است.
  • برخلاف کنکور ایران محتوای درسی و تعداد مباحثی که دانشجویان بایستی برای کنکور یوس بخوانند کمتر است و شامل سه درس ریاضیات، هوش و هندسه است.
  • کنکور ایران سالی یکبار برگزار میشود، درحالیکه کنکور یوس در هر دانشگاه و به تعداد حدودا 50 دانشگاه برگزار می شود و شما می توانید در آزمون های چند دانشگاه شرکت کرده و شانس خود را امتحان کنید. بنابراین استرس کمتری را تجربه خواهید کرد.
  • سوالات کنکور یوس طوری طراحی میشود که تمام دانشجویان خارجی که در این آزمون شرکت می کنند بتوانند با سطح ریاضی متوسط در صورت تمرکز و تمرین به رتبه های خوب در آزمون یوس برسند.
  • نتیجه کنکور یوس برای دو سال اعتبار دارد درحالی که کنکور ایران برای همان سال معتبر است. و شما با کارنامه ی یوس امسال در سال دیگر نیز می توانید انتخاب رشته کنید.
  • برخی از دانشگاه های کشور ترکیه کارنامه ی یوس دانشگاه های دیگر را برای ثبت نام قبول می کنند. مثلا شما با کارنامه ی یوس دانشگاه استانبول می توانید برای بسیاری از دانشگاه دولتی و غیردولتی ترکیه انتخاب رشته یا ثبت نام کنید.

شرایط شرکت در آزمون YÖS

در ابتدای کار بهتر است بدانید که کنکور یوس در دانشگاه های ترکیه تنها برای پذیرش دانشجویان خارجی برگزار می‌شود و داوطلبانی که تبعه کشور ترکیه هستند، نمی توانند در آزمون یوس شرکت کنند. برای شرکت در آزمون حتما باید دیپلم و پیش دانشگاهی داشته باشید یا اینکه دانش آموز سال چهارم دبیرستان باشید. و همینطور حداقل سن برای شرکت در آزمون یوس 16 سال است. ولی محدودیت سنی درمورد حداکثر سن برای شرکت در این آزمون وجود ندارد. همینطور شرکت در آزمون YÖS به دفعات زیاد امکان پذیر است.

زمان ثبت نام و برگزاری آزمون یوس

برای ثبت نام  شما می‌توانید از ماه بهمن تا اسفند اقدام کنید. برای اطلاع بیشتر از زمان ثبت نام کنکور یوس 2022 نیز می‌توانید وارد سایت دانشگاه مورد نظر خود شده و آخرین اخبار مربوط به ثبت نام را مطالعه کنید. زمان برگزاری این آزمون نیز معمولا هر سال از اردیبهشت تا تیرماه بوده است. البته قابل ذکر است که سال های گذشته به دلیل شیوع بیماری کرونا، آزمون YÖS در تاریخ های متفاوتی برگزار شد.  آزمون سال 2021 که ثبت نام آن در دانشگاه‌های مختلف تا اواخر خرداد ماه ادامه داشت، با تاخیر در ماه‌های تیر و شهریور برگزار شد.
موسسه یوس

سوالات آزمون یوس چیست؟

آزمون یوس شامل دو بخش اصلی است. بخش اول مربوط به هوش، دانش ریاضی و هندسه است و بخش دوم سوالاتی درباره زبان ترکی است. سوالات به دو زبان انگلیسی و ترکی در دفترچه وجود دارند التبه بسته به انتخاب داوطلب زبان های دیگری نیز مثل روسی و عربی نیز می تواند باشد. داوطلبان با زبانی به دفترچه سوالات پاسخ می دهد که زمان ثبت نام آزمون یوس از قبل آن را تعیین کرده اند.
به دلیل این که آزمون یوس توسط دانشگاه ها و موسسات مختلفی برگزار می شود نمی توان برای آن تعداد سوالات و مدت زمان مشخصی برای آزمون تعیین کرد. اما در حالت کلی این آزمون 80 الی 100 سوال و 100 الی 120 دقیقه زمان برای جوابگویی دارد. سوالات به صورت ۵ گزینه ای هستند. و نمره منفی نیز لحاظ می شود بطوریکه به ازای هر 4 پاسخ اشتباه یک پاسخ صحیح شما حذف می شود.

