آزمون یوس پزشکی

آزمون یوس پزشکی

در این مطلب درباره تحصیل رشته پزشکی در ترکیه صحبت خواهیم کرد. خیلی از افراد آرزوی تحصیل پزشکی را دارند و به دنبال راهی برای تحقق این هدف خود هستند. یکی از این راه ها شرکت در آزمون یوس پزشکی ترکیه است.

آزمون یوس پزشکی

همانطور که در مقالات مربوط به آزمون یوس توضیح داده شد، این آزمون یک آزمون ورودی به دانشگاه های ترکیه برای متقاضیان کشورهای خارجی است. آزمون یوس پزشکی شامل دو بخش می شود، بخش اول آزمون مهارت های یادگیری پایه که استدلال انتزاعی را ارزیابی می کند و بخش دوم سوالات زبان ترکی است که میزان تسلط شما به زبان ترکی را می سنجد. سوالات وابستگی خیلی کمی به زبان دارند ولی روی سوالات به زبان ترکی و انگلیسی است و گاها به زبان عربی یا روسی هم برای کسانی که قبلا انتخاب کرده اند، ارائه می شود.این بخش شامل 80 سوال، 45 سوال IQ و 35 سوال ریاضی است و 90 دقیقه طول می کشد.
آزمون یوس پزشکی نیز به همین صورت می باشد و چیزی فراتر از آزمون یوس که برای سایر رشته ها برگزار می شود، نیست. ولی مطمئنا آزمون یوس پزشکی که دانشگاه های مختلف پزشکی در ترکیه برگزار می کنند شامل سوالات متفاوتی خواهد بود. یعنی هر دانشگاه به صورت اختصاصی و مستقل آزمون یوس برگزار می کند.

آزمون یوس پزشکی

چرا سوالات زبان ترکی در آزمون یوس وجود دارد؟

بخش دوم مهارت زبان ترکی است که میزان تسلط متقاضیان به زبان نوشتاری ترکیه را ارزیابی می کند. زمان بخش سوالات زبان 60 دقیقه است. علت وجود بخش سوالات زبان ترکی این است که مشخص شود دانشجوی پذیرفته شده در رشته تحصیلی قادر است به زبان ترکی شروع به تحصیل کند یا نه.

منابع آزمون یوس پزشکی ترکیه

آزمون یوس پزشکی در واقع شامل آزمون مهارت های یادگیری پایه ای است که قدرت استدلال فرد را شناسایی می کند. این قسمت دارای ۸۰ سوال بوده که معمولا ۳۵ سوال از ریاضیات و ۴۵ سوال آن مربوط به IQ است. زمان آزمون یک و نیم ساعت می باشد. ممکن است هر دانشگاه به خواست خود می تواند محتوای آزمون یوس را تغییر دهد. مثلا برخی بخش IQ را ندارند و برخی آزمون سخت تری برگزار میکنند.

نمره قبولی در آزمون یوس ترکیه برای ورود به دانشگاه

نمره متقاضیان بر اساس تعداد پاسخ های صحیح ارزیابی می شود. تعداد پاسخ های صحیح و غلط سوالات در آزمون یوس پزشکی به طور جداگانه حساب می شوند. چراکه این آزمون نمره منفی دارد و نمره کل هر آزمون به این طریق محاسبه می شود که به ازای هر 4 پاسخ غلط یکی از پاسخ های صحیح شما حذف می شود. نمره خام به نمره استاندارد تبدیل می شود و نمره کل آزمون 50 است و متقاضیان باید حداقل نمره 40 را در این آزمون کسب کنند تا بتوانند در رشته های اختصاص یافته به این آزمون ادامه تحصیل دهند.

مدارک لازم برای پذیرش در رشته پزشکی ترکیه

برای ورود به دانشگاههای پزشکی ترکیه مدارک زیر را باید آماده کرده و به دانشگاه خود ارائه کنید:

  • فرم درخواست تکمیل شده توسط دانشجو
  • مدرک فارغ التحصیلی دیپلم
  • داشتن نمرات آزمونهای YOS یا SAT
  • داشتن مدرک زبان در صورت تحصیل به زبان انگلیسی
  • فیش پرداختی درخواست بین ۳۵ تا ۱۰۰ دلار آمریکا
  • اثبات داشتن بودجه تحصیل

جایگاه رشته پزشکی در ترکیه

کشور ترکیه دانشگاه‌های معتبر زیادی در سطح جهانی دارد و در رشته پزشکی نیز در دنیا اعتبار زیادی کسب کرده است. رشته پزشکی از رشته های پرطرفدار تحصیلی در ترکیه بوده که هرساله دانشجویان زیادی از بسیاری از کشورهای دنیا به خصوص دانشجویان ایرانی را با هدف تحصیل پزشکی به سمت خود جذب کرده است.

جایگاه دانشگاه های ترکیه در دنیا

از سال ۲۰۰۱  نظام آموزشی کشور ترکیه به نظام آموزشی اتحادیه اروپا ملحق شده است بنابرین تمام مدارک آموزشی صادره از ترکیه در کشورهای اروپایی و اتحادیه اروپا مورد تایید می باشد. و چون دانشگاه‌های ترکیه از لحاظ علمی همکاری خوبی با دانشگاه‌های معتبر جهانی دارند و از طرف دیگر اساتید خارجی ممتازی از کشورهای اروپایی و آمریکایی در ترکیه تدریس می‌کنند، دانشجویان این کشور فرصت خوبی برای برخورداری از سطح آموزشی با کیفیت را دارند.