تعداد سوالات آزمون یوس

بودجه بندی سوالات در هر دانشگاه متفاوت است. به طور مثال دانشگاه استانبول 5 سوال هندسه، 40 سوال هوش و 35 سوال ریاضی دارد ولی دانشگاه دیگری شاید این ترتیب سوالات فرق کند و به جای 5 سوال هندسه، 10 سوال هندسه داشته و بجای 40 سوال هوش  35 سوال داشته باشد.

سوالات زبان آزمون یوس

بخش دوم آزمون یوس که سوالات زبان ترکی است، مختص کسانی است که می خواهند به زبان ترکی در ترکیه تحصیل کنند. کسانی که می توانند از طریق ارائه مدرک زبان تافل یا آیلتس از دانشگاه های ترکیه پذیرش بگیرند نیازی به پاسخگوئی به بخش سوالات زبان ترکی آزمون YOS ندارند.
آزمون یوس

سوالات ریاضی آزمون یوس

سوالات ریاضی یوس از سرفصل های مختلفی تشکیل شده که نام می بریم: اعداد گویا و اعشاری، توان و رادیکال، اتحاد و تجزیه عبارات، نسبت و تناسب، معادلات و نامعادلات درجه یک، قدر مطلق، منطق، مجموعه ها، رابطه، تابع ، تابع درجه دو و سهمی، معادلات و نامعادلات درجه دو، مثلثات، عملگرها و هم نهشتی اعداد، اصول شمارش، بسط دو جمله ای، احتمال، چند جمله ای ها، اعداد مختلط، لگاریتم، سری و دنباله، سیگما و پای، توابع خاص، حد و رفع ابهام، ماتریس و دترمینان، مشتق و کاربرد آن، انتگرال و کاربرد آن.
تعداد سوالات ریاضی در آزمون یوس حدود 30 الی 40 تا می باشد.

همه این مباحث در کتاب های ریاضی 1 و ریاضی 2 وجود دارند. بهترین منابع برای تمرین سوالات ریاضی کتاب های پوزا و بعد از آن کتاب های متروپل می باشند.

هندسه آزمون YOS

مبحث هندسه در این آزمون تعداد سوالات کمی به خود اختصاص داده و حدود 5 الی 10 تا هستند اما از اهمیت زیادی برخوردارند. بسیاری از متقاضیان به دلیل کم بودن تعداد سوالات هندسه به آن توجه نکرده و این فرصت خوبی برای شماست تا با پاسخگوئی به این بخش از بسیاری از شرکت کنندگان جلو بیافتید. سر فصل های هندسه آزمون یوس به صورت زیر می باشند:

زاویه ها در خطوط موازی و مورب، زاویه ها در مثلث، تعاریف اولیه، ارتفاع، نیمساز و میانه، مثلث های خاص (مانند متساوی الاضلاع و …)، مستطیل و مربع، ذوزنقه، دایره (زوایای داخلی و نسبت ها)، مساحت مثلث، تشابه مثلث ها، ، هندسه فضایی، بردارها، نامساوی های مثلث چند ضلعی ها و چهار ضلعی ها، متوازی الاضلاع و لوزی، دایره (محیط و مساحت).

بخش هوش آزمون یوس

تقریبا نصف سوالات این آزمون یعنی در حدود 40 الی 50 سوال به سوالات هوش اختصاص یافته است.  سوالات هوش در آزمون yos فصل بندی خاصی ندارند و هر دانشگاه از مدل های مختلف سوال استفاده می کند. ولی بدانید که سوالات هوش سختی چندانی ندارند و بیشتر دانش آموزان ایرانی با معدل متوسط براحتی به این سوالات جواب می دهند و نمرات بالایی کسب می کنند. شما می توانید برای تمرین و ارزیابی خود تست های کتاب پوزا را یک بار تمرین کنید و همینطور تست های کتاب متروپل را بررسی کنید. با تمرین سوالات این دو مجموعه شما مسلما به تمامی سوالات پاسخ صحیح می دهید.
شرکت در کلاس های آمادگی آزمون یوس نیز از راه های موثر دیگر برای قوبلی در این آزمون است.
برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با مشاوران ما در موسسه یوس آتاکان تماس بگیرید تا از مشاوره رایگان بهره مند شوید. 04433435049 دفتر ارومیه

مدارک لازم برای ثبت نام کنکور یوس

  • مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی
  • یا گواهی اشتغال به تحصیل سال چهارم دبیرستان
  • ریز نمرات دبیرستان
  • رسید واریز هزینه
  • عکس و پاسپورت معتبر

موسسه یوس

هزینه ثبت نام در آزمون یوس

هر دانشگاه در ترکیه برای برگزاری آزمون YÖSجداگانه اقدام می نماید. هزینه ثبت نام آزمون سال 2022 نیز در دانشگاه ها متفاوت است و مبلغی مابین 200 تا 500 لیر ترکیه می باشد. هزینه ثبت نام در دانشگاه های خصوصی نسبتا کمتر از دانشگاه های دولتی است.

راه ثبت نام آزمون یوس

برای ثبت نام در این آزمون ابتدا باید وارد سایت دانشگاه مورد نظر شده و اطلاعات خود را وارد کرده و فرم ثبت نام را تکمیل نمایید. در مراحل ثبت نام صفحه اول پاسپورت خود را اسکن و فرم را ارسال می کنید و بعد ایمیل تایید را دریافت می کنید.
در ایمیل تایید باید تمامی اطلاعات درخواستی را تکمیل و پسورد و نام کاربری خود را نیز تایید کنید. در هر یک از مراحل نباید اشتباهی صورت بگیرد برای همین منظور بهتر است این کار را به کاربلدان این زمینه بسپارید. کارشاسان ما در موسسه یوس آتاکان می توانند شما را راهنمایی و در ثبت نام کمک نمایند. کارت ورود به جلسه آزمون نیز یک الی دو هفته قبل از آزمون حاضر می شود.

چگونه در آزمون یوس قبول شویم؟

شانس قبولی در آزمون YÖS بالا است و اکثر متقاضیان ایرانی می توانند نمره های خوبی در این آزمون بدست آورند؛ اما در واقع نمره قبولی در کنکور یوس به دانشگاهی بستگی دارد که می خواهید از آنجا انتخاب رشته کنید.
مثلا در آزمون دانشگاه اژه شانس قبولی کمتر است چون این دانشگاه در آزمون خود از سؤالات اطلاعات عمومی بیشتر استفاده می‌کند. دامنه این سؤالات بسیار زیاد بوده و اکثر متقاضیان قادر به پاسخگویی نمی باشند؛ و یا دانشگاه استانبول به این دلیل متقاضیان شرکت در آزمون این دانشگاه زیاد است پس رقابت بسیار شدید بوده و کسانی که نمره 100 این آزمون را کسب می‌کنند نیز زیاد است.
اما در دانشگاه‌هایی مانند ساکاریا، جمهوریت با کسب نمره ی بالای ۹۵ می توانید به راحتی در رشته‌ای که می خواهید تحصیل کنید. اگر بخواهیم در حالت کلی بگوییم قبولی در آزمون YÖS به دانشگاه و رشته مورد نظرتان برای تحصیل بسیار وابسته است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با مشاوران ما در موسسه یوس آتاکان تماس بگیرید تا از مشاوره رایگان بهره مند شوید. 04433435049 دفتر ارومیه