دانشگاه های برتر رشته پزشکی ترکیه

وقتی می خواهید در آزمون یوس پزشکی دانشگاه های ترکیه شرکت کنید ابتدا باید اگاهی خوبی نسبت به دانشگاه های پزشکی ترکیه داشته باشید تا بتوتانید در آزمون یوس پزشکی دانشگاه مد نطر خود ثبت نام نمائید. دانشگاه های برتر پزشکی ترکیه را در ادامه مشاهده می کنید.

  1. دانشگاه پزشکی حاجت تپه(Haceteppe).
  2. دانشگاه پزشکی استانبول(Istanbul).
  3. دانشگاه پزشکی آنکارا(Ankara).
  4. دانشگاه پزشکی اژه(Ege).
  5. دانشگاه پزشکی مارمارا(Marmara).
  6. دانشگاه آتاتورک(Atatürk University).
  7. دانشکده پزشکی دوکوز ایلول(Dokuz Eylül).
  8. دانشگاه پزشکی کوچ(Koc).
  9. دانشگاه پزشکی قاضی(Gazi).
  10. دانشکده پزشکی آکدنیز(Akdeniz).

آزمون یوس پزشکی

مزایای تحصیل پزشکی در ترکیه

اینکه چرا دانشجویان ایرانی مشتاق به تحصیل پزشکی در دانشگاه های ترکیه شده اند و می خواهند در آزمون یوس پزشکی قبول شوند را می توان با توجه به موارد زیر فهمید:

  • مدارک پزشکی کشور ترکیه در سطح جهانی معتبر هستند
  • تایید چندین دانشگاه پزشکی ترکیه توسط وزارت بهداشت ایران
  • امکان سفر راحت بدون ویزا
  • مسافت نزدیک
  • قرابت فرهنگی دو کشور مخصوصا برای ترک زبانان ایران
  • فارغ التحصیلان رشته پزشکی در ترکیه کارت طبابت بین المللی دریافت می کنند
  • پزشکی در ترکیه به زبان های ترکی یا انگلیسی ارائه می شود
  • بالا بودن سطح علمی بین المللی رشته پزشکی در ترکیه

اسامی دانشگاه های ترکیه مورد تایید وزارت بهداشت ایران 2022-2021

  1. Acıbadem University.
  2. Ataturk University.
  3. Ankara University.
  4. Bahçeşehir University.
  5. Başkent University.
  6. Dokuz Eylül University.
  7. Ege university .
  8. Gazi University.
  9. Hacettepe university.
  10. Istanbul University.
  11. Izmir Katip Celebi University.
  12. Koc University.
  13. Marmara University.
  14. Ondokuz Mayis University.
  15. Yeditepe University.

آزمون یوس پزشکی

شرایط ورود به رشته پزشکی در ترکیه

کسانی که می خواهند در رشته پزشکی ترکیه تحصیل کنند باید دیپلم ۱۲ ساله داشته باشند. متقاضیان می توانند به دو صورت در ترکیه در رشته پزشکی تحصیل کنند. حالت اول دانشگاه های دولتی که هزینه تحصیل پایین تری دارند اما متقاضیان برای تحصیل در این دانشگاه ها باید با زبان ترکی آشنا باشند.
آزمون وردی این دانشگاه ها آزمون یوس پزشکی است که هر دانشگاه دولتی ترکیه به صورت اختصاصی این آزمون را برگزار می کند. حالت دوم دانشگاه های خصوصی هستند و شرایط تحصیل پزشکی در این دانشگاه ها شامل آشنایی به زبان انگلیسی و قبولی در آزمون SAT می باشد.

هزینه تحصیل پزشکی در ترکیه

هزینه دانشگاه های پزشکی در ترکیه متفاوت می باشد. دولتی یا خصوصی بودن دانشگاه در هزینه تحصیل پزشکی بسیار اثرگذار است. دانشگاه دولتی که زبان تدریس در آن ترکی است و دانشگاه خصوصی که زبان تدریس در آن انگلیسی می باشد. تحصیل پزشکی در دانشگاه های دولتی سالانه مبلغی مابین 240 الی 1,500 دلار است که مشابه دانشگاه های دولتی ایران تقریبا رایگان محسوب می شود.
ولی برای تحصیل در دانشگاه های خصوصی  ترکیه 10 الی 25 هزار دلار سالانه هزینه نیاز است. رقابت برای قبولی در آزمون دانشگاه های دولتی بسیار فشرده می باشد چرا که دانشجویان خارجی برای کاهش هزینه تحصیل می خواهند با شرکت و قبولی در آزمون یوس پزشکی (YOS) در دانشگاه های دولتی ترکیه به تحصیل مشغول شوند. ذکر این نکته خارج از لطف نیست که هزینه تحصیل پزشکی در ترکیه به زبان انگلیسی تقریبا مشابه سایر کشورهای اروپایی است.

‫4.5/5 ‫(2 نظر)

Warning: Undefined variable $posts_tags in /home/atakan/domains/atakanedu.com/public_html/wp-content/themes/atakan/single-articles.php on line 70