نمره قبولی آزمون یوس

نمره این آزمون از 100 محاسبه می‌شود و نتایج آزمون هر دانشگاه طبق جدول زمان بندی که قبلا اطلاع رسانی کرده است، در وبسایت دانشگاه مورد نظر منتشر می‌شود. باید این نکته را بدانید که دانشگاه‌های ترکیه حداقل نمره قبولی در آزمون YÖS را خودشان به طور مستقل تعیین می‌کنند.
چراکه بسته به نمرات کسب شده توسط متقاضیان در آزمون آن دانشگاه و درخواست های متقاضیان برای رشته خاص نمره قبولی می تواند متفاوت باشد. ولی نمره حداقلی برای انتخاب رشته برای شما اعلام میشود و پس از آن رقابت بر اساس نمرات بالاست.به عنوان مثال حداقل نمره قبولی در رشته‌های پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی 90 می‌باشد.
اما ممکن است حتی در برخی از دانشگاه‌های مطرح ترکیه با کسب نمره 100 نیز نتوانید در رشته پزشکی یا دندانپزشکی قبول شوید. زیرا با توجه به تعداد بسیار زیاد داوطلبان در این رشته‌هه رقابت بسیار شدشد است.

نمره قبولی آزمون یوس برای رشته های مختلف

طبق آمار سال های گذشته برخی از نمرات کنکور یوس افراد پذیرفته شده در رشته محل های مختلف در دانشگاه های مختلف به شرح زیر بوده است :

  • رشته پزشکی در دانشگاه استانبول با نمره ۱۰۰
  • رشته پزشکی، دانشگاه آتاتورک با نمره ۹۷٫۵
  • رشته پزشکی دانشگاه الوداغ با نمره ۹۷
  • رشته دندان پزشکی دانشگاه آنکارا با نمره ۹۷
  • رشته دندان پزشکی در دانشگاه آتاتورک با نمره ۹۶٫۲۵
  • رشته فیزیوتراپی دانشگاه آنکارا با نمره ۸۷
  • رشته مهندسی برق دانشگاه استانبول با نمره ۸۹
  • رشته مهندسی مکانیک دانشگاه استانبول با نمره ۹۱
  • رشته روابط بین الملل دانشگاه آنکارا نمره ۷۵

جهت اطلاع از روش های ثبت نام یا نمره قبولی در این آزمون، می توانید نام رشته و دانشگاه مدنظر خود را با مشاوران موسسه یوس آتاکان در میان بگذارید تا شما را راهنمایی کنند.

کنکور یوس

اعتبار آزمون یوس

آزمون YÖS کشور ترکیه یک آزمون داخلی بوده و اعتبار بین‌المللی خاصی ندارد. یعنی نمره و قبولی در این آزمون فقط برای تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه اعتبار دارد. یادتان باشد که نتیجه این آزمون تا 2 سال اعتبار دارد و کسی که در این آزمون قبول می شود باید در یکی از دانشگاه های ترکیه ثبت نام کند.
در غیر اینصورت فقط تا سال بعد فرصت انجام این کار را خواهد داشت و پس از آن باید دوباره در آزمون شرکت کند. هرچند که در برخی دانشگاه های ترکیه مدت اعتبار آزمون را به یکسال کاهش داده اند.

آزمون یوس در ایران

آزمون YÖS علاوه بر خود کشور ترکیه در برخی کشورهای دیگر مثل ایران، سوریه، آلمان، افغانستان، کنیا، تونس و روسیه و … نیز برگزار می‌شود. در ایران در شهرهای ارومیه، تبریز و تهران امکان برگزاری این آزمون وجود دارد.
بنابراین دیگر نیازی به سفر به ترکیه و هزینه اضافی نیست. برای اینکه بدانید چه دانشگاه های و در کدام شهر ایران و در چه تاریخی آزمون یوس خود را برگزار می کنند با کارشناسان ما تماس بگیرید تا شما را راهنمایی نمایند.

منابع کمک آموزشی آزمون یوس

منابع کمک آموزشی زیادی برای مطالعه در آمادگی آزمون YÖS وجود دارد ولی انتخاب مناسب منبع یکی از اصلی ترین مواردی است که به موفقیت در آزمون کمک موثری می کند. از معتبرترین منابعی که داوطلبان برای کسب آمادگی لازم در آزمون YÖS استفاده می کنند می توان به مجموعه کتاب های پوزا و متروپل اشاره کرد. این دو منبع شامل کتاب تست هوش، ریاضی ۱، ریاضی ۲ و هندسه هستند.
تسلط به مباحث از طریق کتابهای تشریحی ریاضی و هندسه امکان پذیر است ولی آموزش مبحث هوش با توجه به ساختار این سوالات در کتابها آموزش داده نمی شود و برای حل سوالات هوش یوس نیازمند تسلط به نحوه پاسخ دهی به این سوالات هستید.
همینطور مطالعه سوالات آزمون های یوس دانشگاه های مختلف ترکیه می تواند برای درک سطح آزمون خوب است. شما می توانید براحتی از وبسایت موسسه یوس آتاکان به این سوالات دسترسی داشته و آنها را دانلود کنید.

آزمون یوس

سوالات متداول درباره آزمون یوس:

چطور می توانیم به سوالات آزمون YÖS پاسخ دهیم؟

آزمون YÖS آزمونی 5 گزینه ایست و شامل نمره منفی نیز می شود و به ازای هر 4 پاسخ غلط یک پاسخ صحیح حذف می شود. این آزمون متشکل از ۴۵ سؤال هوش و استعداد تحصیلی می‌باشد. برای پاسخ دهی با ابن نوع سوالات آشنایی با انواع سوالات و حل نمونه سوالات آزمون در سال های قبل بیشتر به کار می آید تا اینکه معلومات خود را در این زمینه بالا ببرید.

بیشتر شرکت کنندگان در آزمون یوس از کدام کشورها هستند؟

بیشتر داوطلبانی که در این آزمون شرکت میکنند از کشورهای افغانستان، ایران، آلمان، بلغارستان، قرقیزستان، افریقا، تانزانیا، کنیا، مالاوی، مصر ، سوریه و تونس هستند.

برای آمادگی در آزمون یوس در چه دوره ها و یا کلاس هایی شرکت کنیم؟

کلاس های این آزمون در برخی شهرهای ایران توسط موسسات مختلفی برگزار می شود. موسسه یوس آتاکان در ارومیه دوره های امادگی یوس را هم به صورت آنلاین و هم به صورت حضوری برگزار می کند که مزیت اصلی گروه ما در برگزاری کلاس های آنلاین است که متقاضیان از سراسر ایران می توانند در این دوره ها شرکت کنند.
شما می توانید با کارشناسان ما در موسسه یوس آتاکان تماس گرفته و با جزئیات کامل ثبت نام در این دوره ها شامل زمانبندی و هزینه ها و … آشنا شوید.

آزمون YÖS

آیا آزمون یوس ترکیه شرایط سنی دارد؟

خیلی از کسانیکه قصد دارند در آزمون دانشگاه های ترکیه شرکت کنند این سوال را می پرسند که آیا آزمون یوس شرط سنی دارد؟
متقاضیان شرکت در این آزمون از رده های سنی مختلف هستند برخی دانش آموزان دبیرستان، برخی فارغ التحصیل دانشگاه و حتی ها کسانی هستند که سالها از تحصیل دور شده اند.
خوبی این آزمون اینجاست که محدودیت سنی ندارد. و دانش آموزان سال آخر پیش دانشگاهی و کسانیکه مدرک دیپلم دارند در واقع جوان ترین محدوده ی سنی هستند. شرکت کنندگان آزمون یوس 17 الی 40 سال سن دارند و بیشترین عامل موفقیت در این آزمون نمره ای است که متقاضیان در آزمون بدست می آورند.

ثبت نام در آزمون یوس بدون داشتن پاسپورت ممکن است؟

خیر، به دلیل معتبر نبودن سایر مدارک مانند شناسنامه یا کارت ملی فقط پاسپورت هر شخص برای ثبت نام آزمون معتبر است.

آیا آزمون یوس فقط در ترکیه برگزار می شود؟

خیر، ممکن است تعدادی از دانشگاه های ترکیه حوزه های امتحانی مختلفی را در کشورهای مختلف داشته باشند که این مسئله شامل ایران نیز می شود.

آیا مدرک آزمون YÖS بین المللی است؟

با توجه به این که هر دانشگاه آزمون خود را برگزار می کند، این مدرک فقط در دانشگاه مربوطه و تعدادی دانشگاه های دیگر ترکیه اعتبار دارد.

آیا محدودیت به لحاظ تعداد دفعات شرکت، در آزمون وجود دارد؟

خیر، شرکت در آزمون برای بیش از یک بار، هیچ محدودیتی وجود ندارد و تعداد دفعات شرکت نیز هیچ تاثیر و تغییری در نمرات داوطلب ایجاد نمی کند.

آیا می توان محل شرکت در آزمون را تغییر داد؟

خیر، امکان تغییر محل آزمون و و ارائه هرگونه درخواست در این باره، وجود ندارد.

حوزه برگزاری آزمون ها در کدام شهر است؟

در دانشگاه های دولتی که آزمون یوس مخصوص خود را برگزار می‌کنند معمولا به غیر از شهر دانشگاه در شهرهای بزرگ ترکیه مثل آنکارا و استانبول و یا شهر های بزرگ برخی کشورها حوزه برگزاری آزمون در نظر گرفته می شود. حوزه برگزاری بعضی از دانشگاها در شهرهایی مثل تبریز و ارومیه و تهران در سال های اخیر وجود داشته است.

کنکور یوس

مزایای تحصیل در کشور ترکیه

ترکیه با داشتن تاریخی غنی و کهن و موقعیت استراتژیک جهانی خوب، به کشوری محبوب برای ادامه تحصیل و زندگی برای ایرانیان تبدیل شده است. ترکیه موقعیت خوبی از لحاظ اقتصادی، اجتماعی و جغرافیایی در جهان داشته و باعث شده این کشور به کشوری پیشرفته و رو به رشد تبدیل شود. ازدید موسسه یوس آتاکان ازمزایای تحصیل در ترکیه به موارد زیر اشاره کرد:

  • به دلیل نزدیکی جغرافیایی با ایران و نیز تشابه فرهنگی، دین اغلب مردم و آب و هوا امکان رفت و آمد برای ایرانیان را آسان تر کرده است.
  • هزینه‌های تحصیل و زندگی در سایر کشورها بالاست و مهم‌ترین دلیل عدم مهاجرت به آنجاست،ترکیه با داشتن هزینه‌های مناسب و پایین‌تر نسبت به این کشورها، مورد خوبی برای تحصیل است.
  • تنوع رشته‌ها در دانشگاه‌های ترکیه زیاد است.
  • سیستم آموزشی پیشرفته و نوین از مهم‌ترین دلایل انتخاب این کشور برای تحصیل است.
  • ترکیه فرصت تحصیل مقرون به صرفه و با امنیت بالا را فراهم می‌سازد
  • مورد تایید بودن مدرک تحصیلی برخی دانشگاه های ترکیه از طرف وزارت علوم ایران

هزینه زندگی دانشجویی در ترکیه

ترکیه برای تحصیل خصوصا برای ما ایرانی ها از کشورهای ارزان بحساب می اید و هزینه‌های زندگی زیادی برای فرد ندارد. در واقع ماهیانه به طور متوسط بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ دلار برای یک دانشجو در ترکیه هزینه لازم است. البته بسته به سبک زندگی افراد ممکن است هزینه ها اضافه شود.

سخن پایانی

همان‌طور که مطالعه کردید در این مقاله از موسسه یوس آتاکان اطلاعات جامعی از آزمون YÖS را در اختیارتان قرار دادیم. اگر قصد مهاجرت به کشور ترکیه از طریق تحصیل را دارید، پیشنهاد می‌کنیم از طریق شبکه های مجازی یا تلفنی با مشاوران ما تماس بگیرید. در صورتی که تجربه تحصیل در کشور ترکیه را داشته‌اید، می‌توانید نظرات خود را نیز برای ما ارسال کنید.

‫4.5/5 ‫(2 نظر)

Warning: Undefined variable $posts_tags in /home/atakan/domains/atakanedu.com/public_html/wp-content/themes/atakan/single-articles.php on line 70